بررسی کامیون کشنده شکموتو X5000، مشخصات، قیمت و رقبا در ایران


بررسی کامیون کشنده شکموتو X5000، مشخصات، قیمت و رقبا در ایران

شکموتو X5000 یکی از کِشنده‌هایی است که از حدود یک سال پیش راهی بازار کشورمان شد. در ادامه به بررسی کامل این کامیون خواهیم پرداخت. آنچه در این مطلب می‌خوانید: معرفی کلی شکموتو X5000طراحی بیرونی شکموتو X5000داخل کابین شکموتو X5000امکانات و تجهیزات...

شکموتو X5000 یکی از کِشنده‌هایی است که از حدود یک سال پیش راهی بازار کشورمان شد. در ادامه به بررسی کامل این کامیون خواهیم پرداخت.

سال‌ها است که دیگر روی خطوط تولید سنگین‌سازان داخلی کامیون‌های اروپایی را نمی‌بینیم و جای آن‌ها را مدل‌های رنگ‌ووارنگ چینی گرفته‌اند که بعضاً حتی اسامی عجیبی هم دارند که شاید تاکنون به گوش خیلی‌ها نخورده باشد. البته هنوز هم امکان خرید کشنده‌های اروپایی مثل ولوو FH و مرسدس بنز آکتروس در ایران وجود دارد زیرا این کامیون‌ها به‌صورت وارداتی و محدود به ایران می‌آیند اما به دلیل قیمت بسیار بالا، خیلی از رانندگان توان خرید آن‌ها را ندارند و به‌ناچار سراغ کامیون‌های چینی می‌روند. یکی از این کشنده‌های چینی که حدود یک سال است به ایران آمده، شکموتو X5000 نام دارد که در ادامه به بررسی ویژگی‌ها و مشخصات آن خواهیم پرداخت.

بررسی کامیون کشنده شکموتو X5000، مشخصات، قیمت و رقبا در ایران

معرفی کلی شکموتو X5000

X5000 ساخت گروه اتومبیل شانکسی است که محصولات خود را با نام شاکمن عرضه می‌کند. این شرکت که در سال ۱۹۶۸ تأسیس شده، به تولید کامیون، اتوبوس و خودروهای تجاری سبک مثل پیکاپ و ون‌های کوچک می‌پردازد. در کشورمان اولین بار در اواسط دهه ۹۰ شمسی ایران‌خودرو دیزل سراغ شاکمن رفت و کشنده M3000 این شرکت که بر اساسمان ساخته شده بود را با نام دنیز به بازار فرستاد. دنیز اما در بازار ایران موفقیتی کسب نکرد و بعد از فروش اندکی کنار گذاشته شد. سپس بیش از یک سال پیش، آرین دیزل که قبلاً به تولید کامیونت‌های جک مشغول بود، دوباره شاکمن را به ایران آورد. این شرکت در نمایشگاه خودروی اصفهان ۱۴۰۱ برای اولین بار از کشنده شکموتو X5000 رونمایی کرد. این شرکت بعداً از نسخه‌های باری و کمپرسی کامیون شکموتو هم در ایران پرده‌برداری کرد.

بررسی کامیون کشنده شکموتو X5000، مشخصات، قیمت و رقبا در ایران

طراحی بیرونی شکموتو X5000

هرچند برای رانندگان توانایی‌های حمل بار، کیفیت قوای محرکه و فضای داخل کابین کامیون‌ها بیشتر اهمیت دارد اما طراحی بیرونی را هم نمی‌توان در نظر نگرفت. X5000 اما با اینکه کامیون نسبتاً جدیدی است و در سال ۲۰۱۹ معرفی شد، در ظاهر تا حدودی قدیمی به نظر می‌رسد زیرا طراحی آن بسیار ساده بوده و شبیه کامیون‌های یک نسل قبل است. به همین دلیل، X5000 در ظاهر جذابیت و زیبایی رقبایی مثل امپاور بهمن موتور یا دافران را ندارد. همچنین طراحی چراغ‌ها و جلوپنجره این کامیون تا حدودی نسل دوم ولوو FH و همین‌طور کامیون سبک ولوو FL را به یاد می‌آورد. البته همین طراحی ساده شکموتو هماهنگی خوبی دارد اما در برابر رقبای چینی خود حرف چندانی برای گفتن نخواهد داشت.

بررسی کامیون کشنده شکموتو X5000، مشخصات، قیمت و رقبا در ایران

داخل کابین شکموتو X5000

در داخل اتاق کامیون هم مثل بیرون، شاهد طراحی ساده و کاربردی هستیم. در اینجا همه‌چیز در دسترس راننده قرار گرفته و از شلوغ‌کاری بی‌جهت اجتناب شده است. در میانه داشبورد، نمایشگر سیستم اطلاعاتی-سرگرمی جای گرفته که برای تنظیم آینه‌های جانبی، کنترل باد تایرها، بررسی خطاهای موتور، دوربین ۳۶۰ و… هم مورداستفاده قرار می‌گیرد. زیر این نمایشگر هم دکمه‌های سیستم تهویه مطبوع به چشم می‌خورند. در سمت راست فرمان، دسته‌دنده کوچکی جای گرفته و مقابل راننده هم صفحه آمپری ترکیبی از یک نمایشگر آنالوگ و دیجیتالی دیده می‌شود. غربیلک فرمان از نوع D شکل اما با ظاهری ساده است و طرح دورنگ هم فضای کابین را از یکنواختی خارج کرده است. به‌طورکلی، شکموتو در داخل برخلاف بیرون، فضای قابل‌قبولی را برای راننده فراهم می‌کند.

بررسی کامیون کشنده شکموتو X5000، مشخصات، قیمت و رقبا در ایران

امکانات و تجهیزات شکموتو X5000

X5000 از تجهیزات و امکانات رفاهی و ایمنی نسبتاً کاملی بهره می‌برد که این یکی از نقاط قوت آن در قیاس با رقبا خواهد بود. در بخش امکانات رفاهی شاهد مواردی مثل کولر درجا، بخاری درجا، بالابر هیدرولیکی و الکتریکی کابین، پنجره‌های برقی، گرم‌کن صندلی راننده، تنظیم برقی آینه‌های جانبی، دی‌لایت، چراغ‌های جلوی LED اتوماتیک با تنظیم ارتفاع برقی، نمایشگر لمسی ۱۰ اینچی، کامپیوتر سفری هوشمند، خروجی برق ۲۲۰ ولت و پورت USB هستیم و در بخش ایمنی هم با وجود کروز کنترل، سنسور باران، سیستم پایش نقاط کور با دوربین ۳۶۰ درجه، سیستم پایش باد تایرها، هشدار سرعت غیرمجاز، ترمز اضطراری، سیستم کنترل پایداری، سیستم کنترل لغزش و سیستم هشدار انحراف از مسیر، کمبودی احساس نمی‌شود.

بررسی کامیون کشنده شکموتو X5000، مشخصات، قیمت و رقبا در ایران
بررسی کامیون کشنده شکموتو X5000، مشخصات، قیمت و رقبا در ایران
بررسی کامیون کشنده شکموتو X5000، مشخصات، قیمت و رقبا در ایران

پیشرانه و گیربکس شکموتو X5000

شکموتو X5000 از یک پیشرانهٔ ۱۳ لیتری شش سیلندر خطی توربودیزل کامینز با اینترکولر استفاده می‌کند که ۵۲۰ اسب بخار قدرت و ۲۴۶۰ نیوتن متر گشتاور دارد. با این اعداد، X5000 یکی از قوی‌ترین کشنده بازار کشورمان محسوب می‌شود. البته این پیشرانه که با کد ISZ520 شناخته می‌شود را با همین خروجی در دانگ‌فنگ KX مونتاژ سایپا دیزل هم می‌بینیم. بااین‌حال، درحالی‌که دانگ‌فنگ به گیربکس ZF مجهز است، شکموتو از گیربکس اتوماتیک شرکت FAST با ۱۲ دنده جلو و ۲ دنده عقب استفاده می‌کند. برای متوقف کردن این کامیون ریتاردر موتور و ریتاردر پنج مرحله‌ای گیربکس در نظر گرفته شده است. شکموتو همچنین در کنار قدرت بالای پیشرانه، وزن ۶.۹ تنی دارد که از رقبای خود سبک‌تر است. برای مقایسه، دانگ‌فنگ KX سایپا دیزل ۸.۹ تن وزن دارد. سیستم تعلیق این کامیون هم از فنر پارابولیک با کمک‌فنر هیدرولیک در جلو و تعلیق بادی با چهار بالن هوا، سیستم مدیریت هوشمند تنظیم ارتفاع و میل موج گیر در عقب تشکیل شده است.

بررسی کامیون کشنده شکموتو X5000، مشخصات، قیمت و رقبا در ایران

قیمت و رقبا

در حال حاضر، کِشنده شکموتو X5000 با قیمت ۴ میلیارد و ۸۷۰ میلیون تومان توسط آرین دیزل به فروش می‌رسد. این قیمت تقریباً هم‌سطح رقبایی مثل امپاور، فوتون ۴۶۰ و دافران است درحالی‌که از رقیب مستقیم خود یعنی دانگ‌فنگ KX با قیمت ۵.۴ میلیارد ارزان‌تر است. علاوه بر این، X5000 اختلاف قیمت بسیار زیادی با کِشنده‌های اروپایی مثل آکتروس و اسکانیا دارد که با قیمت بیش از ۱۰ میلیارد تومان خریدوفروش می‌شوند. به همین دلیل، شکموتو به لطف قدرت بالای پیشرانه، تجهیزات کامل و قیمت مناسب‌تر، می‌تواند موردتوجه رانندگان سنگین کشور قرار گیرد.

مشخصات فنی کشنده شکموتو X5000

پیشرانه ۱۳ لیتری ۶ سیلندر خطی
کد موتور کامینز ISZ520
قدرت ۵۲۰ اسب بخار در ۱۹۰۰ rpm
گشتاور ۲۴۶۰ نیوتن متر در ۱۱۰۰ rpm
گیربکس FAST F16JZ24
تعداد دنده ۱۶ دنده جلو و ۲ دنده عقب
وزن خالص بدون بار ۶۸۸۶ کیلوگرم
مجموع وزن ناخالص مجاز ۴۴,۰۰۰ کیلوگرم
طول/عرض/ارتفاع ۶,۳۵۰ / ۲,۵۵۰ / ۳,۹۷۵ میلی‌متر
فاصلۀ محوری ۳,۸۰۰ میلی‌متر
ظرفیت باک ۳۰۰+۷۰۰ لیتر

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج