چشم‌انداز تولید 22 میلیون دستگاه لوازم خانگی در سال 1403/ واردات لوازم خانگی منتفی است


دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی با اشاره به چشم‌انداز تولید ۲۲ میلیون دستگاه لوازم خانگی در سال ۱۴۰۳، از منتفی شدن موضوع واردات لوازم خانگی در آن سال خبر داد.

گروه صنعت، معدن و تجارت بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «امید فاضلی‌نیا» دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی درباره برنامه تولید فعالان این بخش در سال ۱۴۰۳ اظهار کرد: طبق آنچه که وزارت صمت اعلام کرده، برنامه تولید لوازم خانگی در سال آتی بر روی عدد ۲۲ میلیون دستگاه هدف‌گذاری شده است. این عدد در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ به ترتیب، ۱۶.۵ و سپس ۱۹.۵ میلیون بوده است. اکنون با افزایش یک و نیم میلیونی، هدف‌گذاری مذکور به ۲۲ میلیون دستگاه رسیده است.

چشم‌انداز تولید 22 میلیون دستگاه لوازم خانگی در سال 1403/ واردات لوازم خانگی منتفی است
دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی همچنین درباره برخی اظهارنظر‌های صورت گرفته درباره واردات لوازم خانگی و احتمال تحقق آن در سال آتی هم گفت: متاسفانه برخی مصاحبه‌ها بدون در نظر گرفتن شرایط و اقتضائات کشور صورت می‌گیرد. این دست اظهارنظر‌ها صرفاً با هدف تبلیغات عملکرد افراد انجام می‌شود.


وی تصریح کرد: عدم همخوانی سیاست‌های کلان اقتصادی کشور با گفته‌ برخی از متولیان صنعت کشور، صرفا باعث شائبه ناهماهنگی در بدنه اجرایی کشور می‌شود. تشدید این مسئله هم به رکود بیشتر بازار دامن می‌زند و هم باعث سردرگمی سرمایه‌گذاران و یا فرار آن‌ها از بخش‌های مولد اقتصاد کشور می‌شود.


واردات لوازم خانگی منتفی است


فاضلی‌نیا خاطرنشان کرد: در حال حاضر آخرین آمار‌ها نشان از آن دارد که ارزش بازار لوازم خانگی ایران بین ۶ تا ۷ میلیارد دلار است که بخش قابل توجهی از آن توسط کالا‌های داخلی تامین می‌شود. اکنون تولید لوازم خانگی با ۲۵ درصد ارزبری و سپس ۷۵ درصد داخلی‌سازی همراه است.


دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی گفت: در حال حاضر وزارت صمت حتی نمی‌تواند آن ۲۵ درصد نیاز تولیدکننده را تامین کند، حال با وجود این وضعیت چگونه می‌خواهد و یا می‌تواند که ارز مورد نیاز برای واردات لوازم خانگی را به طور کامل تامین کند؟


وی یادآور شد: فرایند تخصیص ارز به بنگاه‌های تولیدی ۹۰ روز طول می‌کشد. پس از طی شدن زمان دریافت ارز، پروسه واردات مواد اولیه و سایر مسائل مربوط به آن هم ۴ ماه به طول می‌انجامد. با در نظر گرفتن این نکات، سوالی که در ذهن به وجود می‌آید این است که واردات لوازم خانگی چگونه می‌توان بازار را به تعادل برساند؟ هرگونه تاخیر در تولید، منتج به عدم تناسب عرضه و تقاضا و سپس باعث برهم خوردن بازار می‌شود.


این مقام صنفی تاکید کرد: واردات لوازم خانگی به هیچ وجه واقعیت نداشته و در شرایط فعلی هم امکان اجرا ندارد. تکرار جملاتی با مضمون این موضوع فقط باعث دلسردی سرمایه‌گذاران در بخش تولید می‌شود.

چشم‌انداز تولید 22 میلیون دستگاه لوازم خانگی در سال 1403/ واردات لوازم خانگی منتفی است


چرا لوازم خانگی ایرانی توان رقابت با کالای خارجی را ندارد؟


فاضلی‌نیا همچنین در پاسخ به سوالی درباره توان رقابت لوازم خانگی ایرانی با محصولات مشابه خارجی خود گفت: ابتدا باید این نکته را یادآور شد که ممنوعیت واردات لوازم خانگی باعث خروج برند‌های خارجی از بازار ایران نشد، بلکه آن‌ها از مدت‌ها قبل به دلیل تشدید تحریم‌های آمریکا، به صورت رسمی از بازار ما خارج شده بودند.


دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی ادامه داد: در طول سال‌های حضور برند‌های خارجی در ایران، ۹۰ درصد بازار تعدادی از اقلام این حوزه در انحصار چند برند خاص قرار داشت؛ بر اساس آمار‌های موسسه آلمانی GfK، تا قبل از خروج شرکت‌های بین‌المللی از ایران، حدود ۷۰ درصد بازار یخچال فریزر، بیش از ۸۹ درصد بازار ماشین لباسشویی و تلویزیون در دست سه برند خارجی قرار داشت که همین امر بیان‌گر وجود یک انحصار شدید در بازار لوازم خانگی کشور در آن بازه زمانی است.


وی افزود: با خروج این برند‌ها، فضا برای رشد تولیدکنندگان ایرانی مهیا شد. البته باید این نکته را هم یادآور شد که اگرچه آن شرکت‌ها دیگر به صورت رسمی در ایران حضور ندارند، اما کالایشان همچنان به شکل قاچاق، به وفور در بازار کشور یافت می‌شود.


فاضلی‌نیا تصریح کرد: طبق آخرین گزارش وزارت صمت، اکنون قریب به ۲۴۰ تولید کننده یخچال فریزر مشغول به فعالیت است.


دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی افزایش قیمت نهاده‌های تولید را به عنوان مهمترین عامل اختلاف قیمت لوازم خانگی تولید داخل با کالا‌های مشابه خارجی خود معرفی کرد و درباره آن توضیح داد: از سال ۹۷ تا به حال قیمت ورق سرد ۹ برابر شده، در کنار آن قیمت مواردی مانند ورق آلومینیوم، کاتد مس و محصولات پلیمری و پتروشیمی به ترتیب رشد ۸ تا ۶ درصدی را تجربه کرده‌اند.


وی در پایان اعمال قیمت‌گذاری دستوری برای محصولات لوازم خانگی و همچنین وفور کالای قاچاق در بازار را به عنوان دو عامل مهم دیگر در ناتوانی لوازم خانگی ایرانی در رقابت با کالا‌های خارجی از نظر قیمت و کیفیت بیان کرد.


پایان پیام//

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کشاورزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج