مروری بر هر آنچه از تسلا مدل 2 برقی 20 هزار دلاری میدانیم


مروری بر هر آنچه از تسلا مدل 2 برقی 20 هزار دلاری میدانیم

تسلا مدل ۲ در سال ۲۰۲۶ با قیمت ۲۰ هزار دلار و برد ۴۰۰ تا ۴۸۰ کیلومتر به بازار خواهد آمد اما فاقد برخی از ویژگی‌های اصلی محصولات تسلا مثل سیستم خودران خواهد بود. آنچه در این مطلب می‌خوانید: تیراژ تولید مدل ۲قیمت و ویژگی‌های مدل ۲شعاع حرکتی مدل...

تسلا مدل ۲ در سال ۲۰۲۶ با قیمت ۲۰ هزار دلار و برد ۴۰۰ تا ۴۸۰ کیلومتر به بازار خواهد آمد اما فاقد برخی از ویژگی‌های اصلی محصولات تسلا مثل سیستم خودران خواهد بود.

تسلا به دنبال ساخت خودروی الکتریکی کوچک و ارزان‌قیمتی است که فعلاً با نام مدل ۲ شناخته می‌شود و قرار است ۲۰ هزار دلار قیمت داشته باشد. تسلا برای رسیدن به چنین قیمتی مجبور است برخی ویژگی‌هایی که در محصولات قبلی خود ارائه کرده است را در مدل ۲ حذف کند. به‌عنوان‌مثال، ممکن است در این خودرو از سقف شیشه‌ای نمادین تسلا و حتی سیستم خودران FSD خبری نباشد. همچنین انتظار نمی‌رود تیراژ تولید این خودرو تا پیش از سال ۲۰۲۷ به میزان مطلوب برسد زیرا «کریس مک‌نالی»، تحلیل‌گر صنعت خودرو، پس از بازدید از گیگافاکتوری تگزاس که قرار است اولین سری مدل ۲ را تولید کند گفته است تولید این خودرو در سال ۲۰۲۶ به تیراژ میلیون دستگاهی نخواهد رسید.

تیراژ تولید مدل ۲

مروری بر هر آنچه از تسلا مدل 2 برقی 20 هزار دلاری میدانیم

به گفتهٔ وی، فاز بعدی رشد تسلا طی سه سال آینده خواهد بود و ۲۰۲۷ اولین سالی است که انتظار می‌رود تیراژ مدل ۲ به مرز میلیونی برسد. پیش‌ازاین انتظار می‌رفت مدل ۲ در گیگافاکتوری آیندهٔ مکزیک با تیراژ دو میلیون دستگاه در سال ساخته شود. تیم این تحلیلگر اما هم‌اکنون پیش‌بینی می‌کند که تسلا در سال ۲۰۲۶ حتی با احتساب ۵۰۰ هزار دستگاه مدل ۲ بتواند تنها ۲.۷ میلیون دستگاه خودرو به بازار بفرستد.

قیمت و ویژگی‌های مدل ۲

مروری بر هر آنچه از تسلا مدل 2 برقی 20 هزار دلاری میدانیم

از سوی دیگر، مک‌نالی پیش‌بینی می‌کند که تسلا بتواند با افزایش تولید مدل ۲، قیمت آن را به ۲۰ هزار دلار کاهش دهد. ایلان ماسک قبلاً مدل ۲ را انقلابی در تولید خودروهای ارزان‌قیمت توصیف کرده بود. مهندسان تسلا در روزهای ابتدایی توسعهٔ این خودرو برای آموختن شیوهٔ ساخت خودروهای ارزان‌قیمت یک هوندا سیویک را اوراق کردند. بااین‌حال، تسلا برای رسیدن به هدف ۲۰ هزار دلاری خود احتمالاً باید قید برخی ویژگی‌هایی که به آن‌ها شهرت پیدا کرده است را بزند. به گفتهٔ مک‌نالی، اولین چیزی که این شرکت می‌تواند حذف کند، سقف شیشه‌ای است که هم‌اکنون در همهٔ محصولات تسلا ارائه می‌شود.

شعاع حرکتی مدل ۲

مروری بر هر آنچه از تسلا مدل 2 برقی 20 هزار دلاری میدانیم

جای دیگری که تسلا می‌تواند ارزان‌سازی کند در قسمت باطری و شعاع حرکتی خواهد بود. ایلان ماسک قبلاً به برد ۴۸۰ کیلومتری برای این خودرو اشاره کرده بود که برای رانندگی‌های روزمره کافی است اما باطری ۵۳ کیلووات ساعتی که انتظار می‌رود برای مدل ۲ ارائه شود ممکن است برای چنین بردی کافی نباشد. به همین دلیل، مک‌نالی اکنون پیش‌بینی می‌کند که این خودرو با وجودی که انتظار می‌رود ۳۰ درصد سبک‌تر از مدل ۳ باشد، با پکیج باطری ۵۳ کیلووات ساعتی احتمالاً برد ۴۰۰ کیلومتری را ارائه خواهد کرد. بااین‌حال، اگر کاهش ۸۰ کیلومتری شعاع حرکتی بتواند قیمت مدل ۲ را بدون احتساب مشوق‌های مالیاتی به حدود ۲۵ هزار دلار برساند، احتمالاً برای خیلی‌ها ایرادی نخواهد داشت.

سیستم خودران

بااین‌حال، چیزی که می‌تواند خوشایند نباشد، عرضهٔ مدل ۲ بدون سخت‌افزارهای سیستم خودران FSD خواهد بود. البته طبق شایعات، تسلا سال آینده کیت FSD را برای این خودرو آماده خواهد کرد اما مک‌نالی معتقد است که ممکن است این کیت سفارشی باشد. وی و تیمش قیمت کامپیوتر، دوربین‌ها و سنسورهای FSD را حدود ۳ هزار دلار تخمین زده‌اند که رقم قابل‌توجهی را به هزینهٔ تولید مدل ۲ اضافه می‌کند. درهرحال، این‌ها فقط در حد تحلیل و گمانه‌زنی است و امیدواریم ایلان ماسک بتواند به تمام وعده‌های خود در مورد مدل ۲ جامهٔ عمل بپوشاند.

برچسب ها
الکتریکی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج