بی‌بی در ایستگاه سقوط


بی‌بی در ایستگاه سقوط

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی امیدوار است با حذف رهبران ارشد حماس یا پیداکردن مقر فرماندهی این گروه فلسطینی برای خود زمان و اعتبار بخرد تا بتوانند بار دیگر شانس پیروزی در انتخابات را داشته باشد.

پس از فروریختن دیوار‌های امنیتی رژیم صهیونیستی و حمله منحصر بفرد شاخه نظامی جنبش حماس به محیط پیرامونی غزه ، کمتر کارشناس یا تحلیلگری تصور می‌کرد بنیامین نتانیاهو ، نخست وزیر رژیم صهیونیستی و کابینه‌اش بتوانند همچنان در قدرت باقی بمانند. افول خیره کننده محبوبیت «بی بی» میان رأی‌دهندگان جناح راست و صعود قابل توجه مخالفان مانند بنی گانتز و یائیر لاپید از تغییرات جدی در هندسه قدرت رژیم صهیونیستی خبر می‌داد؛ موضوعی که تاکنون تحقق نیافته است.

با گذشت بیش از ۱۵۰ روز از عملیات «طوفان‌الاقصی» به نظر می‌آید نتانیاهو و متحدانش قصد دارند با طولانی‌تر کردن جنگ در میدان غزه یا تهدید به گشودن جبهه جدید در جنوب لبنان همچنان وضعیت استثنائی را در سرزمین‌های اشغالی حفظ کنند و جلوی برگزاری انتخاب زودهنگام را برای انتخاب کابینه و نخست وزیر جدید بگیرند.

در سوی مقابل، مخالفان با تقسیم کار به دو گروه «همراهان و مخالفان کابینه» در هنگام جنگ قصد دارند علاوه بر ارسال پیام به خارج از سرزمین‌های اشغالی، مسئولیت اقدامات نتانیاهو را در حوزه‌های نظامی، امنیتی و اقتصادی برعهده نگیرند. آویگدور لیبرمن از مخالفان برجسته نتانیاهو و رئیس حزب «رژیم صهیونیستی خانه ما» همانند گذشته با به کارگیری لحنی انتقادی نسبت به کابینه افراطی نتانیاهو گفت، کابینه نتانیاهو به پایان کار خود رسیده است و به همین دلیل هرگونه درخواست برگزاری انتخابات زودهنگام را رد کرد و این موضوع را نوعی خط قرمزمی‌داند.

این سیاست‌مدار در مصاحبه با رادیو ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد، انتظار می‌رود خبر بیان شده از سوی گانتز و سایر اعضای کابینه به زودی مطرح شود. با توجه به اظهارنظر سایر رؤسای سیاسی و کارشناسان امور رژیم صهیونیستی به نظر می‌آید چنین دیدگاهی به برداشت عمومی نسبت به سیاست نتانیاهو در قبال جنگ غزه و بقا در پست نخست وزیری تبدیل شده است.

بی‌بی در ایستگاه سقوط

جنگ قدرت

در این میان سفر ناگهانی بنی گانتز به واشنگتن برای دیدار و رایزنی با مقام‌های کاخ سفید گمانه زنی‌ها را درباره جنگ قدرت میان گروه‌های مختلف در سرزمین‌های اشغالی به اوج خود رسانده است. به گزارش برخی منابع عبری، نتانیاهو از کارکنان و دیپلمات‌های سفارت رژیم صهیونیستی در آمریکا خواسته است با گانتز همکاری نکنند و در نشست‌های مشترک وی با مقام‌های کاخ سفید حاضر نشوند. نتانیاهو در حالی به دنبال ادامه نبرد در نوار غزه است که در صورت اتمام جنگ و برگزاری انتخابات زودهنگام، شانس زیادی نسبت به مخالفانش ندارد.

به گزارش روزنامه عبری معاریو، در صورت برگزاری انتخابات در فلسطین اشغالی احزاب بنی گانتز و لاپید به تنهایی ۵۲کرسی را به خود اختصاص خواهند داد. این در حالی است که حزب لیکود با افولی قابل توجه تنها صاحب ۱۸ کرسی در کنست (مجلس رژیم صهیونیستی) خواهد شد. این واقعیت سبب شده است نتانیاهو و متحدان افراطی‌اش مانند یهودیان حریدی، ایتامار بن گویر و اسموتریچ علاقه‌ای به اعلام آتش‌بس و پایان جنگ غزه نداشته باشند.

با ادامه مذاکرات آتش‌بس و تداوم تلاش‌ها برای توقف موقت عملیات نظامی رژیم صهیونیستی در غزه پیش از ماه رمضان، مقام‌های نظامی رژیم همچون یوآو گالانت از احتمال حمله زمینی به جنوب لبنان سخن می‌گویند. شاید به همین دلیل پیش از به نتیجه رسیدن مذاکرات آتش‌بس در قاهره، آمریکا بار دیگر هوخشتاین را راهی لبنان کرد تا با پیگیری فرآیند میانجی‌گری میان حزب‌الله و رژیم صهیونیستی جلوی باز شدن جبهه جدید را در شرق مدیترانه بگیرد.

نگرانی‌های بایدن

برای دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا تداوم جنگ غزه یا باز شدن جبهه جدید در لبنان به معنای تهدید آرای وی در انتخابات ریاست جمهوری خواهد بود. در روز‌های اخیر عرب‌آمریکایی‌ها به عنوان بخشی از پایگاه رأی دموکرات‌ها در ایالت میشیگان کمپینی با عنوان «غیر متعهد» دراعتراض به سیاست‌های کاخ سفید در قبال بحران غزه ایجاد کردند.

شکل‌گیری این هسته‌ها پیش از آغاز جدی رقابت‌های انتخاباتی درآمریکا زنگ خطر را برای حزب دموکرات به صدا درآورده است که اگر نتواند در تعامل با نیرو‌های میانه‌رو رژیم صهیونیستی جلوی تداوم جنگ درغزه رابگیرد، آنگاه باید آماده رخداد‌های کشنده در جریان انتخابات باشد.

ریاکاری واشنگتن

نیرو‌های پیش‌روی حزب دموکرات بار‌ها خواستارتوقف کمک نظامی به رژیم صهیونیستی شدند، اما سیاست ریاکارانه دولت آمریکا در حمایت عملی از ارتش صهیونیستی و در عین حال ارسال کمک‌های محدود بشردوستانه به غزه سبب شده است بخشی از جامعه رأی دموکرات‌ها نسبت به سیاست خیرخواهانه بایدن در قبال بحران فلسطین ابراز تردید کنند. در چنین شرایطی اگر نتانیاهو تن به خواسته‌های دموکرات‌ها ندهد، باید آماده افزایش فشار‌های داخلی از سوی نیرو‌های مخالف و حتی برخی چهره‌های برجسته جناح راست مانند نفتالی بنت یا لیبرمن باشد.

نتانیاهو پس از ۱۶سال نخست وزیری رژیم صهیونیستی و بدل شدن به یکی از رهبران جناح راست به نظر نمی‌آید قصدی برای کنار کشیدن از قدرت داشته باشد. برای «بی بی» ادامه جنگ درغزه یا جبهه شمالی این فرصت را در اختیار وی و متحدانش قرار خواهد داد که با کسب دستاورد‌های میدانی وتبلیغات گسترده باردیگر بتوانند اعتماد افکار عمومی را به دست آورند. شاید به همین دلیل نتانیاهو حمله به جنوب غزه و پاکسازی شهر رفح را در دستور کار ارتش قرار داده است. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی امیدوار است با حذف رهبران ارشد حماس یا پیداکردن مقر فرماندهی این گروه فلسطینی برای خود زمان و اعتبار بخرد تا بتوانند بار دیگر شانس پیروزی در انتخابات را داشته باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انشا در مورد امید به زندگی ؛ چندین انشا ادبی و زیبا امید به زندگی