نگاهی به جذاب‌ترین برف پاک‌‌کن‌های چراغ!


نگاهی به جذاب‌ترین برف پاک‌‌کن‌های چراغ!

در حال حاضر برف‌پاک‌کن‌های چراغ جلو تقریباً منقرض شده‌اند و جای خود را به نازل‌های پرفشار شست‌وشوی چراغ داده‌اند؛ اما این نوع چراغ‌شوها در دهه‌های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ بسیار متداول بودند. برندهایی مانند ولوو و لندروور دلایل خوبی برای استفاده از این سیستم...

در حال حاضر برف‌پاک‌کن‌های چراغ جلو تقریباً منقرض شده‌اند و جای خود را به نازل‌های پرفشار شست‌وشوی چراغ داده‌اند؛ اما این نوع چراغ‌شوها در دهه‌های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ بسیار متداول بودند. برندهایی مانند ولوو و لندروور دلایل خوبی برای استفاده از این سیستم بر روی خودروهای خود داشتند. به‌عنوان‌مثال، در سوئد، برف زیادی می‌بارد و زمانی که برف کثیف می‌شود و در جاده لجن می‌گیرد، چراغ‌های جلو اولین و مهم‌ترین قسمتی هستند که توسط این برف‌ها پوشیده می‌شوند. همین امر در مورد وسایل نقلیه آفرود نیز با گل و گردوغبار صدق می‌کند و انتظار می‌رود. در جدیدترین مقاله از سری مقالات تاریخچه، ما به گذشته برگشته‌ایم و قصد داریم شما مخاطبان عزیز را با چند نوع از زیباترین برف‌پاک‌کن‌های چراغ خودروها آشنا کنیم. با پدال همراه باشید.

مرسدس بنز E کلاس W123/W124

نگاهی به جذاب‌ترین برف پاک‌‌کن‌های چراغ!

E کلاس W123 هنوز که هنوز مظهر کیفیت و مهندسی بی‌نظیر مرسدس بنز است. برف‌پاک‌کن‌های چراغ این E کلاس ۱۵۰ درجه به دور مرکز خود می‌چرخیدند. این برف‌پاک‌کن‌ها همچنین می‌توانستند مستقل از برف‌پاک‌کن‌های اصلی خودرو کار کنند که در آن دوران ویژگی جالبی محسوب می‌شده.

ساب ۹۹

نگاهی به جذاب‌ترین برف پاک‌‌کن‌های چراغ!

نگاهی به جذاب‌ترین برف پاک‌‌کن‌های چراغ!

کمپانی سوئدی ساب در دهه ۱۹۷۰ در بسیاری از زمینه‌ها پیش‌گام بود. گل سرسبد محصولات این شرکت در آن سال‌ها مدل ۹۹ بود. ساب ۹۹ اولین خودرویی بود که در آن دهه مجهز به برف‌پاک‌کن‌های چراغ جلو شد. شاید این نوع برف‌پاک‌کن امروزه مضحک و مسخره به نظر برسد؛ اما برای آن دوران کاملاً کاربردی بوده.

ولوو ۲۴۰

نگاهی به جذاب‌ترین برف پاک‌‌کن‌های چراغ!

برخی ممکن است تصور کنند ولوو برای اولین‌بار برف‌پاک‌کن‌های چراغ را بر روی خودروها قرار داده درصورتی‌که این کار اولین‌بار توسط ساب انجام شد. در طراحی نسخه اولیه ولوو ۲۴۰ برف‌پاک‌کن‌ها درست زیر کاپوت و بر روی قسمت بالایی چراغ‌ها قرار گرفته بودند که به‌کلی نظم طراحی جلوی خودرو را به هم زده بوند. اما در نسخه‌های بعدی این برف‌پاک‌کن‌ها به قسمت پایینی چراغ نقل مکان کردند و بسیار ظریف‌تر و زیباتر ساخته شدند.

همچنین بخوانید: بی ام و سری ۹، سدان دهه ۹۰ که قرار بود لوکس‌تر از سری ۷ باشد

بی‌ام‌و سری ۳ E30

نگاهی به جذاب‌ترین برف پاک‌‌کن‌های چراغ!

ممکن است در نگاه اول به چراغ‌های E30 گمان کنید که امکان ندارد برف‌پاک‌کنی وجود داشته باشید که چهار چراغ گرد را هم‌زمان با هم بشوید؛ اما طراحان بی‌ام‌و این امر را ممکن ساخته‌اند. البته تنها بی‌ام‌و است که می‌تواند این ایده را بر روی خودرویی اجرا کند و بتواند در کنار کاربردی بودن آن به زیبایی ظاهری خودرو نیز کمک کند.

ولوو S60

نگاهی به جذاب‌ترین برف پاک‌‌کن‌های چراغ!
در ابتدای قرن بیست و یکم، اکثر رقبای ولوو به استفاده از نازل‌های پرفشار برای تمیز کردن چراغ‌های جلو روی آورده بودند، اما ولوو همچنان گزینه برف‌پاک‌کن قدیمی را برای مدتی در محصول S60 ارائه کرد. ولوو در آن زمان، یک مکانیسم کوچک و زیبا را کشف کرده بود که به برف‌پاک‌کن اجازه می‌داد به قوس ۱۸۰ درجه نزدیک شود.

رنج‌روور

نگاهی به جذاب‌ترین برف پاک‌‌کن‌های چراغ!

اتاق L322 رنج‌روور آخرین مدلی بود که در آن به‌جای نازل‌های پرفشار از برف‌پاک‌کن استفاده شد. همچنین این نسل آخرین نسلی بود که مردم آن را با هدف ماجراجویی در خارج از جاده و آفرود خریداری می‌کردند. زیبایی این برف‌پاک‌کن‌های چراغ جلو این است که سبک و ظریف به نظر می‌رسد. آرایش چراغ‌های جلو نیز طوری طراحی شده است که با یک بار حرکت کردن و قوس برداشتن برف‌پاک‌کن به طور کامل تمیز شوند.

همچنین بخوانید: اولین کراس‌اوورهای جهان، خودروهایی که پایه‌گذار تحولی بزرگ شدند

لادا نیوا

نگاهی به جذاب‌ترین برف پاک‌‌کن‌های چراغ!

نیوا موفق‌ترین خودروی ساخت شوروی از لحاظ فروش بود. لادا نیوا برای ساکنان اروپای شرقی حکم جیپ چروکی در آمریکا را دارد! جالب است بدانید در طراحی و ساخت این خودرو هیچ مهندسی خاصی به کار نرفته؛ اما در کمال تعجب به‌شدت بادوام و کم استهلاک است. قرار دادن برف‌پاک‌کن بر روی این خودرو اقتصادی یکی از اقدامات جالب لادا بود. البته بماند که برف‌پاک‌کن استفاده شده بر روی چراغ‌های گرد این خودرو به طرز مشکوکی شبیه به همان مکانیزمی است که در بی‌ام‌و استفاده شده بود.

منبع
carbuzz
برچسب ها
تاریخچه

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پخش زنده بسکتبال فینیکس - مینسوتا 10 اردیبهشت 1403