کشف قدیمی‌ترین جنگل فسیل شده جهان


یافته‌های جدید دانشمندان ثابت کرده‌است که قدیمی‌ترین جنگل فسیل شده جهان، ۳۹۰ میلیون سال قدمت دارد و پوشش گیاهی آن را درختانی خاص تشکیل می‌دادند.

تینا مزدکی: دانشمندانی که در جنوب غرب انگلیس پژوهش‌ می‌کنند، قدیمی‌ترین جنگل فسیل شده بر روی کره زمین را پیدا کردند. فسیل‌های پیدا شده از این جنگل ۳۹۰ میلیون سال قدمت دارند. پیش از کشف این جنگل، قدیمی‌ترین‌ جنگلی که کشف شده بود ۴ میلیون سال قدمت داشت. این فسیل‌ها در صخره‌های ماسه‌سنگ مرتفع در ضلع جنوبی کانال بریستول در نزدیکی ماینهد پیدا شدند.

درختانی که به نام کالاموفیتون «Calamophyton» شناخته می‌شوند، ظاهری شبیه به درختان خرما داشتند اما دارای تنه‌های نازک و توخالی بودند. آنها هیچ برگ نداشتند، اما ساختارهای شاخه مانندی داشتند که تنه‌هایشان را می پوشاند. قد آنها به ۲-۴ متر می‌رسید. قدمت این جنگل به دوره دوونین یعنی ۴۱۹ تا ۳۵۸ میلیون سال پیش برمی‌گردد، زمانی که زندگی در خشکی جریان پیدا کرد و به نوعی گیاهان و جانوران خشکی زیاد شدند.

کشف قدیمی‌ترین جنگل فسیل شده جهان

روش زیست این درختان به این شکل بوده که رسوب را در سیستم ریشه خود به دام می‌انداختند و سواحل رودخانه‌ها و خطوط ساحلی را تثبیت می‌کردند. با این کار، آنها آب را در مکان‌های خاصی جمع می‌کردند و کانال‌های کوچکی را می‌ساختند. در واقع این درختان به جای منفعل بودن، محیطی را می‌ساختند که می‌خواستند و می‌توانستند در آن زندگی کنند. این یافته‌های دانشمندان همچنین سرعت توسعه جنگل‌های اولیه را نشان می‌دهند.

کشف قدیمی‌ترین جنگل فسیل شده جهان

پوشش گیاهی این جنگل تازه کشف شده در انگلیس تنها یک نوع گیاه را شامل می‌شود؛ این درحالی است که جنگل ۴ میلیون ساله آمریکا، پوشش گیاهی متنوع‌تری داشت و این نشان دهنده تاثیر زمان بر تنوع موجودات است.

کشف قدیمی‌ترین جنگل فسیل شده جهان

این درختان همچنین به لطف شاخه‌هایی که روی زمین می‌انداختند، زیستگاهی برای بی مهرگانی که در کف جنگل زندگی می‌کردند، فراهم می‌کردند.

کشف قدیمی‌ترین جنگل فسیل شده جهان

یک شانس بزرگ!

همچنین شواهدی یافت شد که نشان می‌دهد بندپایان خود را در میان شاخه‌های کف جنکل پنهان می‌کردند تا از خشک شدن خود در آب و هوای بسیار گرم و نیمه‌خشک جلوگیری کنند. همچنین فسیل‌های مشابهی از تکه‌های چوب شسته شده توسط دریا در این مکان پیدا شدند.

کشف قدیمی‌ترین جنگل فسیل شده جهان

بنابرین دانشمندان معتقدند که شانس آورده‌اند، کشف این جنگل‌ها درست در نزدیکی زیستگاه انسان مدرن بسیار شگفت‌انگیز است چرا که با وجود مطالعات گسترده بر روی این موضوع هرگز موردی مشابه این جنگل کشف نشده بود. با این حال از آن شگفت‌انگیزتر می‌توانست دیدن این گیاهان خاص در زمان وجودشان باشد. این اولین فرصت برای مطالعه و تفسیر اکولوژی محیطی است که چنین درختان اولیه‌ای در آن رشد می‌کردند.

منبع: cnn

58323

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1882220

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


غیبت وزنه‌برداری ایران در قهرمانی نوجوانان جهان