ورود ژاپنی ها به احیای دریاچه ارومیه اتفاق تازه‌ای نیست، از زمان ابتکار فعالند/کمربند سبز ،تنها راه نجات دریاچه است


ورود ژاپنی ها به احیای دریاچه ارومیه اتفاق تازه‌ای نیست، از زمان ابتکار فعالند/کمربند سبز ،تنها راه نجات دریاچه است

میثم سعیدی مدیرروابط عمومی سازمان محیط زیست در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی رکنا درباره انتشار خبری مبنی بر آمادگی ژاپنی ها برای احیای دریاچه ارومیه و تالاب انزلی گفت: undp بر اساس توافقاتی...

میثم سعیدی مدیرروابط عمومی سازمان محیط زیست در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی رکنا درباره انتشار خبری مبنی بر آمادگی ژاپنی ها برای احیای دریاچه ارومیه و تالاب انزلی گفت: undp بر اساس توافقاتی که برای احیای دریاچه های بزرگ دنیا دارد برنامه احیا ایجاد می کند وسرمایه گذاری هایی برای حیات این دریاچه ها از طریق مردم و جوامع محلی دارد. به جوامع محلی دریاچه ارومیه آموزشهایی می دهد که مردم کمتر از آبها استفاده کنند چاههای غیرمجاز حفر نکنند و آب را برای مصارف کشاورزی بهره برداری کنند.

مدیر روابط عمومی سازمان محیط زیست ادامه داد: ژاپن از سالهای گذشته حامی اصلی undp در دریاچه ارومیه بوده است.این ماجرا به زمان ریاست معصومه ابتکار برمی گردد و چیز تازه ای نیست. فعالیت ژاپنی ها در منطقه بودجه ای مخصوص داشت و اکنون این طرح به اتمام رسیده و حال سعی ما و آنها این است که این طرح دوباره تمدید و ادامه یابد.

وی در ادامه با اعلام اینکه طرف ژاپنی تمایل به تمدید این طرح دارد گفت: هم طرف ایرانی و هم طرف ژاپنی بنا به مصلحت در پی راهکار هایی برای اجرای مجدد این تفاهم نامه در راستای احیای دریاچه ارومیه است.

سعیدی تاکید کرد:رویکرد فعالیت های ژاپنی ها در احیای دریاچه ارومیه با رویکرد فرهنگی آموزشی است.بر اساس آمار به دست آمده مشخص شده طرح های که در این حوزه توسط ژاپنی ها انجام شده 20 درصد بازدهی داشته است.

مدیر روابط عمومی سازمان محیط زیست تشریح کرد :«انقدر از آبهای زیرزمینی در حوزه دریاچه برداشت شده است که با توجه به بارش هایی که اخیرا در این منطقه داشتیم اگر اقدامات ژاپنی ها در آموزش نبود امیدی به همین نفس تازه ای که در دریاچه شکل گرفته بود هم نبود.

وی ادامه داد:تنها راه احیای دریاچه ارومیه این است که کمربند سبز دریاچه ارومیه احیا شود.چون دولت بالاخره مجبور است برای تامین آب شرب یک بخش عظیمی از بارندگی ها را بر اساس سیاست های خود پشت سدها نگه دارد.

سعیدی با توجه به اینکه دولت تمام طرح های انتقال فنی آب را اجرا کرده و به اتمام رسانده افزود:طرح انتقال آب کانی سیب در راستای احیای دریاچه ارومیه انجام شده است و در این حوزه دولت تمامی طرح های علمی خود را به اجرا درآورده است و اینک تنها گزاره های اجرای عملیاتی باقی مانده است.

وی با اشاره به اجرای طرح های فرهنگی و آموزشی احیای دریاچه ارومیه افزود: به طور مثال یک سوم زمین های اطراف دریاچه ارومیه زیر کشت یونجه است که محصول آب بری است و سالی 4 بار برداشت دارد.کشاورزان منطقه را باید به طریقی مجاب کرد تا از این کشت دست بردارد و کشت دیگری را برای درآمد اقتصادی خود داشته باشد.

سعیدی ادامه داد: ژاپنی ها در بخش هایی برای جبران خسارت های اقتصادی ناشی از اصلاح الگوی کشت به مردم منطقه آموزش سبد سازی دادند و با پیشنهاد الگوی کشت آنها را به سوی کشاورزی کم آب و اصلاح الگوی کشت هدایت دارند.

وی ادامه داد: برای اولین بار در تاریخ جمهوری اسلامی وزارت جهاد کشاورزی در اقدامی سامانه ای راه اندازی کرده که در آن به کشاورزان مشاوره می دهد چه چیزی بکارند و بر اساس آن آب به آن تخصیص داده می شود.یکی از اهداف ما این است که مردم محلی به این درک برسند و خودشان از کشاورزی ها تحت فشار آب بالا بپرهیزند. در همین روند با ارائه تسهیلات به کشاورزان آنان را برای ایجاد مشاغلی دیگر حمایت کنیم.

میثم سعیدی در راستای اجرای گام دوم احیای دریاچه ارومیه تاکید داشت: مدیر سازمان محیط زیست اصرار دارد که برنامه ریزی برای الگوی کشت توسط وزارت جهاد کشاورزی به صورت جدی اجرا شود.دولت باید در این طرح ها با تخصیص به موقع بودجه به اجرای طرح های مطالعاتی و حمایتی پشتیبانی خود را به صراحت اعلام کند.


ورود ژاپنی ها به احیای دریاچه ارومیه اتفاق تازه‌ای نیست، از زمان ابتکار فعالند/کمربند سبز ،تنها راه نجات دریاچه است

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پرورش گل برگ ذرتی گیاه آپارتمانی + شرایط و نگهداری از این گل زیبا