تورم، مالیات پنهان


تورم، مالیات پنهان

امیرمحمد بختیاری روز شنبه نشستی پیرامون بررسی علل آثار تورم و راهکارهای مهار تورم در اقتصاد ایران با حضور تعدادی از کارشناسان و فعالان حوزه پولی و مالی با میزبانی گروه مالی فیروزه در تالار محل ایوان شمس برگزار شد.

تورم، مالیات پنهان

در این نشست رامین ربیعی مدیر عامل گروه سرمایه‌‌‌گذاری فیروزه آسیا توضیحاتی پیرامون تورم ارائه کرد. ربیعی در ابتدا گفت: معضل تورم موضوع تازه‌ای نبوده و سال‌های متمادی است که اقتصاد کشور با آن دست و پنجه نرم می‌کند. اثرات تورم به وضوح در شیوه سرمایه‌گذاری، پس انداز و ذخیره‌سازی دارایی افراد به وضوح قابل مشاهده است. با وجود این تورم در سال‌های گذشته به گونه‌ای بوده که برنامه‌ریزی‌ها را در سطوح گوناگون دشوار ساخته است. بسیاری از کسب‌وکارها ذیل تورم که نوعی مالیات بدون قانون‌گذاری است، آسیب‌های جدی دیدند. از طرفی منطق مالیات به گونه‌ای است که به نوعی بر خلاف تورم اختلاف طبقاتی را کاهش می‌دهد. تورم برای اقشار فقیر بسیار مخرب و کشنده است و مالیاتی که بار اضافی آن به دوش اقشار کم‌درآمد است. اعتماد به پول ملی و قراردادهای اقتصادی ذیل فشار تورم کاهش پیدا می‌کند. به طوری که در شرایط فعلی قراردادهای بلندمدت ریالی چندانی وجود ندارد چرا که مشخص نخواهد بود در ماه‌های آینده ارزش ریال چه تغییراتی می‌کند.

این اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی بودن اقتصاد را افزایش می‌دهد و زمینه‌های سرمایه‌گذاری خارجی و داخلی را با مخاطرات زیادی روبه‌رو می‌کند. ربیعی ادامه داد: مخاطرات در سرمایه‌گذاری‌های تولیدی‌محور، پس‌اندازها را به سمت و سوی فعالیت‌های کوتاه‌مدت سوداگرایانه میل داده و حفظ ارزش دارایی‌ها در اولویت افراد قرار می‌گیرد. این اتفاق سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت را بی‌معنا می‌سازد و بخش تولیدی را با آسیب‌های جبران‌ناپذیری روبه‌رو می‌کند. یکی دیگر از اتفاقات مهم سال‌های اخیر این است که سیاستگذاران به جای حل ریشه‌ای تورم، به دنبال مسکن‌های کوتاه‌مدتی مانند سیاست‌های انقباضی‌ هستند.

ربیعی در پایان این نشست افزود: از طرفی اتفاق دیگر تاثیرگذار بورس در دوره‌های با تورم بالا به ویژه در پنج سال گذشته، اینکه انتخاب صحیح سهام ارزش خود را از دست داده است. نکته شایان ذکر این است که در تمامی کشورهای با تورم‌های بالا این اتفاق رخ می‌دهد. در واقع تخصیص دارایی صحیح (asset allocation) از انتخاب سهام صحیح ارزش فزون‌تری پیدا می‌کند. در سال‌های گذشته نیز در دوران رکودی بورس بسیاری از نمادها دوران سختی را پشت سر گذاشتند و در دوران رونق نیز اغلب تحت‌تاثیر جو مثبت رشد کردند. بنابراین در کشورهای با تورم‌های بالا تاثیر سرمایه‌گذاری صحیح کاهش پیدا می‌کند و بخش‌های تولیدی متحمل زیان می‌شوند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مالیات

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)