نگرانی شدید اروپا از بازگشت ترامپ به کاخ سفید


نگرانی شدید اروپا از بازگشت ترامپ به کاخ سفید

اقتصادنیوز: دیپلمات‌های اروپایی معتقدند اروپا باید خود را برای پیروزی احتمالی رییس‌جمهور سابق آمریکا و خروج واشنگتن از ناتو آماده کند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر، روزنامه انگلیسی «دیلی‌تلگراف» به نقل از دیپلمات‌های عضو ناتو اعلام کرد با توجه به احتمال برگشت دونالد ترامپ، رییس‌جمهور پیشین آمریکا به کاخ سفید، کشورهای اروپایی باید هزینه‌های دفاعی خود را افزایش دهند.

این منابع دیپلماتیک همچنین اعلام کردند که اروپا باید آماده باشد تا در صورت پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در نوامبر امسال، مشارکت واشنگتن در فعالیت‌های نهادهای ناتو کاهش یابد.

به نوشته دیلی‌تلگراف «دیپلمات های اروپایی حتی خواستار توسعه طرح هایی برای احتمال خروج ایالات متحده از ائتلاف آتلانتیک شمالی شدند.»

به گفته این مقامات، اروپا باید وابستگی بیش از حد خود به آمریکا در حوزه دفاعی را مورد بازنگری قرار دهد.

خبر مرتبط
اعتراف چندباره مقامات اسرائیلی به ناتوانی در جنگ غزه/ لیبرمن: ما به شدت خوار شدیم

اقتصادنیوز: وزیر جنگ پیشین اسرائیل اذعان کرد که این رژیم نه تنها به پیروزی دست پیدا نکرده بلکه به شدت خوار و ذلیل شده است.

اواسط بهمن روزنامه نیویورک‌تایمز نیز در گزارشی نوشت که مقامات ارشد آلمان از بازگشت احتمالی دونالد ترامپ، رییس جمهور سابق آمریکا به کاخ سفید نگرانند و می‌هراسند که ناتو از دومین دوره ریاست جمهوری ترامپ، جان سالم به‌در نبرد!

خبر مرتبط
استقبال تمام قد اروپایی ها از پیوستن سوئد به ناتو

اقتصادنیوز : شماری از کشورهای اروپایی از عضویت سوئد در ناتو استقبال کرده و آن را موجب تقویت امنیت این پیمان نظامی خواندند.

ترامپ پیش از این در جمع حامیانش در لاس‌وگاس گفته بود: آمریکا تاوان ناتو را می‌دهد و ما منفعت چندانی از آن نمی‌بریم. اگر روزی به کمک آنها نیاز داشته باشیم و فرض بگیریم که به ما حمله شود، تصور نمی‌کنم آنها به کمک ما بیایند.

رییس جمهور سابق آمریکا، متحدان ناتو در واشنگتن را به ناتوانی در اعمال نفوذ در این ائتلاف نظامی متهم کرد و در سال ۲۰۱۷ نیز گفت که ناتو «منسوخ» شده است.

نیویورک‌تایمز در گزارشی با اشاره به نگرانی فزاینده مقامات ارشد آلمان از بازگشت ترامپ به کاخ سفید نوشت: مذاکرات غیررسمی در برلین و سایر پایتخت‌های اروپایی در حال انجام است و گفته می‌شود محور این مذاکرات، انحلال احتمالی ناتو است که در مقایسه با تفکر غالب این ائتلاف پس از حمله روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ که بر اتحاد متمرکز بود، ۱۸۰ درجه تفاوت دارد.

در ادامه این گزارش به بن‌بست چندماهه در تصویب بسته پیشنهادی ۶۰ میلیارد دلاری دولت جو بایدن برای اوکراین اشاره شده و آمده است: نگرانی فعلی، بدبینی فزاینده نسبت به تداوم کمک به کی‌یف از سوی آمریکا است.

این روزنامه آمریکایی به نقل از منابعی که نخواستند نامشان فاش شود، دسامبر پارسال گزارش داده بود که دیپلمات‌های اتحادیه اروپا و نمایندگان چندین اندیشکده با نزدیکان ترامپ تماس گرفته و به آنها «متوسل» شده‌اند تا بدانند که آیا او تصمیم به خارج کردن آمریکا از ناتو دارد یا خیر!

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پیکر 4 شهید حادثه تروریستی حرم شاهچراغ تحویل پزشکی قانونی شد