ارز مسافرتی؛ رانت یا کمک‌هزینه سفر؟


ارز مسافرتی؛ رانت یا کمک‌هزینه سفر؟

حذف ارز مسافرتی علاوه بر اینکه باعث جلوگیری از رانت می‌شود برای کسانی که به این ارز نیاز دارند مشکلاتی ایجاد می‌کند.

ارز مسافرتی یکی از راه‌های کم کردن هزینه‌های سفر برای مسافرانی است که قصد خروج از کشور را دارند، اما سوءاستفاده‌هایی که برخی از افراد در گرفتن ارز و لغو سفر خود برای فروش ارز در بازار آزاد انجام می‌دهند باعث شده تا به منبع درآمدی برای دلالان تبدیل شود.

برخی کارشناسان، ارز مسافرتی را یک رانت می‌دانند که همه افراد جامعه به آن دسترسی ندارند همچنین برخی می‌گویند در زمانی که کشور برای تامین کالا‌های اساسی به ارز نیاز دارد اختصاص سهمیه هزار یورویی به مسافرانی که این ارز را با قیمتی پایین‌تر از بازار می‌گیرند و در کشور‌های خارجی آن را خرج می‌کنند به ضرر اقتصاد کشور است.

علی خضریان سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی در پستی در شبکه اجتماعی ایکس از ورود رئیس‌جمهور به موضوع ارز مسافرتی برای جلوگیری از این رانت ناعادلانه خبر داد.

بانک مرکزی نگذارد ارز مسافرتی ایجاد رانت کند

مهدی طغیانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: اینکه ارز مورد نیاز را تامین کنیم خیلی کمک‌کننده است با اینکه سهم اسکناس ناچیز است، اما در بازار اثرگذار است و در شکل‌گیری انتظارات بازار خیلی مهم است، اما اینکه ارز مسافرتی را با چه نرخی تامین کنیم و آیا با مابه‌التفاوت زیاد تامین کنیم یا خیر یک رانتی درست می‌کند و صحنه‌هایی را در گرفتن ارز مسافرتی به‌وجود می‌آورد که شاهد آن بودیم.

وی اظهار کرد: باید بانک مرکزی بازار ارز را مدیریت و اسکناس را تامین کند و اجازه شکل‌گیری انتظارات افزایشی را ندهد و برای ارز مسافرتی نرخی را بگذارد که ایجاد رانت نکند.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس بیان کرد: عمده بازار ما بازار حواله است، اما بخشی از آن اسکناس است که باید تامین شود البته نرخش مهم است که با چه نرخی تامین می‌شود.

ارز مسافرتی؛ رانت یا کمک‌هزینه سفر؟

مخالفان حذف ارز مسافرتی معتقدند حذف این ارز هیچ کمکی به کنترل نرخ ارز نمی‌کند و نمی‌تواند باعث کاهش قیمت شود و فقط عده‌ای از مردم که به آن نیاز دارند به‌دلیل سوءاستفاده دلالان از این ارز محروم می‌شوند.

حذف ارز مسافرتی اشتباه است

جبار کوچکی‌نژاد عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: ارز مسافرتی باید برقرار باشد و حق حذف آن را ندارند.

وی تاکید کرد: همه مسافرین تمکن مالی ندارند بعضی‌ها بیمار و یا دانشجو هستند و بیشتر مردم به آن نیاز دارند لذا حذف ارز مسافرتی اشتباه است.

نماینده رشت و خمام در مجلس اظهار کرد: با حذف ارز مسافرتی نمی‌توان بازار ارز را کنترل کرد و نمی‌توان پیش‌بینی کرد که ارز گران می‌شود یا خیر.

قطع‌به‌یقین حذف ارز مسافرتی جلوی دلالی ارزی را می‌گیرد و دلالان دستشان از این سود در بازار پرنوسان ارز کوتاه می‌شود و این امر می‌تواند به سامان‌دهی بازار ارز کمک کند، اما در این زمینه فقط نباید سوءاستفاده‌های دلالان را دید چراکه بسیاری از مسافران به این ارز نیاز دارند لذا مسئولان امر می‌توانند با یک برنامه جامع دست دلالان و واسطه‌گران ارزی را از این بازار پرسود کوتاه کنند و ارز مسافرتی را به کسانی که به آن نیاز دارند تخصیص دهند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی