تارا اتومات V4 ال‌ایکس 30 میلیون‌ تومان گران شد


تارا اتومات V4 ال‌ایکس 30 میلیون‌ تومان گران شد

بازار خودرو در روزهای پایانی سال با نوسان عجیب نرخ ارز دستخوش افزایش قیمت‌های شدیدی شده است. بازار خودروهای داخلی که روزهای پرنوسانی را تجربه می‌کند، در آخرین روز هفته گذشته با کاهش قیمت به‌کار خود پایان داد؛ اما روز گذشته دوباره روند صعودی را در دستور کار خود قرار داد.

روند صعودی قیمت خودرو در روزهای پایانی سال، خریدوفروش را در بازار آزاد به‌شدت کاهش داده است. اتفاقی که سبب شده است فروشندگان خودرو در بازار این روزها به‌شدت از شرایط موجود ناراضی باشند. فروشندگان خودروهای دست‌دوم تنها امیدشان به‌مصرف‌کنندگانی است که به‌اجبار مجبور به‌خرید یا تعویض خودروهای خود در بازار شب عید هستند.

از طرفی خریدوفروش حواله‌های خودروهای وارداتی نیز سبب شده است اغلب دلالان و سرمایه‌گذاران بازار از خودروهای داخلی به‌سمت خرید حواله خودروهای وارداتی بروند. خودروهایی که ورودشان به‌بازار با قیمت‌های عجیب و غریب همراه بوده و برخی از آن‌ها روند کاهشی و تنظیم قیمت را سپری می‌کنند و برخی دیگر که خودروهای جدیدتری در بازار هستند، روند افزایشی را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

در این میان ورود کند خودروهای وارداتی به‌بازار هم توانسته تا حدود زیادی به‌روند صعودی قیمت خودروهای جدید دامن بزند؛ تا جایی که مخاطبان و مسئولان حوزه خودرو همچنان به‌دنبال حضور خودروهای خارجی کارکرده به‌کشور هستند تا بتوانند به‌بازار خودروهای اقتصادی و خوش‌قیمت سروسامان دهند.

در این میان کارشناسان می‌گویند: «درواقع از همان ابتدا مشخص بود که واردات خودروهای کارکرده با در نظر گرفتن دست‌اندازهای موجود، در حد وعده باقی می‌ماند یا به‌صورت بسیار محدودتر از واردات خودروهای نو، اجرا می‎شود.»

کارشناسان معتقدند تصویب آیین‌نامه واردات خودروهای دست‌دوم از همان ابتدا، با توجه به‌زیرساخت‌های تولید کشور صحیح نبود و اظهارنظر اخیر وزیر صمت نشان داده است بدنه صنعتی کشور هم با این طرح مخالف بود و اخباری که طی این مدت در رابطه با آن منتشر می‌شد، صرفا بخشی از خبردرمانی‌های دولت برای کنترل بازار به‌شمار می‌آمد؛ چراکه بازار خودرو سال گذشته انفجار قیمتی را تجربه کرد و وضعیت بازار پیچیده شده بود.

همچنین روز گذشته سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: «واردات قطره‌چکانی خودروهای نو نیز نتوانسته آن‌گونه که باید بر بازار تاثیر مثبت داشته باشد؛ زیرا از یک سو تعداد خودروهای وارداتی کم بوده و از سوی دیگر عوارض واردات به‌گونه‌ای اعمال شده که خودرو با قیمت اقتصادی به‌دست مردم نمی‌رسد که دولت باید در این موضوع تجدید نظر کند.»

روح‌الله عباس‌پور با بیان این‌که براساس وعده‌های وزارت صمت و دولت مقرر بود تا پایان سال ۱۴۰۱ حدود ۱۰۰ هزار دستگاه وارد کشور شود که متاسفانه این موضوع اجرایی نشد، ادامه داد: «همواره با نزدیک شدن به‌روزهای پایانی سال تقاضا در بازار خودرو افزایش می‌یابد و از آن‌جا که تولید داخل نیز پاسخگوی نیاز نیست، درنتیجه التهاب بازار بیشتر می‌شود.»

وی اضافه کرد: «دولت باید در سال جاری از ظرفیت واردات خودرو به‌ویژه مدل‌های کارکرده استفاده می‌کرد تا کمبود عرضه برطرف می‌شد؛ این درحالی است که نسبت به این مهم بی‌توجهی صورت گرفته است.»

کاهش قیمت 35 میلیون‌تومانی جک S3

خودروهای داخلی در روز گذشته، افزایش بهای یک تا 40 میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که پیکاپ زاگرس (1402) با 40 میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و 300 میلیون‌تومان، تارا اتومات V4 ال ایکس (1402) با 30 میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و 220 میلیون‌تومان، تارا اتومات (ESP) (1402) با 11 میلیون‌تومان افزایش 941 میلیون‌تومان، نیسان آپشنال (1402) با 7 میلیون‌تومان افزایش 597 میلیون‌تومان، پژو 207 تیپ 5 (1402) با 6 میلیون‌تومان افزایش 687 میلیون‌تومان و تارا 6 دنده (ESP) (1402) با 5 میلیون‌تومان افزایش 805 میلیون‌تومان اعلام قیمت شدند. همچنین درمیان خودروهای چینی شاهد افت بهای 5 تا 35 میلیون‌تومانی بودیم.

جایی که قیمت جک S3 (1402) با 35 میلیون‌تومان کاهش به‌یک‌میلیارد و 190 میلیون‌تومان، دیگنیتی پرستیژ (1402) با 25 میلیون‌تومان کاهش به 2 میلیارد و 310 میلیون‌تومان، فونیکس آریزو 6 پرو (1402) با 15 میلیون‌تومان کاهش به‌یک‌میلیارد و 635 میلیون‌تومان، فونیکس تیگو 8 پرو مکس هیبرید (1402) با 10 میلیون‌تومان کاهش به 2 ‌میلیارد و 940 میلیون‌تومان، کی‌ام‌سی J7 (1402) با 5 میلیون‌تومان کاهش به‌یک‌میلیارد و 710 میلیون‌تومان و ام‌وی‌ام X22 پرو دنده (1402) با 3 میلیون‌تومان کاهش به 893 میلیون‌تومان رسید.

همچنین در گروه خودروهای خارجی پریمیوم شاهد افزایش قیمت 50 و 100 میلیون‌تومانی بودیم. جایی که تویوتا راوفور دو دیفرانسیل فول با 100 میلیون‌تومان افزایش 8 میلیاردتومان، کیا سورنتو GT لاین با 100 میلیون‌تومان افزایش 6 میلیارد و 900 میلیون‌تومان، رنو تلیسمان با 50 میلیون‌تومان افزایش 5 میلیارد و 150 میلیون‌تومان، میتسوبیشی اوتلندر با 50 میلیون‌تومان افزایش 5 میلیارد و 750 میلیون‌تومان و نیسان جوک پلاتینیوم با 50 میلیون‌تومان افزایش 3 میلیاردتومان ارزش‌گذاری شدند.

از طرفی در میان خودروهای خارجی لوکس شاهد افزایش بهای 200 میلیون‌تومانی یک مدل خودرو بودیم. جایی که لکسوس RX200 fsport توربو فول با 200 میلیون‌تومان افزایش 16 میلیاردتومان خریدوفروش شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


مجموعه جمله و متن در مورد شهادت و شهیدان وطن