صادرات کشاورزی گران شد!


صادرات کشاورزی گران شد!

گزارش سازمان توسعه‌تجارت نشان می‌دهد واردکنندگان توانسته‌اند در ۱۰‌ ماهه منتهی به دی ماه امسال ۱۸‌ میلیون و ۸۸۱‌ هزار‌ تن محصولات کشاورزی به ارزش ۱۰‌ میلیارد و ۹۲۲‌ میلیون دلار به کشور وارد کنند که از نظر وزنی رشد ۲‌ درصدی داشته است.

فروش محصولات کشاورزی در ۱۰ ماه منتهی به دی ماه سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال‌گذشته رشد داشته‌است. این رشد را می‌توان هم در وزن و هم در ارزش کالا‌های صادراتی دید، ولی در بخش واردات شاهد افت ارزش کالا‌های وارداتی هستیم، حال آنکه وزن این کالا‌ها نسبت به بازه مشابه مورد بررسی رشد داشته است. در مجموع ارزش هر واحد در صادرات افزایش و در واردات کاهش یافته است.

به گزارش دنیای اقتصاد، بر اساس گزارش تهیه‌شده از سوی سازمان توسعه‌تجارت، صادرکنندگان ایرانی در ۱۰ ماه منتهی به دی امسال توانسته‌اند ۵‌ میلیون و ۱۸۷‌ هزار تن کالا به ارزش ۳‌ میلیارد و ۳۸۱‌ میلیون دلار به بازار‌های هدف صادر کنند. بر این اساس ارزش واحد این بخش از اقتصاد رو به افزایش گذاشته‌است. رشد ۲۵‌ درصدی در ارزش و افزایش ۵‌ درصدی در وزن موجب‌شده‌است تا ارزش واحد محصولات کشاورزی مثبت ۱۹ باشد.

در این گز ارش به صادرات در ۵ گروه کالایی اشاره شده‌است. میوه و تره‌بار بیشترین سهم ارزشی را از بین محصولات کشاورزی در اختیار دارند. صادرات این گروه کالایی در ۱۰‌ ماهه امسال از نظر وزنی افت یک‌درصدی داشته و به ۴‌ میلیون و ۱۳۹‌ هزار‌ تن رسیده؛ اما ارزش آن با رشد ۲۷‌ درصدی توانسته به ارزآوری یک‌میلیارد و ۵۳۵‌ میلیون دلاری دست‌یابد.

دومین کالای پرفروش ایرانی در بازار‌های هدف را خشکبار تشکیل می‌دهد. این کالا با رشد ۲۳‌ درصدی وزنی و ۳۱‌ درصدی ارزشی توانسته ارزآوری یک‌میلیارد و ۳۵‌ میلیونی داشته‌باشد. وزن خشکبار صادرشده نیز به ۵۲۱‌ هزار‌ تن می‌رسد. سومین کالای صادراتی ایرانی در ۱۰‌ ماهه امسال، محصولات حیوانی و صنایع وابسته است. این گروه کالایی توانسته است در مدت زمان مذکور ۳۴۷‌ هزار‌ تن به ارزش ۵۱۷‌ میلیون دلار را به بازار‌های هدف صادر کند. گل و گیاه دارویی، خوراکی، زینتی و صنعتی در این مدت ۱۶۳‌ هزار تن به ارزش ۲۷۱‌ میلیون دلار صادر کرده‌اند، اگرچه وزن محصولات صادر شده در این گروه کالایی رشد ۲۷‌ درصدی را تجربه‌کرده، اما ارزش آن ۲‌ درصد افت کرده‌است.

این گزارش به بررسی بازار‌های مقصد محصولات کشاورزی ایران نیز می‌پردازد. مشتری بزرگ محصولات کشاورزی ایران عراق است که ۲۶‌ درصد محصولات صادر شده در این بخش به این کشور فرستاده می‌شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد میوه و تره‌بار ۸‌ درصد و صنایع غذایی ۹‌ درصد صادرات ایران به عراق را به خود اختصاص داده‌است. امارات به‌عنوان دومین مشتری محصولات کشاورزی ۱۶‌ درصد این سهم را در اختیار دارد. در بین گروه‌های کالایی صادرشده به امارات، میوه و تره‌بار سهم ۶‌ درصدی از کل صادرات را دارد.

فدراسیون‌روسیه ۱۰‌ درصد و چین نیز ۷‌ درصد از کل ارزش واردات کشاورزی را به خود اختصاص داده‌اند. از اقلام صادراتی ایران به روسیه ۲۹‌ درصد مربوط به میوه و تره‌بار، ۱۱‌ درصد خشکبار، ۸‌ درصد صنایع غذایی و ۵‌ درصد نیز محصولات حیوانی و صنایع وابسته هستند. هند ۶‌ درصد صادرات محصولات کشاورزی را به خود اختصاص داده‌است. چنانچه صادرات به این کشور را به تفکیک گروه‌های کالایی ببینیم، خشکبار توانسته سهم ۸‌ درصدی را از صادرات کالای ایرانی به هند در اختیار بگیرد. پاکستان نیز همانند هند سهم ۶‌ درصدی از صادرات محصولات کشاورزی در ۱۰‌ ماهه امسال دارد و سهم صنایع غذایی از کل صادرات به این کشور ۱۱‌ درصد و سهم خشکبار نیز ۸‌ درصد است.

کارنامه واردات کشاورزی

گزارش سازمان توسعه‌تجارت نشان می‌دهد واردکنندگان توانسته‌اند در ۱۰‌ ماهه منتهی به دی ماه امسال ۱۸‌ میلیون و ۸۸۱‌ هزار‌ تن محصولات کشاورزی به ارزش ۱۰‌ میلیارد و ۹۲۲‌ میلیون دلار به کشور وارد کنند که از نظر وزنی رشد ۲‌ درصدی داشته، ولی ارزش آن با افت ۸‌ درصدی روبه‌رو بوده‌است. ارزش هر واحد وارداتی در این بخش به ۵۷۸ دلار می‌رسد که نسبت به بازه مشابه سال‌قبل افت ۱۰‌ درصدی داشته است.

در بخش کشاورزی، شاهد واردات ۶ گروه کالایی هستیم. بیشترین ارزش واردات مربوط به غلات است که ۱۳‌ میلیون و ۹۵۰‌ هزار تن به ارزش ۶‌ میلیارد و ۵۲‌ میلیون دلار ارزبری داشته است. این گروه کالایی سهمی ۱۱.۱‌ درصدی از کل واردات دارد، اما هم از نظر ارزش و هم از نظر وزن با کاهش روبه‌رو بوده؛ وزن غلات وارد شده یک‌درصد و ارزش آن ۱۷‌ درصد نسبت به مدت مشابه سال‌گذشته افت کرده‌است. انواع بذر و دانه دومین کالای واردشده به کشور در ۱۰‌ ماهه منتهی به دی ماه است که سهم ۳.۶‌ درصدی را از کل واردات به خود اختصاص داده‌است.

این گروه کالایی با رشد وزنی ۱۲‌ درصد و افزایش ارزش ۳‌ درصد نسبت به بازه مشابه سال‌قبل، وارداتی معادل یک‌میلیارد و ۹۷۰‌ میلیون دلار و وزن ۲‌ میلیون و ۴۷۰‌ هزار‌ تنی داشته‌است. محصولات حیوانی ارزبری یک‌میلیارد و ۶۰۰‌ میلیون دلاری دارند و وزن این گروه کالایی وارداتی نیز به یک‌میلیون و ۵۰۵ هزار‌ تن می‌رسد. سهم ارزش آن نیز ۲.۹‌ درصد از کل واردات در این بازه زمانی است. رشد ۵۲‌ درصدی ارزشی و ۲۰‌ درصدی وزنی در کارنامه وارداتی این گروه کالایی دیده می‌شود. گل و گیاه دارویی، زینتی و صنعتی نیز با ارزبری ۶۵۰‌ میلیون دلاری نسبت به مدت مشابه سال‌گذشته افت ۳۳‌ درصدی داشته و وزن آن با کاهش ۲۹‌ درصدی به ۱۴۹‌ هزار تن رسیده‌است.

سهم این گروه کالایی از کل واردات این بازه زمانی ۱.۲‌ درصد بوده‌است. در ۱۰‌ ماهه امسال واردات میوه و تره‌بار ۴۰۶‌ میلیون دلار ارزش داشته و وزن آن ۶۰۹‌ هزار تن است. رشد ارزشی این گروه کالایی ۱۳‌ درصد و رشد وزنی آن ۱۲‌ درصد ثبت شده‌است. سهم میوه و تره‌بار از کل واردات به ۰.۷‌ درصد می‌رسد. خشکبار کمترین واردات را در بین گروه کالایی دارد. این گروه ارزبری ۲۴۲‌ میلیون دلاری داشته که نسبت به مدت مسابه سال‌گذشته ۲۳‌ درصد افت کرده‌است. همچنین وزن خشکبار وارد شده ۱۹۸‌ هزار‌ تن است که کاهش ۲۴‌ درصدی را تجربه‌کرده است. سهم خشکبار از کل واردات ۰.۴‌ درصد است. مبادی وارداتی محصولات کشاورزی نیز در این گزارش بررسی شده‌است. امارات با سهم ۳۷‌ درصدی بزرگ‌ترین مبدا واردات محصولات کشاورزی به ایران است، پس از آن ترکیه با سهم ۱۰‌ درصدی قرار گرفته است.

همچنین هند و روسیه هریک با سهم ۹‌ درصدی در رده بعدی قرار دارند. انگلیس با سهم ۷‌ درصدی از کل ارزش واردات محصولات کشاورزی بزرگ‌ترین واردکننده اروپایی محصولات کشاورزی به ایران است. پاکستان سهم ۵‌ درصدی، هلند سهم ۴‌ درصدی و سایر کشور‌ها سهم ۱۹‌ درصدی را از کل ارزش واردات کشاورزی در اختیار دارند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)