سکوت جایزه ندارد


سکوت جایزه ندارد

دنیای اقتصاد-گروه فرهنگ‌و هنر : اسکار چنان‌که انتظار می‌رفت درمیان حجم انبوهی از انتقادها و اعتراض‏‏‏‏‌ها به حمله رژیم صهیونیستی به نوار غزه برگزار شد و البته طبق انتظارها جایزه بهترین فیلم به «اوپنهایمر» رسید، اما در این میان مارتین اسکورسیزی، کارگردان فیلم جنجالی «قاتلان ماه کامل» که اثرش دربردارنده انتقادات جدی علیه سفید پوستان آمریکایی است، دست خالی ازدالبی تئاتر لس‌آنجلس به خانه برگشت.

سکوت جایزه ندارد

عصر روز یکشنبه در آستانه بر‌‌گزاری مراسم اسکار، معترضان به رژیم صهیونیستی برای کشتار مردم غزه، با تجمع در خیابان هالیوود، جریان رفت و آمد به فرش قرمز اسکار را بستند و این امر موجب شد تا بسیاری از شرکت‌‌‌‌‌کنندگان در مراسم، از اتومبیل خود پیاده شوند و پیاده به سمت تئاتر دالبی بروند. در همین حال نیروهای پلیس برای دسترسی به منطقه‌ای که مراسم اسکار نود و ششم در آن برگزار شد، در بخش هالیوودی لس‌‌‌‌‌آنجلس، در‌برابر تظاهرکنندگانی که در حمایت از فلسطینی‌‌‌‌‌ها به خیابان آمده بودند و خواستار آتش‌بس در غزه شدند، یک صف تشکیل دادند.

چندین شرکت‌کننده، از جمله بیلی آیلیش و فینیاس که نامزدهای بهترین آهنگ اصلی برای فیلم «باربی» بودند هم برای نشان‌دادن حمایت از هنرمندان برای برقراری آتش‌بس در غزه، سنجاق سینه قرمز بر لباسشان زدند. آوا دوورنی و رامی یوسف نیز از جمله افرادی بودند که این سنجاق را روی لباسشان داشتند. رسانه‌های آمریکایی شمار معترضان را حدود ۱۲۰۰ نفر در خیابان‌های مختلف ذکر کردند.نیویورک پست از تظاهرات ضد‌صهیونیستی که موجب هرج و مرج خارج از اسکار شد، به‌عنوان عاملی یاد کرد که موجب شد تا مراسم با اندکی تاخیر آغاز شود. برخی از تظاهرکنندگان هنگام پیوستن به آغاز مراسم اسکار ۹۶ بر سر مهمانان فریاد «شرمت باد» سر دادند و روی پلاکاردها نوشته بودند: سکوت جایزه ندارد.

برندگان

مراسم اسکار ۲۰۲۴ که با حضور بزرگ‌ترین ستاره‌‌‌‌‌های سینما در لس‌‌‌‌‌آنجلس برگزار شد، در نخستین ساعات بامداد دوشنبه ۱۱مارس (۲۱اسفند) به پایان رسید. برندگان اسکار ۲۰۲۴ در ۲۳ رشته معرفی شدند و «اوپنهایمر» که در ۱۳رشته نامزد شده‌بود، ۷ جایزه اسکار را از آن خود کرد. کیلین مورفی، هنرپیشه اصلی این فیلم، جایزه اسکار خود در بخش بهترین بازیگر نقش اول مرد را دریافت کرد. او پیش از این نیز جواز بفتا و گلدن‌گلوب را برای بازی در همین فیلم به‌دست آورده بود. اوپنهایمر همچنین جایزه بهترین فیلمبرداری برای ون هویتما، بهترین تدوین برای جنیفر لیم و بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را نیز برای رابرت دانی جونیور از آن خود کرد. جایزه بهترین موسیقی متن هم به اوپنهایمر رسید.

بهترین فیلم خارجی

در شب مراسم اسکار، جاناتان گلیزر کارگردان فیلم «منطقه موردعلاقه» جایزه اسکار بهترین فیلم بین‌المللی را دریافت کرد. این فیلم که روایت آن درباره هولوکاست است و ساخت آن ۱۰‌سال طول کشیده، همچنین به دلیل کیفیت ویژه کار بر روی صدا، جایزه بهترین صداگذاری را از آن خود کرد. «منطقه موردعلاقه» نامزد دریافت سه جایزه دیگر اسکار از جمله اسکار بهترین کارگردان هم بود که از آنها بازماند.

جوایز دیگر

در مراسم شب نود و ششم اسکار در لس‌آنجلس، دیواین جوی ردولف به‌خاطر ایفای نقش در فیلم «جاماندگان» جایزه بهترین بازیگر مکمل زن را به چنگ آورد. «جنگ به‌پایان نرسیده» اسکار بهترین انیمیشن کوتاه را کسب کرد و به این ترتیب فیلم ایرانی «یونیفرم ما»، ساخته نرگس مقدم از کسب این جایزه بازماند. جوایز اسکار بهترین چهره‌‌‌‌‌پردازی و آرایش مو و نیز بهترین طراحی لباس را فیلم «بیچارگان» برد و اما استون، هنرپیشه این فیلم نیز برنده جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن شد. او پیش از این برای نقش‌آفرینی در فیلم لالالند، اسکار گرفته بود. داوران، اسکار جایزه بهترین فیلم اقتباسی را به ژوستین تریه آرتور هراری برای فیلم «‌‌‌‌‌آناتومی یک سقوط» دادند، فیلمی که برای چهار جایزه دیگر یعنی بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین بازیگر زن برای هنرپیشه آلمانی‌‌‌‌‌اش، زاندرا هولر هم نامزد شده‌بود.

جایزه اسکار بهترین جلوه‌‌‌‌‌های بصری به فیلم «گودزیلا منهای یک» رسید‌ و «آخرین تعمیرگاه» نیز بهترین مستند فیلم مستند کوتاه شناخته شد، پس از آن جایزه بهترین ترانه برای ترانه «من برای چه ساخته شدم؟» به فیلم «باربی» تعلق گرفت اما این فیلم نتوانست به جوایز اسکار بهترین کارگردان و بهترین بازیگر نقش اول زن که در آن نامزد شده‌بود، دست‌یابد. مراسم امسال همچنین رنگ و بوی سیاسی هم به خود گرفت زیرا فیلم مستند اوکراینی «بیست روز در ماریوپل» ساخته مستیسلاو چرنوف برنده جایزه اسکار شد. داستان این فیلم روایت بیست روز از اقامت کارگردان آن در شهر محاصره شده ماریوپل است. این نخستین جایزه اسکار تاریخ برای اوکراین است. جایزه برای پویانمایی «پسر و شترمرغ»، اثر هایایو میازاکی، کارگردان ۸۳‌ساله ژاپنی از دیگر جوایز اسکار نود و ششم بود. مجری برنامه اسکار ۲۰۲۴ جیمی کیمل، کمدین و صداپیشه بود و زندایا، آل پاچینو، میشل فایفر و میشل یئو نیز در اهدای جوایز مشارکت داشتند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج