مصرف زیاد کربوهیدرات تصفیه شده از جذابیت ظاهری می‌کاهد


مصرف زیاد کربوهیدرات تصفیه شده از جذابیت ظاهری می‌کاهد

ایتنا - آیا میان مصرف کروبوهیدرات‌های تصفیه‌شده و جذابیت ظاهری ارتباطی وجود دارد؟ تحقیق جدید دانشگاه مون‌پلیه فرانسه این ارتباط را تایید می‌کند.


کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده کربوهیدرات‌هایی فراوری‌شده‌اند که در فرایند فراوری، فیبر، ویتامین و مواد معدنی‌شان را از دست می‌دهند.

این فرایند بافت آنها را نازک‌تر و ظریف‌تر و پایاتر می‌کند، اما برخی از فواید مغذی‌ آنها را از بین می‌برد.

براساس این تحقیق، کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده عمدتا در موادی مانند نان، پاستا، غلات صبحانه و مواد غذایی آماده مانند شیرینی‌ها و بیسکوییت‌ها وجود دارند.

به رغم آنکه درمورد تاثیر رژیم غذایی غنی از کربوهیدرات‌‌های تصفیه‌شده بر سلامت پیش از این مطالعه شده است، اما محققان این پژوهش می‌خواهند بدانند آیا مصرف کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده روی جذابیت ظاهری تاثیری دارد یا نه.

در این پژوهش برخی از شرکت‌کنندگان، صبحانه‌ با سطح کربوهیدرات‌ تصفیه‌شده بالا خوردند که سطح قند خون را افزایش می‌داد، در حالی که برخی دیگر قند (گلیسمی) کمی دریافت کردند. در این پژوهش برای شبیه‌تر کردن شرکت‌کنندگان از نظر فرهنگی و کاستن از تفاوت‌های فیزیکی، همگی آنها از مردان و زنان اروپایی‌ انتخاب شدند.

بعد از آزمایش، داوطلبان جنس مخالف جذابیت چهره شرکت‌کنندگان در این آزمایش را در عکس‌هایی که دو ساعت بعد از صبحانه گرفته شده بودند ارزیابی کردند.

نتیجه پژوهش
طبق یافته‌های محققان، مصرف زیاد کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده از جذابیت چهره مردان و زنان می‌کاهد. مصرف مداوم کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده در وعده صبحانه و میان‌وعده‌ها نیز میزان جذابیت را کاهش می‌دهد.

این تحقیق همچنین نشان می‌دهد صبحانه‌ای که پروتئین و چربی لبنی بسیار و مقدار کمی کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده دارد جذابیت را افزایش می‌دهد.

کلر برتیکات، یکی از نویسندگان این تحقیق، به یاهو لایف گفت: «نکته مهم این تحقیق آن است که انتخاب‌های غذایی نه‌تنها بر سلامت ما تاثیر می‌گذارند، بلکه ویژگی‌های غیرپزشکی، که اهمیت اجتماعی زیادی دارند، مانند جذابیت چهره را تحت‌تاثیر قرار می‌دهند.»

البته علت دقیق این موضوع مشخص نیست.

به گفته برتیکات، داده‌ها از تاثیر کربوهیدرات تصفیه‌شده روی هورمون‌های جنسی خبر می‌دهند که بر ظاهر مردان و زنان تاثیر می‌گذارد و میزان جذابیت ظاهری آنها را تعیین می‌کنند. این اثربخشی طولانی‌مدت است و لزوما تنها دوساعت پس از خوردن یک وعده غذایی حاوی کربوهیدرات تصفیه‌شده ظاهر نمی‌شود.

چرا مصرف کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده جذابیت صورت را کاهش می‌دهد؟
گابریل لیون، متخصص طب کاربردی و نویسنده کتاب «همیشه قدرتمند»، به یاهولایف گفت: «غذایی که مصرف می‌کنیم تاثیر قابل توجهی روی بدن ما می‌گذارد.»

به گفته او، رژیم غذایی که کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده بسیاری دارد زمینه مقاومت به انسولین، پیش‌دیابت و دیابت نوع ۲ را در افراد فراهم می‌کند.

لیون می‌گوید، رژیم غذایی با کربوهیدرات زیاد موجب می‌شود آب بیشتری در بدن ذخیره شود که آن را «وزن آب» می‌نامند.

این وضعیت موجب پُرتر شدن اجزای صورت،‌ ازجمله گونه‌های پُف‌کرده می‌شود که از تمایز اجزای صورت می‌کاهد و برجستگی چانه را کمتر می‌کند. وزن آب اضافه همچنین اندازه و شکل بدن فرد را نیز تغییر می‌دهد.

البته باید توجه داشت که این تاثیر درازمدت مصرف کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده است نه تاثیر خوردن گاه به گاه شیرینی‌ها در صبحانه.

کیرا سالیوان، متخصص تغذیه بالینی، می‌گوید: «هنگامی که کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده که فیبر کمی دارند - مانند نان سفید - می‌خورید بدن شما به‌سرعت آنها را به قند تجزیه می‌کند و باعث افزایش سریع سطح قند خون می‌شود. این امر پانکراس را به ترشح انسولین وامی‌دارد تا برای تولید انرژی سلول‌ها را در جذب قند یاری کند. افزایش انسولین می‌تواند در ادامه به افت قند خون بعدی منجر شود، که بر سطح انرژی و در پی آن بر ظاهر تاثیر می‌گذارد.»

کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده باید متعادل مصرف شوند زیرا فاقد ارزش غذایی‌اند و می‌توانند جای غذاهای سالم‌تر و غنی از مواد مغذی را اشغال کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)