معرفی پیشرانه فن باز جت‌های تجاری شرکت GE آیرو اسپیس


معرفی پیشرانه فن باز جت‌های تجاری شرکت GE آیرو اسپیس

شرکت GE آیرو اسپیس تست قطعات کلیدی پیشرانه جدید فن باز خود را آغاز کرد. این شرکت همچون گذشته تأکید دارد این نوع طراحی برای پیشرانه جت‌های تجاری سبب صرفه‌جویی در مصرف سوخت شده و در آینده روی چنین محصولاتی بکار خواهد رفت. محمد علی نایب‌رئیس مهندسی...

شرکت GE آیرو اسپیس تست قطعات کلیدی پیشرانه جدید فن باز خود را آغاز کرد.

این شرکت همچون گذشته تأکید دارد این نوع طراحی برای پیشرانه جت‌های تجاری سبب صرفه‌جویی در مصرف سوخت شده و در آینده روی چنین محصولاتی بکار خواهد رفت. محمد علی نایب‌رئیس مهندسی شرکت GE آیرو اسپیس می‌گوید:

درعین‌حال که گفت‌وگو می‌کنیم، کارهای خود را نیز به پیش می‌بریم و تست‌های کسب تأییدیه تکنولوژی فن تیغه‌ای ما در حال انجام است. همچنین تست تونل باد نیز در حال انجام است تا نصب این نوع پیشرانه در هواپیماها بهینه شود

معرفی پیشرانه فن باز جت‌های تجاری شرکت GE آیرو اسپیس

تست تونل باد پیشرانه فن باز GE آیرو اسپیس با استفاده از نمایشگری که مقیاس یک‌پنجم دارد انجام می‌شود. این فرایند در کشور فرانسه و با هدایت سافران به عنوان شریک GE در جوینت ونچری بین‌المللی صورت می‌پذیرد. همچنین باید دانست کمپانی مادر GE آیرو اسپیس جنرال الکتریک است که حمایت‌های خوبی را از کمپانی موردبحث به عمل آورده است. GE و سافران چندین سال است که در حال توسعه پیشرانه فن باز برای به‌کارگیری در جت های مسافربری با بدنه‌ای کم‌عرض هستند. این دو شرکت از پیشرانه خود به عنوان نوآوری انقلابی در زمینه پیشرانه‌های پایدار نام می‌برند و اظهار می‌دارند پیشرانه فن باز توسعه یافته ۲۰ درصد کم‌مصرف‌تر از نمونه‌های توربو فن بکار رفته در جت‌های بوئینگ ۷۳۷ مکس و ایرباس A320 خواهد بود.

معرفی پیشرانه فن باز جت‌های تجاری شرکت GE آیرو اسپیس

البته باید گفت نه ایرباس و نه بوئینگ پروژه توسعه جت‌های جدید با بدنه‌ای کم‌عرض را معرفی نکرده‌اند چه برسد به اینکه تعهد خود به نوع خاصی از پیشرانه‌ها را اعلام کنند. هرچند دیوید کالهان مدیر اجرایی بوئینگ قبلاً اظهار داشته جایگزین ۷۳۷ باید ۱۵ تا ۲۰ درصد مصرف سوخت کمتری داشته باشد. ایرباس نیز اظهار داشته جانشین A320neo در نیمه دوم دهه آینده میلادی معرفی خواهد شد. راسل استوکس مدیر اجرایی پیشرانه‌ها و سرویس‌های تجاری GE آیرو اسپیس خاطرنشان می‌سازد:

آینده به پیشرانه‌های پایدار با نوآوری انقلابی اختصاص خواهد داشت و این پروژه را می‌توان جاه‌طلبانه‌ترین پروژه تاریخ شرکت ما دانست

معرفی پیشرانه فن باز جت‌های تجاری شرکت GE آیرو اسپیس

پروژه فن باز GE هنوز در مراحل اولیه توسعه قرار دارد هرچند انتظار می‌رود در دهه آینده میلادی آماده به‌کارگیری باشد. محمد علی ادامه می‌دهد:

ما در حال انجام تست‌های واقعی در سخت‌افزاری واقعی هستیم و پیشرفت‌های خوبی را ثبت کرده‌ایم.

تیم توسعه این پیشرانه قبلاً توربینی پرفشار تولید کرده و در تست پیشرانه کامل حاضر بوده است. این تست نشان داده که پیشرانه فن باز از نظر سوزاندن سوخت بهبودهای قابل‌توجهی دارد و بادوام‌تر ظاهر می‌شود. مدیر GE آیرو اسپیس می‌گوید هدف کاهش مصرف سوخت ۲۰ درصدی کاملاً در دسترس است درحالی‌که پیشرانه توربو فن سنتی اگر در نیمی از دمای سطح خورشید سوخت را بسوزاند ۲۰ درصد کاراتر خواهد بود. پیشرانه‌های فن باز موضوع جدیدی نیستند. خود GE در دهه ۸۰ میلادی تست‌های پروازی با این نوع پیشرانه‌ها را انجام داده است اما کاهش قیمت سوخت و چالش‌های فنی از جمله سر و صدای اضافی باعث شدند این پروژه‌ها کنار گذاشته شوند. مدیر اجرایی GE تأکید دارد تیم توسعه پیشرانه فن باز قبلاً مشکل صدای اضافی را حل کرده و این پیشرانه هم‌اکنون توانایی تولید صدای کمتر را دارد.

برچسب ها
تکنولوژی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بازی های جنسی با همسر و ایجاد تنوع در رابطه زناشویی