عرضه آهن اسفنجی در قالب 15 قرارداد بلندمدت در بورس


عرضه آهن اسفنجی در قالب 15 قرارداد بلندمدت در بورس

انعقاد قراردادهای بلندمدت میان تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان زنجیره فولاد با هدف رفع دغدغه‌های تولید و فروش و امکان برنامه‌ریزی تولیدکنندگان صنایع بالادست و پایین‌دست از ظرفیت‌های مهم بورس‌کالای ایران است. از این‌رو امروز ۲میلیون و ۱۱۰‌هزار تن آهن اسفنجی شرکت فولاد خوزستان در قالب ۱۵قرارداد کشف پریمیوم روی تابلو می‌رود.

عرضه آهن اسفنجی در قالب 15 قرارداد بلندمدت در بورس

به گزارش «کالاخبر»، کشف پریمیوم قراردادی است که در بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران معامله می‌شود و به موجب آن، طرفین متعهد می‌‌‌شوند در زمان مشخصی در آینده (تحویل، حمل یا بارگیری) کالا را براساس قیمت نهایی (قیمت مبنا به‌علاوه ما‌به‌التفاوت توافق‌شده) معامله کنند. این قرارداد از ابزارهای کارآمد در جهت برنامه‌ریزی تولید به شمار می‌رود که یکشنبه هفته آینده در حوزه یک محصول معدنی در بورس‌کالا به کار گرفته می‌شود.

طبق اطلاعیه عرضه، ۲۰ اسفندماه ۲میلیون و ۱۱۰‌هزار تن آهن اسفنجی شرکت فولاد خوزستان در قالب ۱۵قرارداد کشف پریمیوم روی تابلو می‌رود. تاریخ معامله نهایی این قراردادها از ۷ فروردین ۱۴۰۳ آغاز می‌شود و تا ۳۰ بهمن سال ۱۴۰۳ ادامه دارد. براساس اطلاعیه عرضه کشف پریمیوم آهن اسفنجی، ۲قرارداد ۱۰۰‌هزار تنی در فروردین سال آینده، یک‌قرارداد ۲۵۰‌هزار تنی در اردیبهشت، یک قرارداد ۲۴۵‌هزار تنی در خرداد، یک‌قرارداد ۲۴۵‌هزار تنی و یک‌قرارداد ۷۰‌هزار تنی در تیر، یک‌قرارداد ۲۴۰‌هزار تنی و یک‌قرارداد ۷۰‌هزار تنی در مرداد، یک‌قرارداد ۱۷۰‌هزار تنی و یک‌قرارداد ۷۰‌هزار تنی در شهریور، یک‌قرارداد ۱۵۰‌هزار تنی در مهر، یک‌قرارداد ۱۰۰‌هزار تنی در آبان، یک‌قرارداد ۷۵‌هزار تنی در آذر، یک‌قرارداد ۷۵‌هزار تنی در دی و یک‌قرارداد ۱۵۰‌هزار تنی در اسفند نهایی می‌شود. همچنین تاریخ تحویل اولین قرارداد کشف پریمیوم محصول مذکور، ۱۴فروردین ۱۴۰۳ اعلام شده و تحویل در سایر قراردادها به ترتیب تا ۵ اسفند ۱۴۰۳انجام می‌شود. نوع تسویه معاملات در این قراردادها برخی نقدی/اعتباری و برخی دیگر نقدی بوده و طبقه روال عرضه‌ها در این روش، فرمول محاسبه قیمت پایانی، قیمت مبنا به اضافه پریمیوم کشف‌شده در فرآیند عرضه خواهد بود.

فرمول محاسبه قیمت مبنا در معاملات آهن اسفنجی بیشترین مقادیر این دو مورد است:

اول- میانگین موزون هفتگی معاملات ۴هفته آخر آهن اسفنجی قبل از معامله نهایی در بورس‌کالا

دوم- میانگین موزون هفتگی معاملات ۴هفته آخر گندله قبل از معامله نهایی در بورس‌کالا ضرب در ضریب ۲.۸.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پرورش گل برگ ذرتی گیاه آپارتمانی + شرایط و نگهداری از این گل زیبا