سریع‌ترین هواپیمای جهان با سرعت 6500 کیلومتر آماده پرواز می‌شود/ عکس


سریع‌ترین هواپیمای جهان با سرعت 6500 کیلومتر آماده پرواز می‌شود/ عکس

سریع‌ترین و محرمانه‌ترین هواپیمای تاریخ با نام SR-۷۲ که جانشین SR-۷۱ بلک‌برد به‌حساب می‌آید برای رونمایی آماده شده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و براساس گزارش پدال، لاکهید مارتین اولین بار در سال ۲۰۱۳ ساخت یک هواپیمای بدون سرنشین مافوق صورت که برای جمع‌آوری اطلاعات، نظارت و شناسایی در نظر گرفته شده است را به‌عنوان جانشین SR-۷۱ بلک‌برد (پرندهٔ سیاه) مطرح کرد. این هواپیما SR-۷۲ نام دارد اما لقب «پسر پرندهٔ سیاه» گرفته است. SR-۷۲ می‌تواند به سرعتی بیش از ۶۴۰۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند و قرار است عنوان سریع‌ترین هواپیمای جهان را از آن خود کند.

سریع‌ترین هواپیمای جهان با سرعت 6500 کیلومتر آماده پرواز می‌شود/ عکس

این عنوان تا به امروز در اختیار SR-۷۱ بلک‌برد است. این هواپیما که در سال ۱۹۷۴ وارد خدمت شد، هواپیمای مهمی در طول جنگ سرد بود. هرچند بلک‌برد در سال ۱۹۹۸ بازنشسته شد اما تا به امروز هیچ هواپیمایی حتی نزدیک به رکورد سرعت آن نشده است. بااین‌حال، عنوان سریع‌ترین هواپیمای تاریخ ممکن است به‌زودی به جانشین بلک‌برد یعنی SR-۷۲ برسد. البته همان‌طور که در ابتدا اشاره شد، پسر پرندهٔ سیاه برخلاف SR-۷۱ هواپیمایی بدون سرنشین است. طبق شایعات، این هواپیما توانایی حمل سلاح جدید لاکهید مارتین بنام HSSW را هم خواهد داشت.

سریع‌ترین هواپیمای جهان با سرعت 6500 کیلومتر آماده پرواز می‌شود/ عکس

بااین‌حال، SR-۷۲ بیشتر برای مأموریت‌های اطلاعاتی و شناسایی استفاده خواهد شد. به گفتهٔ لاکهید مارتین، قرار است اولین پروتوتایپ پسر پرندهٔ سیاه تا سال ۲۰۲۵ پرواز کند. البته طبق گفته‌ها، این هواپیما احتمالاً در دههٔ ۲۰۳۰ وارد خدمت خواهد شد. SR-۷۲ اما تنها هواپیمایی نیست که به دنبال کسب عنوان سریع‌ترین هواپیمای تاریخ است زیرا ایالات‌متحده روی توسعهٔ دو هواپیمای دیگر هم کار می‌کند که مدعی کسب این عنوان هستند. یکی از این هواپیماها Dart AE است که توسط هایپرسونیکس لانچ سیستم ساخته شده و حداکثر سرعت آن ۸۶۵۰ کیلومتر بر ساعت است.

سریع‌ترین هواپیمای جهان با سرعت 6500 کیلومتر آماده پرواز می‌شود/ عکس

دومی هم یک هواپیمای شناسایی مخفیانه است که برای ارتش ایالات‌متحده ساخته می‌شود و SR-۹۱ آرورا نام دارد. طبق شایعات، حداکثر سرعت این هواپیما بیش از ۶۲۰۰ کیلومتر بر ساعت خواهد بود. علاوه بر این، شرکتی بنام استارگیزر هم در حال توسعهٔ هواپیمای مافوق صوتی با سرعت بیش از ۱۱ هزار کیلومتر بر ساعت است. البته این هواپیما فعلاً در مراحل اولیهٔ توسعه قرار دارد؛ بنابراین، به نظر می‌رسد هنوز چند سال دیگر طول خواهد کشید تا هواپیمایی بتواند عنوان سریع‌ترین هواپیمای تاریخ را از SR-۷۱ بلک‌برد بگیرد.

۲۲۷۲۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1883194

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صدای کوتوله برزیلی برای آموزش و سریع حرف زدن