شایعه عجیب درباره دربی؛ نتیجه از حالا مشخص است!


شایعه عجیب درباره دربی؛ نتیجه از حالا مشخص است!

زمان زیادی تا شروع دربی پایتخت بین دو تیم پرسپولیس و استقلالی باقی نمانده است.

زمان زیادی تا شروع دربی پایتخت بین دو تیم پرسپولیس و استقلالی باقی نمانده است. جدالی که می‌تواند سرنوشت قهرمان لیگ را مشخص کند و برای همین از حساسیت‌های زیادی برخوردار است. اما سرخابی‌ها در شرایطی آماده یکصد و سومین دربی پایتخت می‌شوند که به لحاظ هجومی پرسپولیس در چند بازی قبلی عملکرد خوبی داشته و استقلال هم مثل ابتدای فصل در دفاع قدرتمند است و به همین علت هم خیلی‌ها اعتقاد دارند احتمالا دربی کم گلی را شاهد خواهیم بود. اما برای کارشناسی بازی پیش رو با رضا رجبی و احسان خرسندی (که به تازگی سرمربی نوجوانان پرسپولیس شده) بازیکنان پیشین استقلال و پرسپولیس به گفت‌وگو نشستم که شرح آن را در ادامه می‌خوانید.

شایعه عجیب درباره دربی؛ نتیجه از حالا مشخص است!

رضا رجبی: پرسپولیس در فرم خوبی است؟ دربی شرایط متفاوتی دارد

شما در چند دربی بازی کردید؟

من در ۸ تا دربی بازی کردم که حاصل آن سه مساوی و دو باخت و سه برد بود.

بهترین خاطره شما از دربی چیست؟

همان‌ دربی که بازی را با یک گل بردیم و قهرمان شدیم. صد و چهل، پنجاه هزار نفر آمده بودند و روز خاصی بود. ‌از روی دکل‌ها تا دور زمین نشسته بودند.

دربی در پیش است، حال و هوای این دربی شبیه به گذشته است؟

نه .

چرا؟

در قدیم‌ داستانش متفاوت بود. مردم از صبح می‌آمدند سفره پهن می‌کردند کنار هم غذا می‌خوردند تا شروع بازی. اصلا فضای جامعه با آن زمان ‌فرق کرده است. آن زمان گرفتاری‌ها و مشکلات اقتصادی کمتر بود و مردم با فراغ بال می‌آمدند یک روزشان را کنار تیم‌های محبوب خود سپری می‌کردند و چه می‌بردند و چه می‌باختند اتفاق ‌خاصی رخ نمی‌داد. در دربی که گفتم ‌صد و چهل هزار نفر آمدند خب ما بردیم اما از دماغ کسی خون نیامد. فضا متفاوت بود نسبت به الان.

استقلال در بازی‌های رودررو با پرسپولیس به لحاظ کسب نتیجه شرایط بهتری داشت اما در چند سال گذشته وضعیت تغییر کرد و حالا قرمزها تعداد بردهای بیشتری دارند.‌ علتش چیست؟

این بازی خاص است و اگر به لحاظ روحی شرایط تیم خوب باشد و بزرگ‌ترها کنار تیم‌ باشند و روحیه بدهند، خوب است. ضمن اینکه هر تیمی کمتر اشتباه کند و از اشتباه رقیب استفاده کند برنده می‌شود. در این چند سال مشکلات مالی استقلال خیلی بیشتر از پرسپولیس بود و بیشتر حمایت می‌شدند. خب اینها تاثیرگذار است. اما ان‌شاءالله این دربی شرایط متفاوت باشد و بازی خوبی شود.

پرسپولیس در چهار بازی گذشته برنده شده و خط حمله قوی دارد. فکر می‌کنید شانس این تیم برای پیروزی بیشتر از استقلال است؟

اصلا ربطی به چهار برد قبلی ندارد و این بازی متفاوت است، چون امتیازات به هم ‌نزدیک است مطمئنا بازی با احتیاطی می‌شود. پیش‌بینی می‌کنم بازی زیاد انتحاری نباشد و اشتیاق گلزنی در آن کمتر است. پرسپولیس اگر ببرد اختلاف امتیاز از بین می‌رود و اگر استقلال ببرد فاصله امتیازی بیشتر می‌شود و برای همین بازی با احتیاطی می‌شود.

دربی‌باز‌های دو تیم کدام بازیکنان هستند؟

گلر استقلال و محمدی و چشمی و سیلوا می‌توانند خوب باشند. در پرسپولیس هم ‌خیلی‌ها هستند. بیرانوند و ترابی و سروش و اگر امیری برسد او هم دربی‌باز است.

پرسپولیس با تغییر مربی چقدر تغییر کرده؟

یحیی خیلی زحمت کشید. وقتی سه‌گانه را ببرید به لحاظ روحی تاثیرگذار است. اوسمار در کنار یحیی بوده و ادامه‌دهنده راه او است. فقط کمی شرح وظایف بازیکنان تغییر کرده و کمتر توپ را به عرض می‌برند و بیشتر در عمق کار می‌کنند برای همین این تیم‌خطرناک‌تر شده است.

دعواهای کادرفنی و مدیریتی استقلال می‌تواند تمرکز این ‌تیم را در دربی به‌هم بزند؟

خسته شدیم. شأن و شخصیت ‌باشگاه بزرگ استقلال رفته است. یک روز علیرضا دبیر می‌آید اینها را آشتی می‌دهد. اصلا نمی‌دانم‌ چه بگویم! از اول فصل تا الان این همه حرف و حدیث بوده. اجازه دهید بعد از دربی در این باره حرف بزنیم.‌

نتیجه دربی چند چند می‌شود؟

خیلی نزدیک به هم می‌بینیم. امیدوارم گل داشته باشد. اگر گل داشته باشد که یک بر یک‌می شود. مساوی به نفع استقلال است هرچند امیدوارم این تیم ببرد. احتمال اینکه آنها ببرند هم هست اما خط به خط که نگاه‌ می‌کنم به نظر من بازی ‌نزدیکی می‌شود. فکر می‌کنم ‌اگر گلی رد و بدل شود شانس بازیکنان خط میانی بیشتر است تا دروازه حریف را باز کنند.

احسان خرسندی: من ندیدم که توصیه شود تا دربی را مساوی کنیم

حرف از دربی که می‌شود یاد چی می‌افتید؟

یاد دو‌تا صحنه می‌افتم. یکی گل بزیک که چرخید و به غلامپور زد، در اواخر دهه هفتاد بود. یکی هم سلام نظامی محسن خلیلی وقتی آن ضربه سر در دقایق آخر که به طالب‌لو زد و بازی مساوی شد. در آن بازی روی نیمکت نشسته بودم.

در چند تا دربی بازی کردید؟

سه تا دربی بودم و در زمان مربیگری دنیزلی در یک بازی به میدان رفتم که با گل خدا بیامرز مهرداد اولادی برنده شدیم.

دربی چه حس و حالی دارد؟

همه مربیان قبل از بازی مصاحبه می‌کنند که این بازی هم سه امتیاز دارد در صورتی که واقعا این‌طور نیست و خیلی بیشتر از سه امتیاز است. برای اغلب کسانی که دربی را تجربه کردند تمام بازی‌ها یک‌طرف و دربی هم یک‌طرف! حس و حال در طول هفته عجیب و غریب است حتی اگر در میانه یا پایین جدول باشید. در صورت برد بعد از بازی حس و حال فوق‌العاده‌ای دارید و در صورت باخت اوضاع خیلی بد و عجیب می‌شود!

شرایط این دربی برای دو تیم چطور است؟

تیم‌های اول و دوم جدول هستند و هر دو ‌منتظر لغزش رقیب. پرسپولیس نیم نگاهی به برد دارد تا فاصله امتیازی‌اش را از بین ببرد و استقلال هم قطعا به دنبال حفظ فاصله است. بعید می‌دانم بازی زیبایی را شاهد باشیم! با نوع بازی استقلال که وقتی توپ را از دست می‌دهند همه پشت توپ جمع می‌شوند قطعا نمی‌شود انتظار بازی زیبا داشت اما پرسپولیس این روزها خیلی آماده است و در قسمت هجومی فوق‌العاده کار می‌کند. با حضور ترابی انواع و اقسام تاکتیک‌های هجومی را می‌تواند انجام دهد. او بازیکنی است که وقتی پا به توپ می‌شود، نمی‌شود تشخیص داد چه تصمیمی می‌گیرد. عیسی و اورونوف هم آماده هستند در مقابل استقلال ساختار دفاعی خوبی دارد و قطعا نیم نگاهی به ضد حملات و ضربات ایستگاهی دارند بعید می‌دانم در حالت طبیعی این تیم بتواند موقعیت گل ایجاد کند یا به گل برسد.

گلزنان دربی کدام بازیکنان هستند؟

امیدوارم مثل دربی‌های بزرگ دنیا که معمولا پرگل می‌شود دربی ما هم پرگل شود. اما به نظر من این دربی پرگل نیست و شاید یک یا نهایتا دو گل داشته باشد و امیدوارم سهم پرسپولیس بیشتر باشد و برنده شود. شاید عیسی یا اورنوف و ترابی بتوانند برای پرسپولیس گل بزنند .‌

پرسپولیس کنعانی‌زادگان را ندارد و احتمال غیبت گولسیانی هم وجود دارد. فکر می‌کنید در خط دفاع پرسپولیس ممکن است مقابل خط حمله استقلال به مشکل بخورد؟

وقتی در ابتدای فصل با سه دفاع وسط خوب شروع می‌کنید و در حساس‌ترین مقطع کنعانی‌زادگان را چهار کارته و گولسیانی را پنجاه، پنجاه دارید خط دفاع کمی متزلزل می‌شود. درست که بازیکنانی هستند که می‌توانند در آن پست بازی کنند اما آن قابلیت دوتا دفاع وسطی که در ابتدای فصل بازی می‌کردند را ندارند. اگر گولسیانی نرسد پرسپولیس کار سختی دارد و قطعا به مشکل می‌خورد. هم از نظر میانگین قدی به مشکل می‌خورد و هم‌ نداشتن دو دفاع تخصصی در قلب دفاع.

در فضای مجازی بازار شایعات همیشه داغ است! بعضی‌ها می‌گویند احتمالا توصیه می‌شود تا بازی مساوی شود و نزدیک به عیدی هواداران دو تیم ناراحت نشوند! در دوران بازی شما هم چنین توصیه‌ای می‌شد؟ اصلا این حرف‌ها را قبول دارید؟

به هیچ عنوان. حداقل سال‌هایی که من بودم خیلی بازی‌ها در رختکن و روی نیمکت بودم هیچ‌وقت چنین اتفاقی نیفتاد و توصیه‌ای نشد. یک وقت‌هایی تیم‌ها بد بازی می‌کنند که نتیجه مساوی و کم گل می‌شود. این به خاطر ترس از باخت است.‌ ترجیح می‌دهند مساوی کنند اما نبازند برای همین اغلب بازی زیبایی نمی‌شود. من هیچ‌وقت ندیدم توصیه‌ای شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فوتبال داخلی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهنوش بختیاری طلاق خود را تکذیب کرد+عکس