دونالد ترامپ وحشت را به جان اروپایی ها انداخت


دونالد ترامپ وحشت را به جان اروپایی ها انداخت

دیپلمات‌های اروپایی هشدار دادند که باتوجه به احتمال فزاینده بازگشت دونالد ترامپ، رییس‌جمهور سابق آمریکا به کاخ سفید و احتمال خروج این کشور از پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، اروپا هرچه بیشتر نیازمند تقویت توان دفاعی خود است.

هراس اروپایی‌ها از بازگشت دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری سابق آمریکا و نامزد اصلی جمهوری‌خواهان در انتخابات پیش‌روی این کشور باتوجه به تهدیدهای چندباره او درباره عدم تعهد نسبت به ناتو، امنیت اروپا و جنگ اوکراین در حال افزایش است.

در این رابطه، جمعی از دیپلمات‌های اروپایی کشورهای عضو ناتو در گفت وگو با روزنامه انگلیسی ایندیپندنت تصریح کردند: این کشورها می‌باید اقدام به «طرح‌ریزی» و بازنگری توان دفاعی خود نمایند.

هفته گذشته و با کناره‌گیری نیکی هیلی از رقابت‌های درون حزبی جمهوری خواهان برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ آمریکا،جایگاه ترامپ به‌عنوان نامزد اصلی این حزب در این انتخابات که در ماه نوامبر (آبان-آذر) برگزار خواهد شد، تثبیت شد.

ترامپ در سخنرانی‌های انتخاباتی خود بارها عنوان کرده است که مسکو را برای حمله به آن دسته از اعضای ناتو که در تصویب قانون بودجه نظامی کوتاهی می‌کنند، «تشویق» خواهد کرد. این در حالی است که جان بولتون مشاور نظامی او در دوران ریاست‌جمهوری نیز احتمال خروج ترامپ از ناتو را پیش‌بینی کرده است.

دونالد ترامپ وحشت را به جان اروپایی ها انداخت

ایندیپندنت ماه گذشته در گزارشی عدم آمادگی دولت انگلیس برای سناریوی خروج ایالات متحده از ناتو را برملا کرد. در عین حال، دیگر کشورهای اروپایی عضو این پیمان نظامی در تلاش برای ایجاد آمادگی‌های لازم هستند.

طبق برآورد دیپلمات‌های این کشورها در گفت‌وگو با ایندیپندنت، تعداد کشورهایی که بودجه دفاعی درخواستی ناتو معادل ۲ درصد از تولید ناخالص داخلی خود را تأمین کرده‌اند، در حال افزایش است.

این دیپلمات‌ها با تصریح «ضرورت» تقویت توان دفاعی کشورهای خود تأکید کردند: سخنان ترامپ به ما یادآوری کرد که بیش از حد به آمریکا متکی هستیم.

همچنین، در این سخنان بر ضرورت نقش‌آفرینی گسترده‌تر انگلیس تأکید شده است، چراکه «خروج آمریکا خلأ بزرگی ایجاد خواهد کرد».

در محافل داخلی انگلیس، عضویت فنلاند و سوئد در ناتو طی یک‌سال گذشته، عامل کاهش دغدغه‌های ناشی از تهدیدهای ترامپ محسوب می‌شود.

بااین‌حال، کیم داروک سفیر سابق انگلیس در ایالات متحده و مشاور امنیت ملی این کشور، از جمله دیپلمات‌های دغدغه‌مند در رابطه با ضرورت افزایش تمرکز بر توان نظامی کشورهای اروپایی و آمادگی برای استقلال از حمایت نظامی آمریکا است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کاردستی چرخه آب کلاس اول