هرآنچه باید از بمب‌اتم جدید جنگنده آمریکایی بدانید/ عکس


هرآنچه باید از بمب‌اتم جدید جنگنده آمریکایی بدانید/ عکس

سلاح هسته‌ای B۶۱ در اوایل دهه‌ی ۶٠ میلادی طراحی و در اواخر همان دهه ساخته و وارد خدمت شد. این سلاح هم‌اکنون در خط‌مقدم بمب‌های هواپرتاب هسته‌ای آمریکا است. (بمب گرما-هسته‌ای B۸۳ نیز در ذخیره است اما هدف بر کنار رفتن آرام آرام آن با ورود B۶۱-۱۲ بوده‌ است.)

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و براساس گزارش کانال خبری پارتیزان، سلاح از طریق روش‌های مختلفی (احتمالا مانند تعیین زمان مجاز انجام واکنش همجوشی-شکافت در سلاح) قابلیت تنظیم میزان انرژی رهاشده را دارد. نسخه‌ی ١٢ این بمب قابلیت تنظیم توان سلاح از ٠.٣ هزارتن تا ۵٠ هزارتن ماده‌ی منفجره‌ی TNT را دارد. (جهت درک این اعداد، سلاح هسته‌ای پسرکوچک که برفراز هیروشیما منفجر شد، توانی معادل انفجار هم‌زمان ١۵ هزارتن ماده‌ی منفجره‌ی TNT داشت.)

از نکات جالب در مورد خانواده‌ی تسلیحات هسته‌ای B۶۱ نبود عملکرد ایمنی برای هسته‌ی سلاح در برابر آتش‌سوزی است. البته تقریبا تمام نسخه‌های این سلاح به‌جز تعداد محدودی قابلیت جلوگیری از مسلح‌سازی ناخواسته و زودرس را دارد. این بدین معناست که اگرچه در صورت رخ دادن حادثه، احتمال انفجار سلاح بسیار کم است اما احتمال نشت سوخت (پلوتونیوم) و از بین رفتن کامل آن وجود دارد.

هرآنچه باید از بمب‌اتم جدید جنگنده آمریکایی بدانید/ عکس

۲۲۷۲۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1882728

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پروفایل اردیبهشت | 50 عکس نوشته اردیبهشت ماهی + خصوصیات متولدین اردیبهشت