مقایسه میزان مشارکت در انتخابات دولت‌های خاتمی، احمدی‌نژاد، روحانی و رئیسی+جدول


مقایسه میزان مشارکت در انتخابات دولت‌های خاتمی، احمدی‌نژاد، روحانی و رئیسی+جدول

محمود احمدی نژاد و ابراهیم رئیسی هر دو پس از دو سال ریاست جمهوری مانند دیگر دولت ها برگزارکننده انتخابات مجلس بودند که بررسی نتایج آن قابل تأمل است آن هم درحالیکه مشارکت در انتخابات هفته گذشته 41 درصد بوده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی ۱۱ اسفندماه امسال در حالی برگزار شد که طبق اعلام وزیر کشور، مشارکت در این انتخابات ۴۱ درصد بوده است و به این ترتیب رکوردی تازه در دولت سیدابراهیم رئیسی به عنوان کمترین میزان مشارکت پس از انقلاب اسلامی ثبت شد.

نکته مورد توجه این است که همه روسای جمهوری از سال ۱۳۶۹ و دوره ریاست جمهوری آیت الله هاشمی رفسنجانی، ۲ سال پس از آغاز دولتشان برگزارکننده انتخابات مجلس بوده اند.

اگر تحلیل هایی را مبنا قرار دهیم که تاکید دارد میزان حضور مردم پای صندوق های رأی به نوعی تایید عملکرد دولت مستقر هم قلمداد می شود و یکی از دلایل تاثیرگذار است، با بررسی نرخ مشارکت می بینیم بیشترین میزان مشارکت در اولین انتخابات بعد از روی کار آمدن روسای جمهور پیشین، به دولت اول سیدمحمد خاتمی با ۶۷.۳۵ درصد در انتخابات مجلس ششم تعلق دارد و سپس به حسن روحانی با ۶۱.۸۳ درصد در زمان برگزاری انتخابات مجلس دهم می رسد.

اما نکته قابل توجه دیگر، کمترین میزان مشارکت در ادوار انتخابات مجلس در نخستین دولت های روسای جمهوری است که اول به ابراهیم رئیسی رسیده سپس محمود احمدی نژاد.

از سویی در همین ۲ دوره شاهد حضور چهره های نزدیک به دولت در مجلس شورای اسلامی هستیم تا جاییکه نگرانی ها از حضور تندروها اینبار بیش از پیش شدت گرفته است.

در مجلس هشتم نهایتا چهره ای همچون علی لاریجانی ریاست را عهده دار شد که همسویی با احمدی نژاد نداشت و توانست اقدامات دولت را با مدیریت مجلس تحت نظارت قرار دهد و استقلال پارلمان را حفظ کند، اما همزمان با دولت رئیسی، چه کسی قرار است ریاست مجلس دوازدهم را بر عهده بگیرد که هم نظارت به درستی انجام شود هم قانونگذاری مبتنی بر منافع ملی نه خواسته های دولت صورت گیرد، آقاتهرانی، نبویان، قالیباف یا...؟

رئیس جمهور سال برگزاری انتخابات ادوار مجلس میزان مشارکت
علی اکبر هاشمی رفسنجانی ۱۳۷۱ چهارم ۵۷.۸۱
سیدمحمد خاتمی ۱۳۷۸ ششم ۶۷.۳۵
محمود احمدی نژاد ۱۳۸۶ هشتم ۵۵.۰۴
حسن روحانی ۱۳۹۴ دهم ۶۱.۸۳
سیدابراهیم رئیسی ۱۴۰۲ دوازدهم ۴۱
منبع : خبر آنلاین
به اشتراک گذاری

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه انتخابات

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)