پیشرانه V6 هیبرید فراری، وقتی تکنولوژی جایگزین حجم موتور می‌شود


پیشرانه V6 هیبرید فراری، وقتی تکنولوژی جایگزین حجم موتور می‌شود

هرچند پیشرانهٔ V6 جدید فراری سیلندر و حجم کمتری نسبت به نمونه‌های V8 و V12 دارد اما به لطف تکنولوژی‌های جدید، عملکرد فوق‌العاده‌ای را ارائه می‌کند. هرچند هنوز غرش موتورهای V8 فراری همچنان در SF90 و روما ادامه دارد و هنوز می‌توانیم از سمفونی...

هرچند پیشرانهٔ V6 جدید فراری سیلندر و حجم کمتری نسبت به نمونه‌های V8 و V12 دارد اما به لطف تکنولوژی‌های جدید، عملکرد فوق‌العاده‌ای را ارائه می‌کند.

هرچند هنوز غرش موتورهای V8 فراری همچنان در SF90 و روما ادامه دارد و هنوز می‌توانیم از سمفونی گوش‌نواز نیروگاه V12 مارانلو در ۸۱۲ لذت ببریم اما با وضع قوانین سخت‌گیرانهٔ آلایندگی، تیفوسی‌ها هم مجبور شده‌اند روند کوچک‌سازی پیشرانه‌ها را در پیش بگیرند. بااین‌حال، هرچند بعید است که هیچ موتور شش سیلندری بتواند جایزهٔ گرمی (ارزشمندترین جایزهٔ موسیقی جهان) را از آن خود کند اما موتور ۳ لیتری V6 جدید فراری با نام F163 ممکن است بتواند به‌عنوان نامزد دریافت این جایزه انتخاب شود!

پیشرانه V6 هیبرید فراری، وقتی تکنولوژی جایگزین حجم موتور می‌شود

در F163 فراری برای محل نصب توربوشارژرها شیوه‌ای که در موتورهای V8 خود استفاده می‌کرد را کنار گذاشته و سراغ ترکیب Hot-V رفته است که پاسخگویی توربوشارژرها را افزایش می‌دهد. در این ترکیب، توربوها داخل قسمت V موتور نصب می‌شوند. این توربوها هنگامی‌که با تمام توان خود در حال کار باشند، ۲۹ psi بوست را در گلوی موتور V6 فراری می‌ریزند که باعث تولید ۶۶۳ اسب بخار قدرت و ۷۴۰ نیوتن متر گشتاور می‌شود. این به معنای ۲۲۱ اسب بخار بر هر لیتر است که بیشتر از ۱۹۹ اسب بخار بر هر لیتر موتور ۴ لیتری V8 فراری SF90 XX است.

پیشرانه V6 هیبرید فراری، وقتی تکنولوژی جایگزین حجم موتور می‌شود

در این موتور همچنین سیلندرها فاصلهٔ زیادی از هم دارند و زاویهٔ بین آن‌ها ۱۲۰ درجه است. این باعث شده ارتفاع موتور ۸.۵ سانتی‌متر از موتور V8 فراری F8 کمتر شود که مرکز ثقل را کاهش می‌دهد. هرچند به دلیل افزایش فاصله بین سیلندرها طول کلی موتور F163 فقط یک سانتی‌متر کمتر شده اما طبق گزارش‌ها، پکیج کلی موتور ۳۰ کیلوگرم از پیشرانهٔ V8 فراری سبک‌تر است. مثل مک‌لارن آرتورا، در ۲۹۶ GTB هم یک موتور الکتریکی شار محوری که بین پیشرانه و گیربکس قرار گرفته، مکمل موتور V6 است. موتورهای شار محوری بسیار جمع‌وجورتر و فشرده‌تر از نمونه‌های شعاعی هستند. این موتور با تولید ۱۶۷ اسب بخار قدرت و ۳۱۵ نیوتن متر گشتاور، با پیشرانهٔ V6 تبانی می‌کند تا یک فراری سریع خلق کند.

پیشرانه V6 هیبرید فراری، وقتی تکنولوژی جایگزین حجم موتور می‌شود

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 با معنی و تفسیر دقیق