حماس: آتش‌بس باید دائمی باشد


حماس: آتش‌بس باید دائمی باشد

یکی از رهبران حماس با اشاره به اینکه این جنبش به ادامه مذاکرات پایبند بوده و هرگز توقف آن را اعلام نکرده گفت: ما به شروط خود جهت رسیدن به آتش‌بس دائمی پایبندیم و این نتانیاهو است که موجب شکست مذاکرات می‌شود.

حماس: آتش‌بس باید دائمی باشد

به گزارش راهبرد معاصر، روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال به نقل از «حسام بدران» از رهبران ارشد جنبش حماس فلسطین اعلام کرد که این جنبش به خواسته‌های خود برای آتش‌بس دائمی در نوار غزه پایبند بوده و در شرایطی که میانجی‌ها خود را برای ازسرگیری مذاکرات آتش‌بس غزه در قاهره آماده می‌کنند، همچنان شکاف گسترده‌ای میان حماس و اسرائیل در این مذاکرات وجود دارد.

این رسانه آمریکایی نوشت که تلاش برای رسیدن به توافق آتش‌بس در نوار غزه درحالی که در یک برهه زمانی حساس قرار داریم و روز دوشنبه ماه رمضان آغاز می‌شود، همچنان ادامه دارد. این درحالی است که تنش‌ها در قدس همچنان تشدید می‌شود؛ جایی که ده‌ها هزار فلسطینی در سایه کنترل امنیتی شدید اسرائیل بر مسجدالاقصی، با محدودیت زیادی در ورود به این مکان مواجهند.

وال استریت ژورنال در ادامه گزارش خود اعلام کرد که میانجی‌های عرب (مصر و قطر) تلاش دارند پیشنهادی را ارائه کنند که به موفقیت برسد و این پیشنهاد شامل برقراری آتش‌بس در غزه به مدت 40 روز و آزادی حدود 40 اسیر اسرائیلی از غزه است.

حماس به دنبال توقف دائمی جنگ است

حسام بدران در گفت‌وگو با وال استریت ژورنال هشدار داد که تنش‌ها در کرانه باختری و قدس اشغالی بدون رسیدن به توافق جامع آتش‌بس، آرام نمی‌شود. جنبش حماس آماده ادامه مذاکرات بوده و هرگز توقف مذاکرات را اعلام نکرده است و بیش از هر طرف دیگری بر توقف این جنگ تاکید دارد.

این رهبر حماس بار دیگر به شروط مقاومت فلسطین در مذاکرات اشاره و تاکید کرد که در راس این شروط، توقف دائمی جنگ، اجازه بازگشت آوارگان به منازل خود در شمال غزه، رسیدن کمک‌های انسانی به غزه از همه گذرگاه‌ها، بازسازی نوار غزه و خروج نیروهای اسرائیلی از غزه، وجود دارد.

وی درباره مباحث مربوط به پرونده تبادل اسرا گفت که درحال حاضر بحث اصلی درباره رسیدگی به وضعیت انسانی غزه و پایان تجاوزات دشمن است. تاکنون دست کم 60 اسیر اسرائیلی در حملات ارتش صهیونیستی به غزه جانشان را از دست داده‌اند. اینکه اسرائیلی‌ها می‌گویند حماس درخواست آنها را درباره ارائه لیست اسامی اسیران زنده صهیونیست رد کرده، صحت ندارد و اساسا هیچ درخواست رسمی از جانب صهیونیست‌ها برای دریافت چنین لیستی وجود نداشته است.

این رهبر حماس در ادامه با اشاره به اینکه آمریکا حامی و شریک اصلی تجاوزات صهیونیست‌ها علیه غزه است اظهار داشت که با توجه به حمایت شدید واشنگتن از اسرائیل، ما اعتماد نداریم که ایالات متحده بتواند میانجی صادقی در مذاکرات باشد. «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مسئول شکست مذاکرات تاکنون بوده است و حاضر به تعامل با هیچ چیز روی میز مذاکرات نیست. نتانیاهو کسی است که آتش جنگ را شعله‌ور می‌کند و خطرنا‌ک‌ترین فرد برای ثبات منطقه است.

وی همچنین ادعاهای رسانه‌های صهیونیستی مبنی بر وجود اختلاف میان مقامات حماس را کاملا تکذیب و تاکید کرد که هماهنگی و توافق بالایی میان همه مقامات حماس وجود دارد و همگی خواستار پایان جنگ به شکل دائمی هستند.

پیشتر «غازی حمد» عضو دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) طی سخنانی درباره مذاکرات اخیر مربوط به آتش‌بس غزه اعلام کرد که مقامات رژیم اشغالگر در مذاکرات شروط غیرممکنی را تعیین کرده و هیچ جدیتی در روند مذاکرات ندارند. حماس به مذاکره برای رسیدن به توافقی شرافتمندانه ادامه می‌دهد؛ توافقی که بر مبنای توقف دائمی تجاوزات دشمن، خروج نیروهای اشغالگر از نوار غزه، بازسازی غزه و بازگشت آوارگان فلسطینی به مناطق خود باشد.

یکی از رهبران مقاومت فلسطین هم گفت: جنبش حماس، پس از انجام چند دور گفت‌وگو در قاهره با حضور هیئت‌های مصری و قطری، به این یقین و اطمینان رسیده است که رژیم اشغالگر هرگز پاسخ‌های شفاف و روشنی به موضوعات اصلی مورد درخواست حماس نخواهد داد و این در حالی است که خواسته‌های اصلی حماس مبنی بر برقراری آتش‌بس، عقب‌نشینی کامل اشغالگران از نوار غزه و بازگشت آوارگان هیچ تغییری نکرده است./ تسنیم

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)