طرز تهیه شیرینی مادلن؛ شیرینی فرانسوی پرطرفدار


طرز تهیه شیرینی مادلن؛ شیرینی فرانسوی پرطرفدار

شیرینی مادلن یا مادلین نوعی شیرینی‌ کوچک فرانسوی است که بسیار ساده و بی‌دردسر درست می‌شود. اگر می‌خواهید روش پخت این شیرینی را یاد بگیرید، این مقاله را از دست ندهید. راهنمای مطالعه...

شیرینی مادلن یا مادلین نوعی شیرینی‌ کوچک فرانسوی است که بسیار ساده و بی‌دردسر درست می‌شود. اگر می‌خواهید روش پخت این شیرینی را یاد بگیرید، این مقاله را از دست ندهید.

شیرینی مادلین یا کیک مادلین؟

درباره ماهیت این شیرینی‌های کوچک فرانسوی بحث بسیار است و خیلی از مردم می‌پرسند این خوراکی خوشمزه کیک است یا شیرینی. باید گفت با اینکه این شیرینی‌ها مانند کیک‌های کره‌ای درست می‌شوند، به‌دلیل اینکه کوچک و صدفی‌شکل‌اند، نام شیرینی به خود گرفته‌اند.

طرز تهیه شیرینی مادلن

مدت زمان: ۱ ساعت و ۱۵ دقیقه آماده‌سازی مواد + ۱۲ دقیقه پخت
مقدار: ۱۸ تا ۲۰ عدد
کالری: ۱۱۹ کیلوکالری

روش‌های مختلفی برای پخت شیرینی مادلن وجود دارد که در این مقاله ساده‌ترین روش ممکن را آموزش داده‌ایم. برای تهیه شیرینی مادلن به قالب‌های صدفی مخصوص این نوع شیرینی‌ها نیاز دارید. البته می‌توانید از قالب‌های کوچک مافین هم استفاده کنید، اما در آن‌وقت شیرینی‌های آماده‌شده مادلن دیگر ساختار صدفی نخواهند داشت.

طرز تهیه شیرینی مادلن؛ شیرینی فرانسوی پرطرفدار

مواد لازم

  • نصف فنجان (۸ قاشق غذاخوری یا ۱۱۳ گرم) کره بدون نمک و ۲ قاشق غذاخوری (۲۸ گرم) دیگر برای قالب شیرینی؛
  • ۲ عدد تخم‌مرغ بزرگ (پیش از استفاده به دمای اتاق رسیده باشد)؛
  • نصف فنجان (۱۰۰ گرم) شکر دانه‌ریز؛
  • ۲ قاشق چای‌خوری پوست رنده‌شده لیموترش؛
  • ۱ قاشق چای‌خوری عصاره وانیل خالص؛
  • ۱ فنجان (۱۱۵ گرم) آرد چندمنظوره الک‌شده؛
  • نصف قاشق چای‌خوری بیکینگ‌پودر؛
  • یک‌هشتم قاشق چای‌خوری نمک؛
  • شکر قنادی برای تزئین شیرینی (اختیاری).

مراحل تهیه

۱. کره را آب کنید و در کاسه‌ای بزرگ بریزید و کنار بگذارید تا سرد شود. البته می‌توانید کره را در مایکروویو آب کنید یا آن را روی اجاق گاز آن‌قدر حرارت دهید تا نه‌تنها آب‌ شود، بلکه کمی هم قهوه‌ای‌رنگ شود.

۲. با استفاده از همزن دستی یا برقی تخم‌مرغ‌ها و شکر را کاملا مخلوط کنید. اگر این کار را با همزن و با سرعت زیاد انجام می‌دهید، ۸ دقیقه زمان لازم دارید تا به مخلوط صاف و یکدست برسید. مخلوط آماده‌شده باید ضخیم و کم‌رنگ باشد و وقتی همزن را از درون مواد خارج می‌کنید، به‌صورت نوار کش بیاید.

۳. پوست رنده‌شده لیمو و عصاره وانیل را با هم مخلوط کنید. این دو ماده و باقی مواد را می‌توانید با دست مخلوط کنید و نیازی به همزن نیست.

اگر لیموترش در دسترس نداشتید، می‌توانید از پوست پرتقال استفاده کنید.

۴. آرد، بیکینگ‌پودر و نمک را در کاسه‌ای کوچک مخلوط کنید. سپس به‌آرامی و با استفاده از کاردک سیلیکونی نیمی از مواد را به مخلوط تخم‌مرغ اضافه کنید و نیم دیگر را وقتی تمام مواد را هم می‌زنید و با هم مخلوط می‌کنید، اضافه کنید تا مایه کاملا یکدستی حاصل شود.

آرد را پس از الک‌کردن اندازه بگیرید و استفاده کنید. در برخی از روش‌های پخت شیرینی مادلین از بیکینگ‌پودر استفاده نمی‌شود. وجود این ماده در این شیرینی ضروری نیست، اما اگر می‌خواهید شیرینی‌ها به‌اندازه کافی پف کنند، از بیکینگ‌پودر استفاده کنید.

۵. یک‌چهارم مایه شیرینی را به کره آب‌شده اضافه کنید و بگذارید کاملا با هم مخلوط شوند و درنهایت آن را به باقی مایه اضافه کنید تا مایه شیرینی ضخیم، ابریشمی و درخشان شود.

۶. روی مایه شیرینی را بپوشانید و آن را در یخچال بگذارید و ۳۰ تا ۶۰ دقیقه به آن استراحت دهید. مایه نباید بیشتر از این در یخچال بماند، زیرا کره آن منجمد می‌شود. چند دقیقه قبل از اینکه مایه شیرینی را از یخچال بیرون آورید، فر را روشن کنید و روی حرارت ۱۷۷ درجه سانتی‌گراد قرار دهید.

۷. با استفاده از قلم‌موی شیرینی‌پزی کف قالب‌های شیرینی مادلن را با ۲ قاشق غذاخوری کره باقی‌مانده (ذوب‌شده‌) چرب کنید تا مایه شیرینی به ظرف نچسبد.

۸. مایه شیرینی را که حالا حجیم و اسفنجی شده از یخچال بیرون آورید. مراقب باشید پف آن نخوابد. سپس با قاشق غذاخوری یا اسکوپ بستنی مقداری از مایه شیرینی را بردارید و بدون اینکه آن را صاف کنید، درون قالب‌های چرب‌شده مخصوص شیرینی مادلین بریزید. باید مایه طوری درون قالب قرار بگیرد که وسط آن پف کند.

اگر مایه شیرینی‌ بیشتر از قالب‌های شیرینی شما بود، باقی مایه را در یخچال بگذارید و وقتی بخش اول شیرینی‌ها آماده شد، باقی مایه را بپزید.

۹. قالب‌ها را ۱۰ تا ۱۲ دقیقه درون فر قرار دهید. شیرینی‌ها زمانی آماده‌اند که وقتی با انگشت‌ روی آنها فشار می‌دهید، کمی فرو بروند و دوباره به حالت قبل برگردند و کمی حالت ارتجاعی داشته باشند.

مراقب باشید شیرینی‌ها بیش از حد نیاز حرارت نبینند، زیرا خیلی زود خشک می‌شوند.

۱۰. قالب را روی سینی برگردانید و اجازه دهید شیرینی‌ها از قالب جدا و سرد شوند. سپس آنها را در ظرف مخصوص سرو شیرینی قرار دهید. اگر مایل بودید، می‌توانید روی شیرینی‌ها شکر قنادی بپاشید. البته می‌توانید این شیرینی‌ها را برای سرو در کاکائوی آب‌شده نیز غوطه‌ور کنید.

روش نگهداری شیرینی مادلین

شیرینی‌های مادلن پس از پخت خیلی زود بیات می‌شوند و بافتشان تغییر می‌کند. بااین‌حال می‌توان آنها را درون ظرف دربسته و در دمای اتاق تا ۳ روز نگه داشت. البته اگر پس از پخت این شیرینی‌ها آنها را کاملا سرد کنید، تا ۱ ماه هم در فریزر دوام می‌آورند. شیرینی‌هایی را که می‌خواهید در فریزر بگذارید، در ظرفی بگذارید که درش کاملا بسته‌ شود و هوا به درون آن نفوذ نکند. البته بهتر است این شیرینی‌ها تازه سرو شوند.

کلام آخر

تابه‌حال در خانه شیرینی مادلن پخته‌اید؟ طعم آن را دوست داشته‌اید؟ اگر شما هم از این نوع شیرینی درست کرده‌اید، بی‌صبرانه منتظر شنیدن نظرات‌تان هستیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آشپزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا