اتحادیه اروپا قوانین یکسانی را برای هوش مصنوعی اعمال می‌کند


با توجه به توسعه سریع و گسترده فناوری هوش مصنوعی به منظور جلوگیری از پیامد‌های منفی استفاده از این فناوری، اتحادیه اروپا قوانین یکسانی را برای استفده از آن اعمال می‌کند.

اتحادیه اروپا قوانین یکسانی را برای هوش مصنوعی اعمال می‌کند

به گزارش راهبرد معاصر؛ ان تی وی آلمان در مطلبی نوشت: از تشخیص چهره گرفته تا تجزیه و تحلیل داده‌های مالی هوش مصنوعی با سرعت بالایی در زمینه‌های مختلف در حال توسعه است. اما استفاده از این فناوری تا کنون یک منطقه خاکستری قانونی بوده است. بروکسل اکنون می‌خواهد با مجموعه‌ای از قوانین اتحادیه اروپا این وضعیت را تغییر دهد.

به این ترتیب چه در نظارت تصویری، تشخیص گفتار یا ارزیابی داده‌های مالی، اتحادیه اروپا مجموعه‌ای از قوانین یکسان برای استفاده از هوش مصنوعی را دریافت می‌کند که مقرراتی را برای استفاده از آن تعیین می‌کند و برنامه‌های خاصی را بسته به معیار‌های خطر ممنوع می‌کند.

پارلمان اروپا قرار است روز چهارشنبه قانون هوش مصنوعی را تصویب کند. در بروکسل، این به عنوان مقررات «تاریخی» در نظر گرفته می‌شوند، اما انجمن‌های تجاری از محدودیت‌هایی برای استارت‌آپ‌های هوش مصنوعی بیم دارند.

بر اساس این قوانین در آینده، سیستم‌های هوش مصنوعی که افراد را بر اساس معیار‌هایی مانند دیدگاه‌های سیاسی و مذهبی، گرایش جنسی یا رنگ پوست به گروه‌هایی تقسیم می‌کنند، ممنوع خواهند شد.

بر این اساس همچنین شرکت‌ها مجاز به استفاده از هوش مصنوعی برای ثبت احساسات کارکنان خود نیستند. همچنین نباید از این فناوری برای تأثیرگذاری بر مردم برخلاف میل آن‌ها استفاده شود. افراد نباید به دلیل سن، ناتوانی یا وضعیت مالی خود در معرض آسیب باشند.

همچنین پلیس و سایر آژانس‌های امنیتی مجاز به استفاده از تشخیص چهره مبتنی بر هوش مصنوعی در مکان‌های عمومی در صورت وجود حکم قضایی هستند. چنین سیستم‌هایی قبلاً در آلمان در ایستگاه قطار Südkreuz برلین آزمایش شده اند.

اگر مطالب ویدئویی ضبط شود، ممکن است از این فناوری برای جستجوی افرادی که محکوم یا مظنون به جنایات جدی هستند استفاده شود. نهاد‌ها همچنین مجاز به استفاده از تشخیص چهره برای "جلوگیری از یک تهدید تروریستی خاص و حاد" هستند.

این قانون به طور کلی «خطر بالای» نقض حقوق بشر را برای استفاده از هوش مصنوعی در نهاد‌های امنیتی شناسایی می‌کند. همین امر در مورد زیرساخت‌های حیاتی و برنامه‌های کاربردی منابع انسانی نیز صدق می‌کند. برنامه‌های به اصطلاح پرخطر نیز شامل سیستم‌هایی می‌شود که می‌توانند بر انتخابات تأثیر بگذارند.

در این موارد، یک انسان در نهایت باید بر تصمیمات هوش مصنوعی کنترل داشته باشد. این قانون همچنین مستلزم مستندات فنی و سیستم مدیریت ریسک است. کسانی که تحت تأثیر قرار می‌گیرند باید بتوانند شکایتی را علیه استفاده از هوش مصنوعی به مقامات ارائه کنند.

بر این اساس همچنین در آینده، توسعه دهندگان باید به وضوح مشخص کنند که آیا متون، تصاویر یا ویدیو‌ها مبتنی بر هوش مصنوعی هستند یا خیر. این امر در مورد پست‌های روی پلتفرم‌های آنلاین مانند فیس‌بوک، اینستاگرام یا X نیز صدق می‌کند. با این حال، به گفته کارشناسان، بررسی این موضوع در عمل دشوار است.

در این میان انجمن‌های صنعتی از این بیم دارند که قوانین جدید موانع زیادی برای توسعه برنامه‌های کاربردی جدید هوش مصنوعی ایجاد کند. انجمن فدرال صنایع آلمان هشدار داد که این امر می‌تواند شرکت‌های اروپایی را در رقابت با رقبای ایالات متحده و چین در مضیقه قرار دهد.

نقض قانون هوش مصنوعی می‌تواند منجر به جریمه‌های میلیونی برای شرکت‌ها شود. کمیسیون اتحادیه اروپا می‌تواند تا سقف ۳۵ میلیون یورو یا هفت درصد از گردش مالی جهانی سالانه یک شرکت را برای استفاده از فناوری ممنوعه مطالبه کند. هرکسی که سایر مقررات این قانون را نقض کند باید تا ۱۵ میلیون یورو یا سه درصد از گردش مالی سالانه جریمه شود.

با این حال، قوانین جدید تنها از بهار ۲۰۲۶ اعمال خواهند شد. تا آن زمان، کمیسیون بر توافقات داوطلبانه با شرکت‌ها تکیه خواهد کرد. با این حال، منتقدان نگرانند که این الزامات اتحادیه اروپا ممکن است تا دو سال دیگر دوباره منسوخ و قدیمی شود. / تسنیم

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها