ارزان‌ترین کامیون‌های کشنده بازار ایران، از دایون تا فاو و فوتون


ارزان‌ترین کامیون‌های کشنده بازار ایران، از دایون تا فاو و فوتون

هم‌اکنون در بازار کامیون‌های کشورمان اگر به دنبال ارزان‌ترین کِشنده‌ها باشید انتخابی جز چینی‌ها نخواهید داشت زیرا بخش کِشنده‌های مونتاژی ایران به‌طور کامل تحت سلطهٔ مدل‌های چینی قرار دارد. البته وقتی میگوییم ارزان منظور قیمتی بین ۳ تا ۵ میلیارد...

هم‌اکنون در بازار کامیون‌های کشورمان اگر به دنبال ارزان‌ترین کِشنده‌ها باشید انتخابی جز چینی‌ها نخواهید داشت زیرا بخش کِشنده‌های مونتاژی ایران به‌طور کامل تحت سلطهٔ مدل‌های چینی قرار دارد. البته وقتی میگوییم ارزان منظور قیمتی بین ۳ تا ۵ میلیارد تومان است زیرا در حال حاضر با کمتر از این قیمت نمی‌توان کِشندهٔ صفرکیلومتری پیدا کرد. البته وقتی کِشنده‌های اروپایی مثل مرسدس بنز آکتروس و ولوو FH کارکردهٔ مدل ۱۳۸۵ به پایین هم‌اکنون حدود ۴ تا ۵ میلیارد تومان قیمت دارند، شاید خیلی‌ها ترجیح بدهند با این مبلغ یک کامیون چینی نو بخرند. به همین دلیل، در ادامه قصد داریم ارزان‌ترین کامیون‌های کِشندهٔ صفرکیلومتر حال حاضر بازار ایران را معرفی کنیم.

همچنین بخوانید: بهترین کامیون‌های کشنده چینی بازار ایران، از فوتون و دیما تا شکموتو و امپاور

دایون N8

قیمت کارخانه: ۳ میلیارد و ۸۰ میلیون تومان

ارزان‌ترین کامیون‌های کشنده بازار ایران، از دایون تا فاو و فوتون

ارزان‌ترین کِشنده‌ای که هم‌اکنون می‌توان در بازار ایران خرید دایون N8 جدید است. این کامیون توسط شرکت کرمان دیزل عرضه می‌شود که از سال ۱۳۹۳ به عرضهٔ کامیون‌های دایون مشغول است به لطف قیمت پایین‌تر نسبت به دیگر کامیون‌های چینی توانسته به فروش مناسبی دست پیدا کند. این شرکت در اواخر سال ۱۴۰۰ نسخهٔ جدیدی از کِشندهٔ دایون را با نام N8 رونمایی کرد که با قیمت کارخانه‌ای ۳ میلیارد و ۸۰ میلیون تومان عرضه می‌شود اما این رقم در بازار حدود یک میلیارد تومان بیشتر است. همچنین کرمان دیزل هم به دلیل عدم شماره‌گذاری این کِشنده، در تحویل آن دچار مشکل شده بود که نارضایتی شدید خریداران را به دنبال داشت. درهرحال، N8 به یک پیشرانهٔ ۱۲ لیتری شش سیلندر خطی ساخت شرکت چینی ویچای مجهز است که ۴۳۰ اسب بخار قدرت و ۲۰۳۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. انتقال نیروی موتور هم توسط گیربکس اتوماتیک ۱۶ دنده ساخت FAST صورت می‌گیرد. از کِشنده‌ای با این قیمت اما نباید انتظار کیفیت بالا و تجهیزات زیادی را داشت و دایون N8 از این لحاظ پایین‌تر از کامیون‌های چینی گران‌تر قرار می‌گیرد.

فاو ۴۲۰

قیمت کارخانه: ۳ میلیارد و ۵۰۵ میلیون تومان

ارزان‌ترین کامیون‌های کشنده بازار ایران، از دایون تا فاو و فوتون

کامیون‌های فاو سال‌ها است که توسط سیبا موتور گروه بهمن در کشورمان عرضه می‌شوند و تا حدودی توانسته‌اند اعتماد رانندگان ایرانی را جلب کنند. این کامیون هم‌اکنون در دو نسخهٔ تک محور و دو محور به بازار عرضه می‌شوند که هردو قیمتی تقریباً یکسان داشته و جزء ارزان‌ترین کِشنده‌های بازار محسوب می‌شوند. این کامیون به یک پیشرانهٔ ۱۱ لیتری شش سیلندر خطی مجهز است که ۴۲۰ اسب بخار قدرت و ۱۹۰۰ نیوتن متر گشتاور دارد و انتقال قدرت آن توسط یک گیربکس ۱۶ دنده دستی ساخت ZF صورت می‌گیرد؛ بنابراین، فاو ۴۲۰ با وجود قدرت کمتر و گیربکس دستی، قیمت گران‌تری نسبت به دایون N8 دارد که در بازار به ۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان رسیده است اما در عوض از برند خوش‌نام‌تر و عرضه‌کنندهٔ ایرانی معتبرتری بهره می‌برد. بااین‌حال، مشکل اصلی کِشندهٔ فاو خشکی اتاق و تعلیق است زیرا سیستم تعلیق کامیون از نوع فنری بوده و خبری از بالن نیست.

فوتون H4

قیمت کارخانه: ۳ میلیارد و ۷۰۵ میلیون تومان

ارزان‌ترین کامیون‌های کشنده بازار ایران، از دایون تا فاو و فوتون

ایران‌خودرو دیزل که سال‌ها به مونتاژ کامیون‌های مرسدس بنز مثل آکتروس و آکسور مشغول بود، پس از پایان برجام و تشدید تحریم‌ها که باعث خداحافظی برندهای اروپایی از بازار ایران شد، سراغ شرکت چینی فوتون رفت. این شرکت که همکاری‌های زیادی با شرکت‌های بزرگی اروپایی دارد و حتی از برخی قطعات آن‌ها در محصولات خود استفاده می‌کند، جایگزین مناسبی برای مرسدس بنز در خط تولید ایران‌خودرو دیزل محسوب می‌شد. یکی از کِشنده‌هایی که این شرکت به بازار کشورمان فرستاد، فوتون آئومان بود که با نام H4 در ایران عرضه شد. این کامیون به لطف برخورداری از ظاهر مشابه آکتروس و داشبوردی کاملاً برگرفته از این کامیون آلمانی، به یکی از پرفروش‌ترین کِشنده‌های بازار ایران تبدیل شد. H4 از یک پیشرانهٔ ۱۱.۸ لیتری ۶ سیلندر خطی کامینز استفاده می‌کند که ۴۳۰ اسب بخار قدرت و ۲۲۰۰ نیوتن متر گشتاور دارد. انتقال نیروی این پیشرانه هم توسط یک گیربکس ZF دستی با ۱۶ دنده جلو و ۲ دنده عقب صورت می‌گیرد. قیمت این کامیون در بازار هم‌اکنون حدود ۴ میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان است.

فوتون آتامان

قیمت کارخانه: ۳ میلیارد و ۸۳۰ میلیون تومان

ارزان‌ترین کامیون‌های کشنده بازار ایران، از دایون تا فاو و فوتون

پس از موفقیت فوتون آئومان یا همان H4 در بازار کشورمان، ایران‌خودرو در سال ۱۴۰۱ نسخهٔ جدیدی از این کِشنده را با نام آتامان معرفی کرد. تنها تفاوت آتامان با H4 تجهیز به پیشرانهٔ OM457 مرسدس بنز است که یکی از بهترین پیشرانه‌های دهه‌های اخیر در بازار سنگین کشورمان محسوب می‌شود و در ایران به موتور آکسور شهرت دارد. این موتور که قبلاً در اتوبوس‌های مونتاژ ایران‌خودرو دیزل هم ارائه می‌شد، از نوع ۱۲ لیتری شش سیلندر خطی است و ۴۳۰ اسب بخار قدرت و ۲۱۰۰ نیوتن متر گشتاور دارد. هرچند خروجی این موتور تقریباً با پیشرانهٔ کامینز فوتون H4 تقریباً یکسان است اما به لطف استهلاک پایین و توانایی‌های بالا، محبوبیت بیشتری بین رانندگان ایرانی دارد و این می‌تواند به برگ برندهٔ آتامان در برابر رقبا تبدیل شود. انتقال نیروی این موتور هم توسط یک گیربکس ۱۶ سرعتهٔ دستی ZF صورت می‌گیرد. آتامان به‌جز پیشرانه در دیگر قسمت‌ها با H4 یکسان است و قیمت خیلی بیشتری هم ندارد. بااین‌حال، آتامان هنوز وارد بازار نشده و نمی‌دانیم قیمت بازار آن چقدر خواهد بود.

فاو ۴۶۰

قیمت کارخانه: ۴ میلیارد و ۳۵۳ میلیون تومان

ارزان‌ترین کامیون‌های کشنده بازار ایران، از دایون تا فاو و فوتون

گروه بهمن که با عرضهٔ کِشنده‌های تک و دو محور ۴۲۰ فاو از طریق زیرمجموعهٔ خود، سیبا موتور توانست سهم بزرگی از بازار کامیون‌های کشورمان به دست بیاورد، برای این که پس از حضور کِشنده‌های جدیدتر چینی در بازار کشورمان همچنان بتواند سهم خود از بازار را حفظ کند، در سال ۱۴۰۱ کِشندهٔ جدید فاو را با پیشرانهٔ قوی‌تر ۴۶۰ و داشبورد جدید معرفی کرد. این کامیون جدید هرچند در ظاهر همچنان مشابه نسخهٔ قبلی ۴۲۰ به نظر می‌رسد اما با تغییراتی نه‌چندان بزرگ ظاهر بروزتری پیدا کرده است. مهم‌ترین ویژگی فاو ۴۶۰ اما همان‌طور که گفته شد، پیشرانهٔ قوی‌تر است. این کِشنده هرچند مثل نسخهٔ قبلی از یک پیشرانهٔ ۱۱ لیتری شش سیلندر خطی استفاده می‌کند اما حالا ۴۶۰ اسب بخار قدرت و ۲۲۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. بااین‌حال، انتقال نیرو همچنان توسط همان گیربکس ۱۶ دنده دستی ZF صورت می‌گیرد درحالی‌که اکثر کِشنده‌های این بازهٔ قیمتی به گیربکس اتوماتیک مجهز هستند. قیمت فاو ۴۶۰ در بازار هم‌اکنون به ۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان رسیده است.

فوتون H5

قیمت کارخانه: ۴ میلیارد و ۵۶۰ میلیون تومان

ارزان‌ترین کامیون‌های کشنده بازار ایران، از دایون تا فاو و فوتون

در آخرین این لیست هم یک فوتون دیگر می‌بینیم تا تعداد نماینده‌های این برند و ایران‌خودرو دیزل در بین ارزان‌ترین کِشنده‌های بازار به سه عدد برسد. این کامیون H5 نام دارد که از همان پیشرانهٔ ۱۱.۸ لیتری شش سیلندر خطی کامینز فوتون H4 استفاده می‌کنند اما این موتور در H5 خروجی بیشتری برابر با ۴۶۰ اسب بخار قدرت و ۲۳۰۰ نیوتن متر گشتاور را ارائه می‌کند. فوتون H5 علاوه بر قدرت بیشتر، به گیربکس اتوماتیک هم مجهز است. این یک گیربکس AMT ساخت ZF با ۱۲ دنده جلو و ۴ دنده عقب است. H5 همچنین از طراحی بروزتر و کابین مدرن‌تری هم بهره می‌برد اما در قیمت کارخانه‌ای حدود ۸۵۵ میلیون تومان گران‌تر است. قیمت این کامیون ۴۶۰ اسب بخاری در بازار هم به حدود ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان رسیده است. گروه بهمن نیز نسخه‌ای از همین فوتون H5 را با نام امپاور عرضه می‌کند که با ۴۹۰ اسب بخار قدرت، قوی‌تر بوده و قیمت کارخانه‌ای آن ۴ میلیارد و ۶۳۷ میلیون تومان است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)