رمزگشایی از پیام تازه رهبر کره شمالی/ آیا پیونگ یانگ خود را برای عصر ترامپ آماده می کند؟


رمزگشایی از پیام تازه رهبر کره شمالی/ آیا پیونگ یانگ خود را برای عصر ترامپ آماده می کند؟

اقتصادنیوز: پیام تازه خواهر کیم جونگ اون که سیگنالی غافلگیرانه جهت نزدیکی به ژاپن قلمداد می شود، زمینه ساز گمانه زنی های فراوانی در باب رویکرد تازه پیونگ یانگ در ارتباط با جنوب شرق آسیا پیش از بازگشت ترامپ به قدرت شده است.

به گزارش اقتصادنیوز، کیم یو جونگ، معاون کمیته مرکزی حزب کارگران کره شمالی (WPK) و خواهر قدرتمند کیم جونگ اون، رهبر این کشور در 15 فوریه، برای ژاپن پیامی را صادر کرد. او در پاسخ به بیانیه نخست وزیر کیشیدا فومیو در کمیته بودجه مجلس سفلی مبنی بر اینکه وضعیت کنونی روابط ژاپن و کره شمالی «باید جسورانه تغییر کند»، گفت: «به نظر من اگر ژاپن در باب بازگشایی روابط تصمیمی سیاسی اتخاذ کند، دو کشور با توسل به اقدام داشته باشند».

سیگنال های غافلگیرانه

با این همه مسئله آدم ربایی ها،مانع بزرگی را پیش از برگزاری اولین نشست سران دو کشور در 22 سال گذشته ایجاد می کند. کره شمالی به خوبی می‌داند که ژاپن نمی‌تواند موضوع آدم ربایی را رها کند و بنابراین تاکید رهبران پیونگ یانگ بر این مقوله حرکت رو به جلو را برای ژاپن چالش برانگیز می‌کند.همانطور که قبلا توسط آساهی شیمبون گزارش شده ، شکی نیست که ژاپن و کره شمالی از بهار گذشته در کشوری ثالث با یکدیگر در تماس بوده اند، اما ژاپن چیزی بیش از درخواست برای ارسال یک فرستاده ویژه از پیونگ یانگ نداشته و به همین دلیل است که کره شمالی در حال بررسی جدیت نیات کیشیدا است، نه تنها در مورد موضوع آدم ربایی، بلکه در باب اینکه آیا احتمال بهبود روابط ژاپن و کره شمالی وجود دارد یا نه.

کیم یو جونگ که ادعای قبلی خود را مبنی بر اینکه موضوع آدم ربایی «قبلاً حل شده بود» را تکرار کرد در پایان گفت: «این فقط دیدگاه شخصی من است و من در موقعیتی نیستم که به طور رسمی در مورد روابط بین دو کشور اظهار نظر کنم.» ناظران می گویند از آنجایی که رهبر کره شمالی حرف آخر را می زند و خواهرش تاکید داشته که موضع شخصی اش را بیان می کند، این احتمال وجود دارد که روابط دو بازیگر بسته به شرایط تغییر کند.با این همه، برخی تحلیلگران بر این باورند که تغییر موضع کره شمالی در قبال ژاپن را باید در چارچوب مجموعه ای از تحولات از جمله بیانیه معاون وزیر خارجه توکیو نگریست.پولتیکو در این باره نوشت، 5 ژانویه 2024، کیم جونگ اون در ارتباط با زلزله شبه جزیره نوتو پیامی همدردی برای فومیو کیشیدا ارسال کرد. این اولین پیام قلمداد می شد و غافلگیرکننده بود. از آن زمان، روزنامه حزب حاکم، رودونگ سینمون، انتقاد از دولت کیشیدا را متوقف کرده است.

رمزگشایی از پیام تازه رهبر کره شمالی/ آیا پیونگ یانگ خود را برای عصر ترامپ آماده می کند؟

رویکرد تازه پیونگ یانگ

این احتمال که رویکرد تازه پیونگ یانگ تلاشی برای جلب نظر کیشیدا و ایجاد تحولات جدید در روابط ژاپن و کره شمالی می تواند باشد را نمی توان رد کرد. حداقل شکی نیست که کره شمالی بیش از گذشته به ژاپن علاقه دارد. هدف کوتاه مدت جدا کردن ژاپن، ایالات متحده و کره جنوبی است، اما مهمتر چشم انداز بلندمدت است.در سال 2018، ژاپن تنها کشوری بود که نگرانی شدید خود را در مورد اولین اجلاس سران کره شمالی و ایالات متحده که در سنگاپور برگزار شد، ابراز کرد. در آن بازه زمانی دونالد ترامپ که از نگرش کره شمالی عصبانی شده بود، از لغو نشست صحبت کرد، آبه شینزو، نخست وزیر وقت ژاپن، از این خبر استقبال کرد. با این حال، پس از آن، ژاپن به دنبال راه هایی برای جلوگیری از انعقاد هرگونه توافق بین ایالات متحده و کره شمالی، با همکاری جان بولتون، که در آن زمان مشاور امنیت ملی ترامپ بود، ادامه داد. مدتی پس از شکست دومین اجلاس سران در هانوی بود که آبه مدعی بود "گفتگو به خاطر گفتگو بی معنی است" ؛ ترامپ با کیم جونگ اون در مورد گفتگوی بی قید و شرط رایزنی داشت، هرچند کره شمالی این درخواست را رد کرد.

حالا در شرایطی که گمانه زنی ها در باب بازگشت ترامپ افزایش یافته، کره شمالی ممکن است به دنبال از سرگیری مذاکرات با ایالات متحده باشد. با این حال، نمی تواند اشتباه نشست هانوی را تکرار کند و خود نیز قصد ندارد امتیاز بدهد. با این حال، طبیعی است که فکر کنیم اگر مذاکرات بین ایالات متحده و کره شمالی از سر گرفته شود، روابط ژاپن و کره شمالی نیز باید تا حد ممکن بهبود یابد تا از ایجاد مانع از سوی ژاپن تندرو جلوگیری شود. اگرچه ژاپن نفوذی برای پیشبرد روابط ایالات متحده و کره شمالی ندارد، اما بیش از آن که بتواند آنها را مختل کند، باقی مانده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کره شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ممنوعیت تردد از آزادراه تهران _ شمال به سمت چالوس