استفاده از عصاره پوست پسته و انار به جای مواد افزودنی در غذای کودکان


محقق و فارغ‌التحصیل ۸۱ ساله مقطع دکتری رشته علوم و مهندسی صنایع غذایی دانشگاه تربیت مدرس که اخیرا موفق به فرآوری عصاره طبیعی از پوست سبز پسته و انار به عنوان مکمل غذایی کودکان شده است، می‌گوید: در پوست انار و پسته ترکیبات سنتزی یا شیمیایی و مضر و بیماری‌زا وجود ندارد و می‌توان به جای مواد شیمیایی در صنایع غذایی از آن‌ها استفاده کرد.

استفاده از عصاره پوست پسته و انار به جای مواد افزودنی در غذای کودکان

به گزارش راهبرد معاصر؛ اقدس تسلیمی استادیار بازنشسته دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و دانشجوی رشته علوم و مهندسی صنایع غذایی پردیس کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس است که روز گذشته از رساله دکتری خود تحت عنوان "تشکیل محصولات قنددار پیشرفته در واکنش میلارد و بازداری تشکیل آن‌ها با استفاده از عصاره‌های پوست سبز پسته و انار در غذای کودک" با راهنمایی دکتر محسن برزگر و مشاوره دکتر محمدعلی سحری و دکتر محمدحسین عزیزی، با کسب نمره عالی دفاع کرد.

وی دوره کارشناسی خود را در دانشگاه تهران و کارشناسی ارشد را در دانشگاه دیویس آمریکا گذرانده و روز گذشته ۱۹ اسفندماه موفق به کسب درجه دکتری در رشته علوم و مهندسی صنایع غذایی از دانشگاه تربیت مدرس شد.

استادیار بازنشسته دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با اشاره به طرح خود که در واقع فرمولاسیون یک عصاره برای غذای کودک و قابل استفاده حتی در شیرخشک بچه است، در این خصوص توضیح داد: طبق این فرمول این عصاره از پوست سبز پسته و پوست انار فرآوری می‌شود.

وی ادامه داد: با اطلاعات موجود در مقالات علمی دنیا در واقع پوست سبز پسته و انار را از مواد زائد کارخانجات موادغذایی تهیه و پس از شست و شو و خشک کردن با دستگاهی که در دانشکده موجود است، به پودر تبدیل و عصاره گیری کردیم.

این محقق کشورمان می‌گوید: بسیاری از غذا‌هایی که برای کودکان در بازار موجود است، سالم نیستند؛ چراکه به آن‌ها مواد افزودنی اضافه می‌کنند در صورتی که می‌توان به جای این افزودنی‌ها از ترکیبات طبیعی گیاهی استفاده کرد.

وی تاکید کرد: ایران دارای ظرفیت بسیار زیادی به منظور بهره برداری از محصولات و عصاره‌های طبیعی است که باید با استفاده از منابع علمی روز دنیا همچون سایر کشور‌ها از این ظرفیت استفاده کرد.

دکتر تسلیمی افزود: بسیاری از کشور‌های دیگر همچون چین، اسپانیا و آمریکا که از تجهیزات آزمایشگاهی مناسب برخوردارند، با انجام آزمایش‌های علمی از منابع طبیعی و گیاهی موجود استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه، در پوست انار و پسته ترکیبات سنتزی یا شیمیایی و مضر و بیماری‌زا وجود ندارد، افزود: همه ترکیبات موجود در این میوه‌ها طبیعی است و در آن‌ها فیبر، پروتئین، چربی، مواد معدنی و انواع ویتامین‌ها موجود است.

این محقق کشورمان افزود: به عنوان مثال در پوست سبز پسته و انار ترکیبات بسیار خوب آنتوسیانین‌ها وجود دارد که ویژگی اصلی آن‌ها غیرسمی بودن آن‌ها است و ضمن ایجاد ایمنی برای بدن، از بروز بسیاری از بیمار‌ها در بزرگسالان از جمله بیماری دیابت و حتی آلزایمر جلوگیری می‌کند.

این محقق کشورمان با اشاره به اینکه امروزه در بسیاری از کشور‌ها از جمله چین ترکیبات موجود در بافت‌های گیاهی پس از استخراج به شکل فراورانی مورد استفاده قرار می‌گیرد، اظهار داشت: می‌توانیم از این عصاره‌های طبیعی حداقل در غذای کودکان استفاده کنیم، اما در ایران به دلیل کمبود امکانات آزمایشگاهی این مهم مورد غفلت واقع شده است. / ایرنا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی