عملکرد معاونت زنان ریاست جمهوری در حد یک خیریه است / این معاونت 32 سال است که در اجرای وظایفش کوتاهی می کند


عملکرد معاونت زنان ریاست جمهوری در حد یک خیریه است / این معاونت 32 سال است که در اجرای وظایفش کوتاهی می کند

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، انسیه خزعلی ، معاون رئیس جمهور اسلامی ایران در امور زنان و خانواده که برای شرکت در شصت و هشتمین نشست کمیسیون مقام زن سازمان ملل به نیویورک سفر کرده است، در...

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، انسیه خزعلی ، معاون رئیس جمهور اسلامی ایران در امور زنان و خانواده که برای شرکت در شصت و هشتمین نشست کمیسیون مقام زن سازمان ملل به نیویورک سفر کرده است، در گفت و گو با نشریه آمریکایی نیوزویک گفت: ایران تلاش می‌کند حقوق زنان را تا جایی که امکانات در اختیار دارد در ایران و کشورهای دیگر مورد حمایت قرار دهد.

او همچنین گفته است که ایران از مظلومان، حقوق زنان و از بسیاری از کسانی که در شرایطی از حقوق‌شان محروم هستند دفاع و پشتیبانی می‌کند.

این در حالی است که بخشی از زنان جامعه و کارشناسان در این حوزه، معتقدند که عملکرد معاونت زنان در زندگی شان تغییر محسوسی ایجاد نکرده است و این معاونت، اقدام خاصی برای بهبود شرایط زندگی این قشر از جامعه نداشته است. حال ایراد چنین سخنانی از سوی معاون زنان ریاست جمهوری، به نظر می رسد فقط در ذهن زنان، سوال ایجاد می کند که این عملکردها چه بوده اند که آن را در زندگی شان نمی بینند.

معاونت زنان ریاست جمهوری 32 سال است که در اجرای وظایفش کوتاهی می کند

در این راستا، توران ولی مراد، مدیر شبکه ایران زنان، در گفت و گو با رکنا در خصوص مبهم بودن عملکرد معاونت زنان ریاست جمهوری گفت: حدودا 32 سالی می شود که معاونت زنان، در نهاد ریاست جمهوری ایجاد شده است. مهم ترین وظیفه این معاونت این است که که بر عهده این معاونت است تهیه لوایح لازم برای زنان با توجه به شرایط روز جامعه است. معاونت زنان، این لوایح را توسط کمیته های علمی و کارشناسی شده تشکیل می دهد و بعد در دولت تصویب می کند، سپس این لوایح در مجلس تصویب شود تا اجرایی شود. اما این معاونت، 32 سال است که در اجرای وظایفش کوتاهی کرده است.

دانشگاه ها پر شده از مطالعات و تحقیقاتی که به آنها عمل نمی شود

وی در ادامه تاکید کرد: دانشگاه های کشور پُر شده است از مطالعات و کارهای تحقیقاتی که به آنها عمل نمی شود و یک گوشه خاک می خورند در صورتی که می توان از آنها برای پیشبرد اهداف دستگاه ها و حل مسائل کشور استفاده کرد. حتی برنامه های توسعه ای نیز مورد توجه این معاونت قرار نمی گیرد و به آن عمل نمی کند. برای مثال در برنامه ششم توسعه آمده است که معاونت زنان می بایست برنامه جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار را تهیه و بعد مجلس آن را مصوب کند؛ ولی این کار انجام نشده است. حتی مجلس هم پیگیر انجام چنین کاری نشد. مجلس باید یک چیزی را بخواهد تا دولت هم آن را انجام دهد.

زن در نظام جمهوری اسلامی به کدام سمت باید حرکت کند؟

توران ولی مراد با اشاره به اینکه اینجا با دو سوال اساسی رو به رو هستیم، گفت: زن در نظام جمهوری اسلامی کیست؟ و زن در این نظام به کدام سمت باید حرکت کند؟ وقتی جواب به این سوالات را بدانیم، می توانیم سیاست ها را در آن باب تهیه کنیم. حال این موضوع در نظام جمهوری اسلامی اصلا روشن نیست و دلیلش هم اعمال قدرت جریان های سیاسی است. مثلا یک جریان، وجود تبعیض برای زنان را قبول ندارد و گروه دیگر برعکس است. در چنین شرایطی، یک جریان دیگر هم می آید خودش را به طور کامل با غرب منطبق می کند و تعارضات سنگینی شکل می گیرد.

کسی که صدمه می بینید همان جوانی است که وسط خیابان مطلباتش را بیان می کند

مدیر شبکه ایران زنان همچنین تاکید کرد: وجود این تعارض بین این دو جریان فکری که از امکانات کشور استفاده می کنند و اینگونه شرایط و بستر آسیب زایی را در کشور به وجود می آورند هیچ مشکلی را حل نمی کند. اتفاقات سال 1401 نشان دهنده بی سر بودن حوزه زنان است. در واقع مُطالباتی در جامعه وجود دارد که وقتی مطرح می شوند، رسانه های خارجی و سرویس های امنیتی و جاسوسی خارجی بر آن موضوعات موج سواری می کنند. در این شرایط، کسی که صدمه می بیند، همان جوانی است که کف میدان و وسط خیابان هاست تا مطالباتش را بیان کند.

عملکرد معاونت زنان ریاست جمهوری در حد یک خیریه است

توران ولی مراد اشاره کرد: بی سر بودن معاونت زنان به این معناست که جایی که باید اتاق فکر داشته باشد تا شرایط زنان را بهبود ببخشید و اجازه تندروی و اعمال سلایق شخصی را بر نظام تحمیل نکند؛ چراکه اینها به نام اسلام تمام خواهد شد. معاونت زنان چه در این دوره و چه در دوره های قبل کارهایی در سطح محلی می کنند و وقتی مهلت سر کار بودنشان تمام می شود، دولت جدید می آید و در نهایت همه آن برنامه ها روی زمین می ماند. معاونت زنان در جایگاه خودش، عقلا و منطقا نباید وارد امور اجرایی شود و بعد اینگونه می شود که در حد یک خیریه عمل می کند که اصلا در سطح ملی نیست.

معاونت زنان طراحی سیستماتیک ندارد

او همچنین گفت: از سویی دیگر، می بایست قوانین داخل خانواده نیز تغییر کند و متناسب با هویتی که از زن تعریف شده است به روز شوند. زنان در سطح اجتماعی حق رای و نظر دارند؛ ولی در خانه خودشان طبق قانون اختیارات بدیهی را ندارند. حال زنان برای به دست آوردن حق خودشان دست به اقداماتی می زنند؛ مثلا مهریه را بالا می برند تا امنیت اقتصادی برای خودشان ایجاد کنند؛ که این مورد از طرفی دیگر آسیب هایی را ایجاد می کند. همه اینها به این خاطر است که معاونت زنان طراحی سیستماتیک ندارد. وقتی می گوییم یک جامعه متکثر 85 میلیونی است؛ یعنی فقط برای یک طیف خاص نیست.

مجلس باید نسبت به کارهایی که در حوزه زنان انجام نشده واکنش نشان دهد

ولی مراد در ادامه گفت: مجلس نیز باید این سکوت را بشکند و به کارهایی که در حوزه زنان در دولت انجام نشده است واکنش نشان دهد. مجلس در قبال این بی مسئولیتی ها ساکت مانده است. مطرح کردن سوالات در جلسات خصوصی پشت درهای بسته مجلس که به درد جامعه نمی خورد.

وی در پایان با اشاره به اینکه اصل قضیه این است که معاونت زنان در هر دولتی، نمی داند چه کاره است و چه جایگاهی دارد گفت: این معاونت باید استرتژیک حرکت کند و دستگاه ها را فعال کند. معاونت زنان در راس باز کردن راه برای زنان است و وقتی این کارها را انجام نمی شود، به سراغ کارهای جزئی می رود که وظیفه وزارتخانه هاست. تا زمانی که از فعالین مدنی، فعالان حوزه زنان، کنشگران، کارشناسان، فرهیختگان و نخبگان دانشگاهی و حوزوی برای رفع مشکلات در این معاونت استفاده نشود، دولت و مجلس برای خودشان رها باقی می مانند و وضع به همین شکل باقی خواهند ماند. باید به سمئله زنان مسئله محور توجه شود.


عملکرد معاونت زنان ریاست جمهوری در حد یک خیریه است / این معاونت 32 سال است که در اجرای وظایفش کوتاهی می کند

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شیمیل ها چه افرادی هستند؟