طرز تهیه رشته پلو خالی | طرز تهیه رشته پلو تهرانی | طرز تهیه رشته پلو با سیب زمینی


طرز تهیه رشته پلو خالی | طرز تهیه رشته پلو تهرانی | طرز تهیه رشته پلو با سیب زمینی

طرز تهیه رشته پلو مجلسی با مرغ یکی از بهترین روش‌های پخت این پلوی سنتی ایرانی است. رشته پلو از روزهای دور غذای سنتی عید نوروز و چهارشنبه‌ سوری به‌خصوص در شهرهای استان تهران، البرز و آذربایجان شرقی و شهر تبریز بوده است چون...

طرز تهیه رشته پلو مجلسی با مرغ یکی از بهترین روش‌های پخت این پلوی سنتی ایرانی است. رشته پلو از روزهای دور غذای سنتی عید نوروز و چهارشنبه‌ سوری به‌خصوص در شهرهای استان تهران، البرز و آذربایجان شرقی و شهر تبریز بوده است چون قدیمی‌ها اعتقاد داشتند با خوردن رشته پلو در این شب‌ها برای سال بعد رشته کار و امور زندگی به دستشان می‌افتد، گره از مشکلاتشان باز می‌شود و تا پایان سال بر مشکلات زندگی فائق می‌آیند. رشته پلو اغلب با گوشت مرغ سرخ کرده یا ریش ریش، گوشت چرخ کرده قلقلی و گاهی بدون گوشت درست می‌شود. مخلفات رشته پلو هم کشمش، خرما، پیاز داغ و زرشک و … است که کم و اضافه کردن آن‌ها به ذائقه شما بستگی دارد. در این مقاله مجله فیدیلیو طرز تهیه رشته پلو مجلسی با مرغ و فوت و فن‌های خوشمزه شدن رشته پلو مجلسی را به شما آموزش می‌دهیم.

مواد لازم برای تهیه رشته پلو مجلسی با مرغ (۶ نفر)

برنج ایرانی: نیم کیلوگرم (۲ و نیم لیوان فرانسوی دسته‌دار)

رشته پلویی خرد شده: ۲۰۰ گرم

سینه مرغ : ۴۰۰ گرم

کره: ۱۰۰ گرم

پیاز: ۳ عدد متوسط

روغن سرخ کردنی: به مقدار لازم

نمک، فلفل سیاه و زردچوبه: به مقدار دلخواه

دارچین: ۱/۲ قاشق چای‌خوری

کشمش پلویی: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار

زرشک: ۱/۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار

زعفران دم‌کرده غلیظ: ۳ قاشق غذاخوری

آب: به مقدار کافی

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱ ساعت

مدت زمان پخت رشته پلو با مرغ: ۵۰ دقیقه

میزان کالری در ۱۰۰ گرم رشته پلو با مرغ: حدود ۲۸۵ کیلوکالری

مراحل طرز تهیه رشته پلو با مرغ مجلسی

رشته پلو با مرغ را می‌توانید با مرغ ریش ریش، مرغ نگینی یا مرغ تکه‌ای سرخ شده ساده و زعفرانی درست کنید، این بستگی به سلیقه شما دارد. مراحل طرز تهیه رشته پلو مجلسی و خوشمزه با مرغ را دنبال کنید.

طرز تهیه رشته پلو خالی | طرز تهیه رشته پلو تهرانی | طرز تهیه رشته پلو با سیب زمینی

مرحله اول: برنج، زرشک و کشمش را بخیسانید

در نخستین قدم از دستور تهیه رشته پلو با مرغ باید برنج را بشویید و آن را در مقداری آب و نمک خیس کنید. اگر برنج امساله است ۳۰ دقیقه زمان برای خیس کردن برنج کافی است و اگر برنج کهنه دارید ۱ الی ۲ ساعت برنج را خیس کنید. کشمش و زرشک را هم بشویید و به مدت ۳۰ دقیقه در ظروف جداگانه خیس کنید.

مرحله دوم: پیاز داغ درست کنید

در فاصله خیس خوردن برنج باید پیاز داغ رشته پلو را درست کنید. پیازها را خلالی یکدست و نازک خرد کنید. در یک تابه مقداری روغن داغ کنید و پیازها را در روغن داغ تفت دهید. صبر کنید تا پیازها سبک شده و سپس کاراملی شوند.

برای درست کردن پیاز داغ رشته پلو بهتر است از ترکیب روغن و کره استفاده کنید. پیاز داغ که آماده شد نیمی از آن را برای تزیین رشته پلو و نیمی دیگر را برای آماده کردن مرغ کنار بگذارید.

مرحله سوم: مرغ را بپزید

برای درست کردن رشته پلوی مجلسی با مرغ شما می‌توانید گوشت سینه یا هر قسمتی از مرغ را به‌صورت تکه‌ای، نگینی خرد شده یا مرغ سرخ کرده و حتی مرغ ریش ریش استفاده کنید. اما در هر صورت ابتدا باید گوشت مرغ را بپزید. اگر می‌خواهید گوشت مرغ را ریش ریش یا نگینی کنید از قسمت سینه مرغ استفاده کنید و در‌صورتی‌که می‌خواهید از مرغ تکه‌ای و سرخ شده استفاده کنید ترکیب ران و سینه ایده‌آل است.

در هر صورت در این مرحله باید گوشت مرغ را با نیمی از پیاز داغ، نمک، فلفل سیاه و زردچوبه در یک تابه مقداری تفت دهید تا طعم و بوی خامی ادویه‌ها گرفته شده و رنگ مرغ هم سفید و طلایی شود. حالا مقداری آب جوش اضافه کنید و صبر کنید تا مرغ خوب بپزد.

مرحله چهارم: برنج و رشته پلویی را آبکش کنید

در یک قابلمه مقداری آب بریزید و روی شعله گاز بگذارید تا جوش بیاید. به آب جوش نمک نزنید چون رشته پلویی معمولا نمک زیادی دارد و فقط کمی روغن مایع اضافه کنید که رشته‌ها به هم نچسبند.

آب که جوش آمد برنج را در آب جوش بریزید. ۷ دقیقه بعد رشته پلویی را اضافه کنید. ۲ الی ۳ دقیقه دیگر زمان دهید. همین که سطح روی دانه‌های برنج نرم شد و مغز برنج هنوز سفت بود برنج و رشته پلویی را آبکش کنید تا در پلو شفته نشوند.

مرحله پنجم: رشته پلو را دم کنید

در یک قابلمه مناسب مقداری روغن بریزید، روغن که داغ شد ته دیگ مورد نظرتان، نان یا سیب زمینی ورقه شده، بگذارید. ترکیب برنج و رشته آبکش شده را در قابلمه بریزید و با کفگیر به صورت یک تپه جمع کنید. وسط تپه برنج با کفگیر چند سوراخ ایجاد کنید تا بخار آب راهی برای خارج شدن داشته باشد و برنج خوب دم بکشد. رشته پلو را به مدت ۴۵ دقیقه یا بیشتر روی شعله ملایم گاز دم کنید تا ته دیگ آن طلایی شود.

مرحله ششم: کشمش و زرشک را سرخ کنید

در فاصله دم کشیدن رشته پلو در یک تابه مقداری روغن و کره بریزید، روغن که کمی گرم شد کشمش و زرشکی که خیسانده بودید و آبکش کردید مقداری تفت دهید. ابتدا کمی کشمش را تفت دهید و مراقبت باشید نسوزد، سپس زرشک را اضافه کنید و به مدت ۲ دقیقه با کشمش‌ها تفت دهید.

اگر طعم زرشک را دوست ندارید فقط کشمش پلویی را در روغن و کره تفت دهید و به آن کمی پودر دارچین اضافه کنید تا دارچین هم تفت بخورد.

اگر هم طعم کشمش را دوست ندارید رشته پلو را با زرشک درست کنید. در این صورت زرشک را در مقداری کره تفت دهید و کمی هم شکر و گلاب به آن اضافه کنید.

مرحله هفتم: مرغ را آماده کنید

اگر رشته پلو با مرغ ریش ریش یا نگینی می‌خواهید درست کنید در این مرحله وقتی که مرغ خوب پخت و تقریبا تمام آب آن کشیده شد (حدود یک قاشق غذاخوری آب مرغ کف قابلمه باشد) شعله گاز را خاموش کنید. سپس تکه‌های سینه مرغ را از آب بیرون بیاورید، ریش ریش کنید یا نگینی خرد کنید یا مرغ را به همان صورت تکه‌ای باقی بگذارید.

حالا مرغ پخته را با مقداری کره و زعفران دم‌کرده در همان قابلمه‌ای که مرغ را پخته بودید بریزید. شعله گاز را روشن کنید و صبر کنید آب کاملا به خورد مرغ برود و سپس مرغ تفت بخورد. می‌توانید در این مرحله کمی پودر دارچین روی مرغ‌ها بپاشید. مرغ که به اندازه ایده‌آل شما سرخ شد (زیاد مرغ را خشک و برشته نکنید) سپس شعله گاز را خاموش کنید.

مرحله آخر: رشته پلو با مرغ را سرو کنید

حالا دیگر رشته پلو شما دم کشیده و ته دیگ آن هم حسابی طلایی شده است. رشته پلو را در دیس بکشید و روی آن را با مرغ سرخ شده زعفرانی، کشمش و زرشک تزیین کنید. رشته پلو را با سالاد یا ماست سرو و نوش جان کنید.

طرز تهیه رشته پلو خالی | طرز تهیه رشته پلو تهرانی | طرز تهیه رشته پلو با سیب زمینی

نکات مهم در طرز تهیه رشته پلو با مرغ مجلسی

  • برای درست کردن رشته پلو با مرغ و هویج می‌توانید ۱ یا ۲ عدد هویج را به‌صورت خلالی خرد کنید و در مرحله تفت دادن مرغ با آن تفت دهید.
  • قدیمی‌ها موقع سرو رشته پلو مقداری روغن داغ می‌کردند و کمی زردچوبه هم در آن روغن تفت می‌دانند و روی رشته پلو می‌ریختند.
  • می‌توانید کمی خرمای بدون هسته هم در روغن تفت دهید و روی رشته پلو بریزید.
  • طرز تهیه رشته پلو کرمانشاهی هم به همین ترتیب است، فقط روی آن مقداری روغن حیوانی بریزید.
  • در رشته ‌پلو آذربایجانی که به همین شکل آماده می‌شود مقداری برگه زردآلو و قیسی هم تفت می‌دهند و روی رشته پلو می‌ریزند. بد نیست بدانید در شب بله برون تبریزی‌ها هنوز هم رسم دارند که در کنار غذاهایی شام، رشته پلو هم درست کنند؛ خانواده دختر که میزبان هستند این رسم را اجرا می‌کنند تا رشته کار و زندگی به دست زوج جوان بیفتد.
  • در طرز تهیه رشته پلو با فیله مرغ به جای مرغ تکه‌ای ران یا سینه یا ریش ریش و نگینی کردن مرغ از فیله مرغ استفاده کنید و به همین ترتیب گفته شده فیله مرغ را بپزید و سرخ کنید.
  • رشته پلو تهرانی هم به همین ترتیب درست می‌شود. تهرانی‌های قدیمی گاهی رشته پلو را بدون گوشت درست می‌کردند و به آن «رشته پلو خالی» می‌گفتند. مراحل طرز تهیه رشته پلو خالی به همین ترتیب است و فقط مرحله پختن و سرخ کردن هر گونه مرغ یا گوشت حذف می‌شود چون این رشته پلو گیاهی است.
  • رشته پلو را با گوشت تکه‌ای هم می‌توانید درست کنید. در این صورت به همین روش پخت مرغ، تکه‌های گوشت را بپزید و تفت دهید.
  • رشته پلو با گوشت چرخ کرده یا گوشت قلقلی هم مرسوم است. برای درست کردن رشته پلو با گوشت قلقلی از ترکیب گوشت چرخ کرده، پیاز رنده شده و آب گرفته، زردچوبه، نمک و فلفل سیاه استفاده کنید. مایه گوشت چرخ کرده را قلقلی کنید و در روغن تفت دهید و در نهایت قلقلی‌ها را روی رشته پلو بچینید. یک روش آسان‌تر هم این است که گوشت چرخ کرده را در پیاز نگینی سرخ شده و همراه با ادویه‌جات تفت دهید و در نهایت روی رشته پلو بریزید.
  • در طرز تهیه رشته پلو با سیب زمینی مقداری سیب زمینی را نگینی خرد کنید، در روغن سرخ کنید و روی رشته پلو بریزید.

سوالات متداول

چرا رشته پلو شور می‌شود؟

رشته پلویی معمولا مثل رشته آشی پر نمک است. به همین خاطر به آب جوش نمک اضافه نکنید که رشته پلو در نهایت شور نشود.

چرا رشته پلو شفته می‌شود؟

۷ دقیقه بعد از پخت برنج در آب جوش، رشته پلویی را اضافه کنید و حداکثر ۲ الی سه دقیقه بجوشانید. رشته پلویی زود نرم و شفته می‌شود و پلو را شفته می‌کنید.

چه زمانی رشته را به برنج اضافه کنیم؟

برای درست کردن رشته پلو در ۲ دقیقه پایانی قبل از آبکش کردن برنج، رشته پلویی را به برنج در حال جوش اضافه کنید.

رشته پلو را با چی می‌خورن؟

در پاسخ به این سوال که رشته پلو را با چی بخوریم باید بگوییم رشته پلو را با ماهی سرخ کرده، ماهی دودی، مرغ، گوشت چرخ کرده و قلقلی، بوقلمون و انواع خورش مثل خورشت قیمه می‌توانید میل کنید یا آن را به‌صورت رشته پلو خالی با کشمش و خرما یا زرشک درست کنید و با سیب زمینی سرخ کرده سرو کنید.

طبع رشته پلو چیست؟

طبع برنج سرد و طبع رشته پلویی گرم است و در نتیجه در ترکیب با هم یک طبع متعادل درست می‌کنند. دارچین، کشمش و خرما هم طبع رشته پلو را گرم می‌کنند. در مجموع طبع رشته پلو گرم و خشک است و به همین دلیل غذایی مناسب افراد بیمار و سرماخورده و غذای مناسب سرد مزاج‌ها است.

سخن پایانی

رشته پلو یکی از اصیل‌ترین غذاهای سنتی ایرانی و یک غذای مناسبتی است. قدیمی‌ها رشته پلو را برای غذای شام یا ناهار عید نوروز، چهارشنبه سوری یا برای شام عروسی و بله برون و مراسم شاد دیگر درست می‌کردند و اعتقاد داشتند با خوردن رشته پلو در روزهای مهم سال مثل روز یا شب سال تحویل رشته امور کار و زندگی به دستشان می‌آید. شما رشته پلو دوست دارید؟ رشته پلو را به چه روشی درست می‌کنید؟ خوشحال می‌شویم نظرات و تجربیات خود را در بخش نظرات این مطلب با ما و مخاطبان فیدیلیو در میان بگذارید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آشپزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...