رابطه حمایت اجتماعی و سلامت روان


رابطه حمایت اجتماعی و سلامت روان

حمایت اجتماعی اغلب جزء کلیدی از ارتباطات محکم و سلامت روانی قوی است و ارتباط تنگاتنگی با آن دارد. اما واقعا به چه معناست؟ حمایت اجتماعی اساسا به معنی داشتن شبکه‌ای از خانواده و دوستان است؛ کسانی که از شما...

رابطه حمایت اجتماعی و سلامت روان
حمایت اجتماعی اغلب جزء کلیدی از ارتباطات محکم و سلامت روانی قوی است و ارتباط تنگاتنگی با آن دارد. اما واقعا به چه معناست؟ حمایت اجتماعی اساسا به معنی داشتن شبکه‌ای از خانواده و دوستان است؛ کسانی که از شما مراقبت می‌کنند و در زمان بحران‌ها و خوش گذرانی ها در کنارتان هستند، این ارتباطات نقشی اساسی در چگونگی عملکرد ما در روزهای زندگی دارند حمایت اجتماعی میتواند موجب توسعه تاب آوری شود.

حمایت اجتماعی باعث می شود افراد در زمانی که با استرس مواجه می‌شوند بتوانند دوام بیاورند و زندگی خود را پیش ببرند اما حمایت اجتماعی خیابان یکطرفه نیست همه ما از طرفی لازم است حمایت شویم و از طرف دیگر حمایت کنیم.

انواع حمایت اجتماعی
حمایت عاطفی: مثل علاقه، همدلی، همدردی یا مراقبت
حمایت وسیله‌ای: شامل پختن یک سوپ داغ هنگام بیماری یا دادن ماشین به شخصی که ماشینش در دست تعمیر است.
حمایت اطلاعاتی: شامل ارائه راهنمایی، نصیحت و اطلاعات می شود. این نوع حمایت زمانی اهمیت دارد که افراد می خواهند یک تصمیم مهم بگیرند یا یک تغییر اساسی در زندگی خود ایجاد کنند.

تاثیر روابط اجتماعی بر سلامت جسم
داشتن دامنه گسترده از دوستان و روابط اجتماعی مناسب می‌تواند تاثیر مثبتی بر سلامت جسم و روان انسان بگذارد؛ مطالعات نشان داده‌اند افراد اجتماعی نسبت به دیگران به احتمال کمتری به بیماری‌های مزمن از جمله حملات قلبی و یا دیابت نوع 2 و ... مبتلا می‌شوند.

تاثیر روابط اجتماعی دوستانه بر سلامت روان
بیشتر افراد در تعاملات اجتماعی احساس آرامش می‌کنند و از داشتن تجربیات مشترک لذت می‌برند؛ همچنین برخی افراد داشتن دوست را انگیزه‌ای می‌داند تا فعالیت‌های سالم انجام دهند، همچنین ارتباط های اجتماعی کاهش دهنده استرس و اضطراب است و حفظ روابط دوستانه در دوران زندگی از زوال عقلی جلوگیری می‌کند.

چطور حمایت اجتماعی دریافت کنیم؟
با افراد جدید آشنا شوید
این کار زمان‌بر است، اما ارزشش را دارد. آشنا شدن با افراد مختلف و دوست‌شدن با آنها حلقه اجتماعی شما را گسترش می‌دهد. هرچه افراد بیشتری را بشناسید و دایره دوستان بزرگ‌تری داشته باشید، از حمایت اجتماعی بیشتری هم برخوردار خواهید شد.

برای روابط خود زمان بگذارید
گرچه زندگی در دنیای امروز با مسئولیت‌های مختلف گره خورده است، برای دوستان و افرادی که به آنها علاقه دارید زمان بگذارید. ارتباط‌ دوطرفه است؛ نمی‌توانید از کسانی که به ‌ندرت احوالشان را جویا می‌شوید، انتظار حمایت اجتماعی داشته باشید.

به خود متکی باشید
به خود متکی بودن به‌معنای بی‌نیازی به دیگران نیست، بلکه به‌معنای توانایی برآوردن نیازهای خود بدون تحمیل‌کردن آنها به دیگران است. وقتی شخصیت مستقلی داشته باشید، دیگران نیز بیشتر تمایل خواهند داشت تا رابطه‌ای محکم‌تر و عمیق‌تر با شما برقرار کنند.

خوب گوش دهید
وقتی روز بدی را سپری می‌کنید، داشتن گوشی شنوا برای شنیدن درد‌ دل‌هایتان قطعا باارزش است، اما این یک نیاز یک‌طرفه نیست. حتما طرف مقابل شما هم گاهی به این حمایت نیاز دارد. پس با تقویت مهارت گوش‌دادن همدلانه می‌توانید انتظار داشته باشید طرف مقابلتان نیز نیاز شما را برآورده کند.

کمی بی‌خیال باشید
هرکسی نمی‌تواند با هرکسی رفاقت و همراهی کند. اگر با کسی در ارتباط هستید، اما فهمیده‌اید که این رابطه مناسب نیست، آن را تمام کنید، لزومی ندارد که خودتان را در رابطه سمی گرفتار کنید. همچنین درست نیست که کسی را اسیر خود کنید. اینکه رابطه‌ای به پایان می‌رسد، لزوما به‌معنای بدبودن شما یا دیگری نیست.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روانشناسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید