روش‌های تعمیر ترموود


روش‌های تعمیر ترموود

تعمیر ترموود شامل روش‌های متنوعی است ترموود همان چوب طبیعی می‌باشد که ساختار سلولی آن در اثر دمای بالا تغییر کرده است. با پیشرفت علم و فناوری اگر چوب با حرارت اصلاح شود، خواص‌ آن...

تعمیر ترموود شامل روش‌های متنوعی است

ترموود همان چوب طبیعی می‌باشد که ساختار سلولی آن در اثر دمای بالا تغییر کرده است. با پیشرفت علم و فناوری اگر چوب با حرارت اصلاح شود، خواص‌ آن تغییر خواهد کرد. در این فرآیند، متخصصان این صنعت چوب را در مجاورت بخار آب قرار می‌دهند تا رطوبت آن کاهش یابد و به زیر 6 درصد برسد. ذکر این نکته ضروری است که چوب ترموود کیفیت بسیار بالایی دارد؛ اما برای بهره‌مندی از این متریال جذاب باید به‌خوبی از آن نگهداری کنید. در این مطلب به روش‌های تعمیر ترموود می‌پردازیم.

برای شناخت روش‌های تعمیر ترموود باید ویژگی‌های آن را بدانید

چوب ترموود به‌عنوان یک مصالح ساخت‌وساز ویژگی‌های جالبی دارد. این متریال برای ساخت انواع سازه‌های چوبی کاربرد اساسی دارد. در صورت آسیب رسیدن به این چوب روش‌های زیادی برای تعمیر آن وجود دارند. اما باید بدانید که در قدم اول باید ویژگی‌های خاص این متریال را بشناسید. در ادامه به اصلی‌ترین ویژگی‌های چوب ترمو اشاره می‌کنیم.

ترموود طول عمر و مقاومت بالایی دارد

فرآیند اصلاح حرارتی عمر چوب را به ‌طرز شگفت‌انگیزی افزایش می‌دهد، زیرا طی این عملیات دیگر شرایط مناسبی برای رشد قارچ و کپک وجود ندارد. ترموود اولین جایگزین برای چوب طبیعی برای استفاده در فضاهای باز است و مقاومت آن به حدی بالا می‌باشد که می‌توان از آن برای پوشش نمای ساختمان نیز استفاده کرد. طبق گفته کارشناسان عرصه تولید ترموود، این چوب نزدیک به سه دهه می‌تواند عمر کند.

جلوه زیبای چوب ترمو

یکی از بیشترین سؤالاتی که راجع به تعمیر ترموود پرسیده می‌شود، تعمیر رنگ آن است. رنگ این چوب به‌سادگی تغییر نمی‌کند یا آسیب نمی‌بیند؛ زیرا دمای بالا طی فرآیند ترموسازی باعث می‌شود رنگ زیبای این متریال تثبیت شود. البته در زمان طولانی رنگ این چوب به خاکستری نقره‌ای متمایل می‌شود و امکان تجدید رنگ آن وجود دارد.

چوب ترمو دارای ظاهر طبیعی زیبا، رنگی غنی و گرم از قهوه‌ای طلایی تا قهوه‌ای تیره است. فرآیند عملیات حرارتی همچنین بافت چوب را بهبود می‌بخشد و به آن یک الگوی منحصر‌به‌فرد و متمایز می‌دهد. البته طراحان می‌توانند ترموود را در طراحی خود برای استفاده‌های مختلف تغییر رنگ دهند.

دوام بالای چوب ترموود

چوب ترمو بادوام‌تر از چوب‌های تصفیه نشده است و کمتر در معرض پوسیدگی و آسیب حشرات قرار دارد. این متریال در مقایسه با رقبای خوددوام بسیار بالایی از خود نشان می‌دهد دلیل این امر این است که چوب خام هنگامی که در معرض دمای نزدیک به 210 تا 220 درجه سانتیگراد قرار می‌گیرد ساختار مکانیکی و شیمیایی آن تغییر اساسی می‌کند. این تغییرات دوام و مقاومت این چوب را بسیار بالا‌تر از حد اولیه آن قرار می‌دهد.

جذب پایین رطوبت و آب

هنگامی که چوب طبیعی تحت حرارت شدید قرار می‌گیرد، تمام رطوبت و آب موجود در این چوب تا انتهای هسته مرکزی خشک می‌شود. رطوبت کم‌تر به معنای مقاومت بیشتر در برابر تغییرات آب‌وهوایی است، جذب پایین رطوبت باعث شده است که طول عمر بالایی داشته باشد.

روش‌های تعمیر ترموود

روش‌های تعمیر ترموود

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در مورد تعمیر ترموود وجود دارد این است که این چوب، متریالی با تعمیر حداقلی و نگهداری کم است. بااین‌حال، اگر شما همچنان می‌خواهید از ترموود مراقبت کرده یا آن را تعمیر کنید باید روش‌های تعمیر ترموود را بشناسید. در ادامه به این روش‌ها خواهیم پرداخت.

روغن‌مالی؛ یکی از روش‌های تعمیر ترموود

چوب ترموودی که در معرض رطوبت و نور خورشید باشد ممکن است دچار آسیب شود. این آسیب می‌تواند بخشی از سازه یا تمام چوب‌ها را درگیر کند. در صورت بروز این اتفاق باید از روغن‌مالی برای تعمیر ترموود استفاده کنید. در قدم اول یک‌لایه روغن مخصوص به چوب بمالید، سپس چندلایه دیگر از این روغن را بر روی چوب ترموود اعمال کنید. 24 ساعت بین هر روغن‌مالی صبر کنید و سپس تا سه روز بعد، قبل از استفاده از ترموود صبر کنید. شما می‌توانید در صورت نیاز سالی یکبار از این روش استفاده کنید.

روش رنگ‌آمیزی

رنگ‌آمیزی یکی از روش‌های تعمیر ترموود است. نور خورشید اگر به‌صورت مداوم به چوب ترموود بتابد می‌تواند آسیب جدی به این متریال وارد کند. بهترین روش برای تعمیر ترموود در صورت آسیب به رنگ آن، رنگ‌آمیزی مجدد است. در این روش باتوجه‌به نوع ترموود، رنگ موردنظر را انتخاب کرده و روی سطحی که آسیب‌دیده است استفاده می‌کنیم. رنگ‌های مورداستفاده ترموود انواع مختلفی دارند.

از جمله این رنگ‌ها می‌توان از این موارد نام برد:

  • رنگ‌روغنی
  • رنگ بر پایه آب
  • رنگ چوب تیره

شستشو با آب و صابون و سمباده زدن

ایجاد لکه یا رنگ‌های حاصل انفعالات شیمیایی کابوسی برای صاحبان سازه‌های ترموود است. اما برای تعمیر این آسیب‌ها نیز راه‌حلی وجود دارد. در صورت بروز ایجاد یکی از این موارد ابتدا سطح موردنظر را با آب گرم و صابون بشویید و سپس از یک سمباده نسبتاً زبر برای لایه‌برداری سطح چوب استفاده کنید. این روش یکی از مؤثرترین راهکارها برای تعمیر ترموود است.

جداسازی قسمت‌های آسیب‌دیده

یکی از شایع‌ترین مواردی که برای چوب ترموود ممکن است اتفاق بیفتد آسیب جدی در اثر ضربات شدید به قسمت‌هایی از این چوب است. در صورت بروز این آسیب در مرحله اول اگر مشاهده کردید که قسمت آسیب‌دیده غیرقابل‌تعمیر است، پنل‌های آسیب‌دیده را با پنل‌های جدید تعویض کنید. همچنین در صورت جزئی بودن آسیب، می‌توانید از رزین اپوکسی برای ترمیم و تعمیر قسمت آسیب‌دیده استفاده کنید.

روش‌های تعمیر ترموود

ترمیم و تعمیر چوب ترموود توسط پارس آرای کوهستان

باید توجه داشته باشید که چوب ترموود با وجود تمامی مزیت‌ها و ویژگی‌های خاص و برتر خود نیاز به مراقبت و رسیدگی دارد. شما باید در قدم اول اقدام به تهیه باکیفیت‌ترین چوب ترموود موجود در بازار کنید و اگر ترموود شما دچار آسیب شد، به مجموعه‌ای معتبر برای تعمیر آن مراجعه کنید.

مجموعه پارس آرای کوهستان مجری انواع پروژه‌های ترموودی در سراسر کشور است. ما در این مجموعه انواع چوب ترموود باکیفیت را در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهیم. همچنین شما می‌توانید برای تعمیر سازه‌های ترموودی با کارشناسان مجموعه ما تماس بگیرید.

سؤالات متداول

آیا امکان استفاده از رنگ‌های شیمیایی برای تعمیر ترموود وجود دارد؟

خیر، برای تعمیر این متریال باید از رنگ‌های مخصوص چوب استفاده کرد تا آسیبی به این متریال نرسد.

آیا برای تعمیر چوب ترموود می‌توان از میخ یا سایر ابزارهای تعمیرکاری استفاده کرد؟

باتوجه‌به آسیب چوب باید نوع ابزار تعمیری را استفاده کرد. اما این کار باید توسط کارشناسان مجرب و زبده انجام شود.


روش‌های تعمیر ترموود

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیش حقوقی جدید بازنشستگان صادر شد