رونق رینگ پتروشیمی


رونق رینگ پتروشیمی

محصولات پلیمری و شیمیایی در بازار جهانی در مسیر رشد نرخ نوسان دارند. احتمال رشد قیمت‌های پایه در میان‌مدت با حمایت سیگنال ارزی و سیگنال افزایش بهای جهانی، متقاضیان را برای خرید پیش از موعد ترغیب می‌کند و نتیجه آن در رشد حجم معاملات در رینگ فیزیکی بورس‌کالای ایران مشهود است. به گزارش «اکوایران»، ظرف هفته‌‌‌های پایانی سال ۱۴۰۲ احتمال رشد قیمت پایه محصولات پلیمری و شیمیایی به رونق رینگ محصولات پتروشیمی انجامید، به نحوی که در هفته منتهی به‌ روز جمعه هجدهم اسفندماه بالغ بر ۱۱۱‌هزار و ۶۰۰تن محصول پلیمری و ۴۳‌هزار و ۸۰۰تن محصول شیمیایی از رینگ فیزیکی بورس‌کالای ایران معامله شد.

رونق رینگ پتروشیمی

نفتا حامی صعود نرخ پلیمرها

نفتا به‌‌‌عنوان یکی از فرآورده‌‌‌های نفتی و خوراک بسیاری از واحدهای پلیمری به مصرف می‌‌‌رسد. بنابراین قیمت اغلب محصولات پلیمری با آن نوسانی همگرا دارد و افزایش یا کاهش بهای آن می‌‌‌تواند به روند تغییر قیمت محصولات پلیمری در بازار جهانی در میان‌مدت جهت‌‌‌ بدهد. ظرف هفته منتهی به ‌روز جمعه هجدهم اسفندماه هر تن نفتا فوب خلیج‌فارس با نرخ ۶۶۰دلار به ازای هر تن معامله شد که این رقم نسبت به بهای فروش هر تن از این محصول فوب خلیج‌فارس ظرف هفته قبل رشد ۲۰دلاری داشت. همچنین نفتا ظرف هفته‌‌‌های سپری‌شده از سال ۱۴۰۲ منتهی به‌ روز ۱۸اسفند با میانگین نرخ ۵۹۰دلاری معامله شد. بنابراین در شرایط کنونی نفتا ۱۱.۸‌درصد بالاتر از میانگین بهای سالانه به فروش می‌رود. صعود مستمر بهای نفتا ظرف بازه سالانه، حامی رشد قیمت‌های پایه بود. پیش‌بینی افزایش قیمت‌های پایه در میان‌مدت باعث می‌شود تا متقاضیان بیشتری در صدد خرید محصولات پلیمری و شیمیایی برآیند. این موضوع خود را در افزایش فروش در رینگ فیزیکی این محصولات نمایان می‌کند.

رشد حجم معاملات

ظرف هفته منتهی به‌ روز جمعه هجدهم اسفندماه بالغ بر ۱۱۹‌هزار و ۶۲۲تن محصول پلیمری در رینگ فیزیکی بورس‌کالای ایران عرضه شد. میزان تقاضای ثبت‌شده در این رینگ برابر ۱۶۹‌هزار و ۸۰۰تن بود و در نهایت ۱۱۱‌هزار و ۶۷۸تن محصول پلیمری از این رینگ مورد معامله قرار گرفت. همچنین در این بازه هفتگی بالغ بر ۶۱‌هزار و ۵۳۹تن محصول شیمیایی در رینگ فیزیکی بورس‌کالای ایران عرضه شد که برای این میزان محصول تقاضایی بالغ بر ۴۷‌هزار و ۹۵۹تن به ثبت رسید و در نهایت به فروش ۴۳‌هزار و ۸۶۷تن محصول از این بازار انجامید. این رقم بیشترین حجم فروش محصولات شیمیایی از رینگ فیزیکی بورس‌کالای ایران پس از تابستان امسال بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی