تقابل بازار با نرخ بهره


دنیای‌اقتصاد : روز شنبه نخستین روز منفی بازار در هفته جاری معاملاتی در حالی به ثبت رسید که دو شاخص اصلی بازار کاهش ارتفاع محدودی را تجربه کردند و شاخص کل فرابورس با کم‌رمقی سبزپوش شد. در این بین نماگر اصلی تالار شیشه‌ای که در ماه‌های گذشته عملکرد خوشایندی را به نمایش نگذاشته همچنان در کانال ۲میلیون و ۱۰۰هزار واحدی نوسان دارد.

روز گذشته شاخص کل بورس با کاهش ارتفاع ۰.۰۷درصدی روبه‌رو بود و در پایان ساعت معاملاتی روز ‌شنبه در سطح ۲میلیون و ۱۴۸هزار واحدی قرار گرفت و سطح حمایتی ۲میلیون و ۱۵۰هزار واحدی را نصف‌ونیمه از دست داد. افت یک‌هزار و ۵۰۰ واحدی شاخص کل در حالی به وقوع پیوست که نماگر هموزن که شاخصی برای ارزیابی همه‌جانبه حال‌و‌روز نمادهای مختلف بازار سهام است، با نزول ۰.۲۵درصدی در سطح ۷۳۰هزار و ۲۱۵ واحدی قرار گرفت. در این بین شاخص کل فرابورس نیز که معیار مناسبی برای بررسی وضعیت سهام مختلف فرابورسی است، حدود ۰.۰۲درصد سبزپوش شد و در سطح ۲۴هزار و ۸۵۹ واحدی کار خود را به اتمام رساند. در این میان سه نماد «فملی»، «فولاد» و «میدکو» بیشترین تاثیر را بر شاخص کل بورس تهران و نمادهای «وسپهر»، «بپاس» و «فصبا» بیشترین تاثیر را بر شاخص کل فرابورس داشتند. همچنین «خودرو»، «شپنا» و «خگستر» سه نماد پرتراکنش روز گذشته بازار بودند.

روز شنبه نرخ سود اوراق اخزا به بالای ۳۴درصد رسید. افزایش نرخ بهره برای چندمین بار متوالی است که در ماه جاری اتفاق افتاده است. با توجه به اینکه چند روزی تا پایان سال جاری نمانده، بازار سرمایه سال معاملاتی پر‌فراز‌ونشیبی را سپری کرده است. نرخ بهره که متغیر تاثیر‌گذاری برای بازار بوده، در دوازدهمین ماه سال نیز بازار را دستخوش تلاطمات زیادی کرده است. به طور معمول نرخ سود اوراق خزانه اسلامی (اخزا) که کمترین میزان ریسک میان سایر اوراق و بازارها دارد بین ۲۱ تا ۲۳درصد در نظر گرفته می‌شود. حال با توجه به افزایش نرخ این اوراق به حدود ۳۴درصد رشد بازار سرمایه می‌تواند در ماه‌های پیش رو را با چالش مواجه کند. بنابراین تا زمانی که بازارهای کم‌ریسکی مانند بازار اوراق جذابیت بالایی دارند نمی‌توان رشدهای مطلوبی را از بازار‌های پرریسک انتظار داشت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


معما / زیر 10 ثانیه نسبت فامیلی ما رو حدس بزنید !!