ترفندهای کابردی برای تمیز کردن کابینت


ترفندهای کابردی برای تمیز کردن کابینت

انواع آلودگی‌ها، لکه‌های چربی و گردوغبار به‌راحتی به کابینت‌های آشپزخانه می‌چسبند. به همین دلیل تمیز کردن کابینت یکی از چالش‌برانگیزترین قسمت‌های خانه‌تکانی محسوب می‌شود. در این مقاله، روش‌های پاک‌کردن سرسخت‌ترین لکه‌ها از روی کابینت‌ها را...

انواع آلودگی‌ها، لکه‌های چربی و گردوغبار به‌راحتی به کابینت‌های آشپزخانه می‌چسبند. به همین دلیل تمیز کردن کابینت یکی از چالش‌برانگیزترین قسمت‌های خانه‌تکانی محسوب می‌شود. در این مقاله، روش‌های پاک‌کردن سرسخت‌ترین لکه‌ها از روی کابینت‌ها را می‌گوییم. با ما همراه باشید.

هر چند وقت یک بار باید کابینت‌های آشپزخانه را تمیز کنیم؟

در حالت ایدئال بهتر است هر هفته یا حداقل یک هفته در میان نمای بیرونی کابینت‌های آشپزخانه را تمیز کنید. هرچه‌ فاصله تمیزکردن کابینت‌ها بیشتر شود، این کار زمان‌برتر می‌شود و پاک‌سازی بیشتری لازم خواهد بود. یکی از مواقعی که کابینت‌ها را حسابی تمیز می‌کنیم، موقع خانه‌تکانی آشپزخانه است. معمولا در این زمان تمام اجزای کابینت‌ها را بیرون می‌ریزیم و بعد از تمیزکردن اساسی داخل و خارج کابینت‌ها دوباره آنها را مرتب می‌چینیم.

نحوه تمیزکردن نمای بیرونی کابینت‌ها

وسایل لازم

  • کاسه یا لگن؛
  • چند پارچه تمیز؛
  • شیشه‌پاک‌کن؛
  • مایع ظرف‌شویی؛
  • تمیزکننده چندمنظوره (اختیاری).

۱. محلول تمیزکننده خود را آماده کنید

برای درست‌کردن محلول تمیزکننده آب گرم و چند قطره مایع ظرف‌شویی را در یک کاسه مخلوط کنید. اگر از پاک‌کننده چندمنظوره استفاده می‌کنید، قبل از استفاده دستورالعمل‌های مندرج روی محصول را بخوانید و ابتدا آن را روی نقطه‌ای مخفی از کابینت امتحان کنید تا مطمئن شوید که به پوشش کابینت‌ها آسیب نمی‌رساند.

ترفندهای کابردی برای تمیز کردن کابینت

۲. از بالا به پایین تمیز کنید

تمیزکاری را از بالاترین قسمت کابینت‌ها شروع کنید و کم‌کم به پایین بیایید. مایعی را که آماده کرده‌اید روی یک پارچه اسپری کنید و سپس با آن کابینت‌ها را پاک کنید. از کناره‌ها و لبه‌های کابینت‌ها غافل نشوید.

۳. کابینت‌ها را خشک کنید

کف حاصل از مواد تمیزکننده را با پارچه‌ای خشک از روی کابینت‌ها پاک کنید. اگر رطوبت و کف روی کابینت‌ها باقی بماند، ممکن است رنگ آنها را تغییر دهد و به آنها آسیب برساند.

۴. شیشه‌ها و آینه‌ها را تمیز کنید

برای پاک‌کردن شیشه یا آینه کابینت شیشه‌پاک‌کن را روی پارچه یا حوله کاغذی بدون پرز اسپری کنید. هرگز شیشه‌پاک‌کن را مستقیم روی شیشه اسپری نکنید، چون مواد این نوع پاک‌کننده‌ها ممکن است به چوب یا سایر قسمت‌های کابینت نفوذ کند و باعث تغییر رنگ آن شوند.

نحوه تمیزکردن قسمت‌های فلزی کابینت آشپزخانه

ترفندهای کابردی برای تمیز کردن کابینت

وسایل لازم

  • کاسه یا لگن؛
  • سرکه سفید؛
  • چند پارچه تمیز؛
  • مسواک کهنه و بی‌استفاده.

منظور از قسمت‌های فلزی کابینت کشوها و دستگیره‌هاست. برای تمیزکردن قسمت‌های فلزی کابینت‌های چوبی اول نسبت برابری از سرکه سفید و آب گرم را با هم مخلوط کنید. حالا مسواک کهنه و بلااستفاده‌ای را بردارید، در محلول فرو کنید و روی قسمت‌های فلزی کابینت‌ها بکشید و سپس با دستمال خشکشان کنید.

نحوه تمیزکردن فضای داخلی کابینت‌های آشپزخانه

وسایل لازم

  • کاسه یا لگن؛
  • چند پارچه تمیز؛
  • مایع ظرف‌شویی؛
  • جوش‌شیرین (اختیاری)؛
  • تمیزکننده چندمنظوره (اختیاری)؛
  • پاک‌کننده روغن پرتقال (اختیاری).

۱. لایه‌های ضخیم چربی را تمیز کنید

با استفاده از چند روش می‌توانید چربی غلیظی را که به شکل ماده چسبنده نارنجی یا زرد درآمده از روی کابینت آشپزخانه خود پاک کنید:

  • پاک‌کننده روغن پرتقال: روغن پرتقال را روی لکه بکشید و چند دقیقه صبر کنید تا خوب داخل لکه چربی نفوذ کند. در صورت لزوم این کار را مجدد تکرار کنید.
  • جوش‌شیرین: با استفاده از جوش‌شیرین و آب خمیری درست کنید و با یک برس نرم خمیر را روی چربی غلیظ بمالید.
هرگز از این روش‌ها برای پاک‌کردن چربی روی قسمت‌های بیرونی کابینت‌ها استفاده نکنید، چون این روش ممکن است به روکش کابینت آسیب برساند.

۲. کابینت‌ها را خالی کنید

از بالا شروع کنید و محتویات کابینت‌ها را خالی کنید و هرگونه کف‌پوش پاره یا تغییررنگ‌داده را بردارید و دور بریزید. قبل از تمیزکردن فضاهای داخلی ابتدا داخل هر کابینت را با جاروبرقی تمیز کنید تا از شر زباله‌های ریز خلاص شوید.

۳. فضای داخلی کابینت‌ها را تمیز کنید

محلولی از آب گرم و مایع ظرف‌شویی درست کنید، پارچه تمیزی را به این محلول آغشته کنید و به تمام قسمت‌های داخلی کابینت بکشید. پس از اتمام این مرحله پارچه‌ای مرطوب بردارید و کف‌های روی سطوح را پاک کنید و سپس با پارچه‌ای خشک تمام قسمت‌های داخلی کابینت را پاک کنید.

۴. محتویات کابینت‌ها را تمیز کنید

ترفندهای کابردی برای تمیز کردن کابینت

تمیز کردن کابینت بدون بررسی محتویات کابینت‌ها و سروسامان دادن به آنها ناتمام می‌ماند. محلولی از آب گرم و ظرف‌شویی درست کنید و تمام وسایل داخل کابینت‌ها را با این محلول تمیز کنید. اقلامی را که تاریخ مصرف آنها گذشته است دور بریزید. قبل از چیدن مجدد محتویات داخل کابینت‌ها، کابینت‌ها را ۱ تا ۲ ساعت باز بگذارید تا کاملا خشک شوند.

بایدها و نبایدهای تمیز کردن کابینت آشپزخانه

  • کابینت‌های آشپزخانه را حداقل هر ۲ هفته یک بار با پارچه‌ای نرم گردگیری کنید تا نیازی به تمیزکردن اساسی نداشته باشند.
  • به‌محض اینکه غذایی روی کابینت ریخت یا لکه‌ای روی آن دیدید، با پارچه یا اسفنجی مرطوب آلودگی‌ها را پاک کنید. هرچه‌ ماده بیشتر روی کابینت‌ بماند، برای پاک‌کردن آن به زمان و انرژی بیشتری نیاز خواهید داشت.
  • وسایل گرمایی مانند قهوه‌ساز، سرخ‌کن و توستر را از کابینت‌ها دور نگه دارید. گرما و رطوبت بیش‌ از حد ممکن است به سطوح کابینت‌ها آسیب برساند.

سؤالات رایج

۱. بهترین روش برای تمیز کردن کابینت‌ ام دی اف چیست؟

تمیزکردن کابینت با محلول آب و مایع ظرف‌شویی. برای پاک‌کردن لکه‌های کابینت می‌توانید از پاک‌کننده‌های چندمنظوره استفاده کنید. البته باید قبل از مصرف مطمئن شوید که این مواد آسیبی به روکش کابینت‌ها نمی‌زنند.

۲. چرا گاهی کابینت‌های آشپزخانه بعد از تمیزکردن همچنان چسبناک‌اند؟

اگر کابینت‌هایتان بعد از تمیزکردن هنوز چسبناک‌اند، یعنی به‌اندازه کافی آب‌کشی نشده‌اند. احتمال دیگر هم این است که محلول‌های پاک‌کننده تمام چربی و کثیفی کابینت‌ها را پاک نکرده‌اند که در این صورت باید فرایند تمیزکردن کابینت‌ها را تکرار کنید.

۳. آیا سرکه به کابینت‌های چوبی آسیب می‌رساند؟

سرکه خاصیت اسیدی دارد و تا حد امکان نباید برای تمیزکردن قسمت‌های چوبی کابینت از آن استفاده کنید. می‌توانید از محلول سرکه برای تمیزکردن قطعات فلزی کابینت استفاده کنید.

شما بگویید

چه نکته یا ترفندی برای تمیز کردن کابینت به فهرست ما اضافه می‌کنید؟ لطفا نظرات و تجربیات ارزشمندتان را با ما و کاربران عزیزمان در میان بگذارید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ابتکار وزارت نیرو برای حل بحران خاموشی‌ها؛ راه‌اندازی پویش!