چرا رالی بیت‌کوین متوقف شد؟


دنیای اقتصاد : کاهش حجم مبادلات صندوق‌های ETF و گمانه‌زنی‌ها در خصوص ادامه سیاست‌های ایالات متحده تا پایان سال ۲۰۲۴، واکنش منفی رمزارزها و فلز زرد را به دنبال داشت. براین اساس بیت‌کوین پس از گذشت ۴ روز از فتح کانال ۷۰‌هزار دلاری، روز گذشته را در...

دنیای اقتصاد : کاهش حجم مبادلات صندوق‌های ETF و گمانه‌زنی‌ها در خصوص ادامه سیاست‌های ایالات متحده تا پایان سال ۲۰۲۴، واکنش منفی رمزارزها و فلز زرد را به دنبال داشت. براین اساس بیت‌کوین پس از گذشت ۴ روز از فتح کانال ۷۰‌هزار دلاری، روز گذشته را در میانه کانال ۶۷‌هزار دلاری آغاز کرد. شیب نزولی لیدر رمزارزها به اتریوم، دومین دارایی ارزشمند کریپتو سرایت کرد و کانال ۴‌هزار دلاری را از این دارایی سلب کرد.

در بحبوحه برآوردهای کارشناسان در خصوص چشم‌انداز قیمتی رمزارزها تا پایان سال‌جاری، سیاستگذاران به دو عامل اثرگذار در این مسیر اشاره و تاکید کردند در صورت رضایت مقامات از داده‌های این گزارش، آغاز سیاست‌های پولی انبساطی پاول در نشست ماه مارس دور از انتظار نخواهد بود. این گزارش‌ها شامل داده‌های شغلی آمریکا و شاخص قیمت مصرف‌کننده در ماه فوریه بود. شواهد گویای آن است که گزارش مشاغل با قله‌زنی نرخ بیکاری مطلوبیت لازم را به ارمغان نیاورد.

این گزارش نشان داد که تعداد افرادی که در ایالات متحده شغل خود را در ماه فوریه از دست داده‌اند رشد 0.2 واحد درصدی را تجربه کردند و جمعیت 3.9 درصدی را شامل می‌شدند. البته در مقابل فرصت‌های شغلی که در این ماه ایجاد شد از برآوردها پیشی گرفت و رقمی معادل 275‌هزار نفر را ثبت کرد. پس از انتشار این گزارش اقتصاددانان امید خود را از دست ندادند و اعلام کردند که گزارش تورمی آمریکا می‌تواند مرهمی بر ترید‌های پاول باشد و این مقام سیاسی- اقتصادی را در اتخاذ صحیح سیاست‌ها یاری کند. اما گزارش اداره آمار کار در روز 12 مارس، ترید پاول را دو چندان کرد. اما دلیل این امر چه بود؟ افزایش قیمت بنزین.

تحلیلگران داوجونز پیش از انتشار داده‌های تورمی هشدار دادند که افزایش قیمت انرژی در این ماه موجب رشد تورم نقطه به نقطه خواهد شد. آمارها نشان می‌دهد که گزارش تورمی نیز این موضوع را تایید کرد. هزینه‌های انرژی از منفی 4.5‌درصد در ماه ژانویه به منفی 1.9‌درصد رسید. این درحالی است که هزینه‌ها در بخش خوراکی، خدمات و... به مسیر نزولی خود ادامه دادند. به‌رغم شیب مثبت تورم نقطه به نقطه، تورم هسته ( بدون احتساب مواد غذایی و انرژی) با افت 0.1 واحد درصدی مواجه شد و در سطح 3.8 درصدی و کف 26 ماهه خود قرار گرفت. در واکنش به رویدادهای اخیر، دلار جهانی با تصور اینکه پاول برای تغییر سیاست‌های پولی آمادگی ندارد و نرخ بهره را در سطوح 5.25 تا 5.5 درصدی حفظ می‌کند، واکنشی مثبت نشان داد و بار دیگر به کانال 103 واحدی راه پیدا کرد. بر این اساس این شاخص ارزی در ساعت 16 به وقت تهران رقمی معادل 103.32 را به ثبت رساند.

همان‌طور که در‌سازوکار اقتصادی مشاهده می‌شود، مادامی که شاخص دلار به یکه‌تازی در بازارها می‌پردازد، دارایی‌های پر تقاضا از جمله فلز زرد و رمزارزها را به مسیر نزولی هدایت خواهد کرد. این موضوع در خصوص سقوط 8.7 درصدی بیت‌کوین نیز صادق است. از سوی دیگر طلای جهانی نیز روند معاملاتی روز گذشته را در محدوده قرمز آغاز کرد و ریزش نیم درصدی را تجربه کرد. در پی این امر دو دارایی مذکور به ترتیب با رقمی معادل 67‌هزار و 700 دلار و 2158 دلار در حال معامله بودند. البته در خصوص روند نزولی بیت‌کوین باید به کاهش ورودی‌های صندوق ETF اشاره کرد. در راستای این موضوع برخی از رسانه‌ها اعلام کردند که در 24 ساعت گذشته (14 مارس)حجم ورودی‌های این صندوق‌ها حدود 80‌درصد کاهش پیدا کرده بود و این امر موجب شد تا بیت‌کوین برای مدت کوتاهی به کانال 66‌هزار دلاری هدایت شود. البته این روند ادامه‌دار نبود و این دارایی توانست روز گذشته میانه 67‌هزار دلاری قرار گیرد.

نگار کریمی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


غیبت وزنه‌برداری ایران در قهرمانی نوجوانان جهان