کتیبه 3300 ساله یک امپراتوری مرموز


کتیبه 3300 ساله یک امپراتوری مرموز

محققان معتقدند یک کتیبه ۳۳۰۰ساله متعلق به یک امپراتوری مرموز «هیتی ها» روایت هجوم فاجعه بار به چهار شهر را روایت می کند.

محققان معتقدند یک کتیبه ۳۳۰۰ساله متعلق به یک امپراتوری مرموز «هیتی ها» روایت هجوم فاجعه بار به چهار شهر را روایت می کند.

به گزارش «دنیای سفر»، یک کتیبه سفالین ۳۳۰۰ ساله که منشاء آن به مرکز ترکیه کنونی می رسد، تهاجم فاجعه بار به امپراتوری هیتی ها را که یک دولت مرموز عصر برنزی بودند، توصیف می کند. بر اساس ترجمه متن خط میخی این لوح، این تهاجم در طول جنگ داخلی هیتی ها، ظاهراً در تلاش برای کمک به یکی از جناح های متخاصم رخ داده است.

«لایوساینس» نوشت این لوح که اندازه آن معادل کف دست است، در می ۲۰۲۳ توسط «کیمیوشی ماتسومورا»، باستان شناس مؤسسه باستان شناسی ژاپنی آناتولی و در میان ویرانه های «هیتی» در «Büklükale»، محوطه ای واقع در حدود ۶۰ کیلومتری جنوب شرقی آنکارا پیدا شد.

باستان شناسان معتقدند این محوطه یک شهر مهم «هیتی»ها بوده است. این اکتشاف جدید همچین نشان می دهد این محوطه یک اقامتگاه سلطنتی بوده که هم تراز اقامتگاه سلطنتی در پایتخت هیتی ها بوده است.

براساس ترجمه ای که توسط «مارک ویدن»، دانشیار زبان های خاورمیانه باستان در دانشگاه «کالج لندن» انجام شده است، در شش سطر نخست متن خط میخی روی لوح به زبان «هیتی» چنین آمده است: چهار شهر، از جمله «خاتوشا» پایتخت هیتی ها یک فاجعه را تجربه می کنند. ۶۴ سطر باقی مانده که به زبان هوری است، پیروزی را طلب می کند.

«ماتسومورا» به «لایوساینس» گفت که «هیتی ها» از زبان هوری برای مراسم مذهبی استفاده می کردند و به نظر می رسد این لوح، یادداشتی از یک مراسم مقدس است که توسط پادشاه هیتی انجام می شد.

باستان شناسان فکر می کنند نخستین پادشاهی هیتی در آناتولی مرکزی ترکیه کنونی در حدود ۲۱۰۰ قبل از میلاد تشکیل شده است و «هیتی »ها تا سال ۱۴۵۰ قبل از میلاد به یک قدرت بزرگ منطقه ای تبدیل شده بودند.

«ماتسومورا» و همکارانش حدود ۱۵ سال است که در ویرانه های «Büklükale» مشغول کاوش هستند. آنها قبلا فقط لوح های سفالین شکسته پیدا کرده بودند، اما لوح مذکور در مقایسه با سایرین بسیار سالم باقی مانده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خداحافظی معلم با دانش آموزان