این آپدیت امنیتی ضروری پردازنده‌های اینتل را کند می‌کند!


این آپدیت امنیتی ضروری پردازنده‌های اینتل را کند می‌کند!

اخیراً اینتل دست به کار شده و یک وصله امنیتی برای رفع آسیب‌پذیری RFDS در پردازنده‌های مجهز به هسته‌های Atom و تراشه‌های هیبریدی منتشر کرده است. متاسفانه، نصب این وصله امنیتی منجر به کاهش عملکرد و کندی پردازنده‌های این شرکت خواهد شد. یکی...

اخیراً اینتل دست به کار شده و یک وصله امنیتی برای رفع آسیب‌پذیری RFDS در پردازنده‌های مجهز به هسته‌های Atom و تراشه‌های هیبریدی منتشر کرده است. متاسفانه، نصب این وصله امنیتی منجر به کاهش عملکرد و کندی پردازنده‌های این شرکت خواهد شد.

یکی از تازه‌ترین آسیب‌پذیری‌های کشف شده در پردازنده‌های اینتل Register File Data Sampling یا RFDS نام دارد. این آسیب‌پذیری اساساً می‌تواند به مهاجمان اجازه دهد تا به طور غیرمستقیم به رجیستری CPU و داده‌های بسیار حساس موجود در آن دسترسی کامل داشته باشد.

این آپدیت امنیتی ضروری پردازنده‌های اینتل را کند می‌کند!

گرچه تمام آسیب‌پذیری‌ها خطرناک و غیرقابل اجتناب هستند، اما تأثیر RFDS بر پردازنده‌های اینتل بسیار محدود‌تر از موارد ترسناکی همچون Meltdown و Downfall است، چرا که این آسیب‌پذیری تنها بر روی هسته‌های Atom تأثیرگذار خواهد بود. این مسئله همچنین شامل هسته‌های کم‌مصرف (E-Core) در پردازنده‌های هیبریدی و جدید اینتل نیز می‌شود.

مسائل امنیتی نیازمند رفع و بررسی هستند و اینتل نیز اکنون در حال انتشار راهکار حل RFDS است. این راهکار شامل یک پچ و میکروکد در سطح سیستم‌عامل است.

این آپدیت امنیتی ضروری پردازنده‌های اینتل را کند می‌کند!

به گزارش Tomshardware، گرچه حالا نباید چندان نگرانی این آسیب‌پذیری باشیم، اما طبق گزارش‌های موجود به نظر می‌رسد که دریافت بسته نرم‌افزاری مرتبط با رفع این آسیب‌پذیری و نصب آن می‌تواند منجر به کاهش سرعت و عملکرد پردازنده‌های اینتل شود. نکته جالب آن است که پردازنده‌های مجهز به هسته‌های Atom معمولی از بهترین پردازنده‌های گیمینگ موجود در بازار به شمار آمده و این کاهش عملکرد (هرچند جزئی) می‌تواند منجر به کاهش نرخ فریم و تجربه گیمینگ بازیکنان شود.

کاهش عملکرد جزئی و قابل چشم‌پوشی

پردازنده‌های تحت تأثیر این بسته رفع آسیب‌پذیری شامل پردازنده‌های معمولی Atom و تراشه‌های مجهز به معماری هیبریدی می‌شود، از جمله CPUهای دارای هسته E-core از نسل دوازده خانواده Alder Lake تا سری اول پردازنده‌های خانواده Meteor Lake.

این آپدیت امنیتی ضروری پردازنده‌های اینتل را کند می‌کند!

در این گزارش‌ها هیچ اشاره مستقیمی به میزان کاهش عملکرد و سرعت پردازنده‌های اینتل پس از دریافت این بسته امنیتی نشده است، با این حال محاسبات انجام شده توسط رسانه‌های گوناگون حاکی از آن است که چیزی حدود 5 درصد کاهش عملکرد را باید انتظار داشته باشیم. بدترین وضعیت که تنها در چند آزمایش رخ داده، از کاهش 10 درصدی عملکرد پردازنده‌های Intel خبر می‌دهد.

در همین رابطه بخوانید:

- کشف آسیب پذیری خطرناک و غیر قابل رفع Downfall در صدها مدل پردازنده اینتل

نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد، آن است که مقدار تلفات عملکرد در مقایسه با آسیب‌پذیری‌های امنیتی دیگر بسیار کم است. به عنوان مثال، وصله‌های امنیتی مرتبط با Downfall می‌توانند در برخی موارد باعث کاهش سرعت پردازنده به میزان 39 درصد شوند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج