جنگ خانوادگی در دنیای تراشه/ مدیران بزرگترین کمپانی‌ها خویشاوند هستند


جنگ خانوادگی در دنیای تراشه/ مدیران بزرگترین کمپانی‌ها خویشاوند هستند

مشخص شده است که جن‌سون هوانگ و لیسا سو، رهبران تایوانی‌الاصل دو شرکت انویدیا و AMD، با یکدیگر نسبت خانوادگی دارند و با وجود فامیل‌بودن، در دو سوی یک بازی پر هیجان قرار گرفته‌اند.

به گزارش خبرآنلاین، ارتباط خویشاوندی بین هوانگ و سو به‌ویژه وقتی جالب می‌شود که بدانید آن‌ها مدیریت بزرگ‌ترین شرکت‌های حوزه‌ی کارت‌ گرافیک در ایالات متحده را بر عهده دارند و رقبای سرسختی برای هم محسوب می‌شوند.

به نقل از زومیت، انویدیا به‌لطف سرمایه‌گذاری‌هایی که در زمینه‌ی تولید پردازنده‌های هوش مصنوعی انجام داده، توانسته است به پیشرفت خیره‌کننده‌ای دست یابد و به سومین شرکت ارزشمند در آمریکا تبدیل شود. درحال‌حاضر مدل‌های پرقدرت گرافیک انویدیا نظیر H200 زیرساخت‌ سرویس‌های مرتبط با هوش مصنوعی مانند ChatGPT را تشکیل می‌دهند.

از طرف دیگر مدل‌های مختلف پردازنده و کارت گرافیک AMD توانسته‌اند قدرت بالایی را در زمینه‌ی پردازش گیمینگ و هوش مصنوعی از خود نشان دهند و رقابت نزدیکی با پردازنده اینتل و گرافیک‌های انویدیا داشته باشند.

سخنگوی تیم سبز نسبت فامیلی میان دو مدیر تایوانی را تأیید و اعلام کرده که سو از طرف خانواده‌ی مادری خود با هوانگ فامیل است. سو نیز در سال ۲۰۲۰ به این موضوع اشاره کرده و از رابطه‌ی خویشاوندی دور خود با هوانگ پرده برداشته بود.

به گفته‌ی جین وو، روزنامه‌نگار تایوانی، مادر هوانگ خواهر پدربزرگ مادری سو است. حساب کاربری جینولوژیست که نسب خانوادگی افراد معروف را پیگیری می‌کند، شجره‌نامه‌ای را در صفحه‌ی فیسبوک خود منتشر کرد که نشان می‌دهد مادر هوانگ فرزند دوازدهم خانواده و ۱۸ سال از پدربزرگ سو کوچک‌تر بوده است.

هوانگ و سو در دوران کودکی از تایوان به قسمت‌های مختلفی از ایالات متحده مهاجرت کردند و با وجود رابطه‌ی خویشاوندی و تفاوت سنی کمی که دارند، به‌نظر می‌رسد که با هم بزرگ نشده‌اند.

هوانگ در سال ۱۹۶۳ در شهر تایپه متولد شد و بخشی از کودکی خود را در تایوان و تایلند گذراند. در سال ۱۹۷۳، والدین هوانگ به‌دلیل ناپایداری شرایط اجتماعی در جنوب شرقی آسیا، او و برادرش را به نزد خویشاوندان خود در ایالات متحده فرستادند.

از طرف دیگر، سو در تاینان، شهری در جنوب غربی تایوان، متولد شد. او همراه با والدین و برادرش در دو سالگی به ایالات متحده مهاجرت کرد، در نیویورک بزرگ شد و در دانشگاه MIT تحصیل کرد.

با وجود همه‌ی تفاوت‌ها، مسیر شغلی دو همزاد تایوانی تطابق یافت و هر دو اکنون در رأس دو شرکت بزرگ دنیا قرار دارند.

هوانگ در سال ۱۹۹۳، پس از کار در شرکت‌های LSI Logic و AMD در نقش‌های مختلف، انویدیا را تأسیس کرد. او به‌دلیل رشد فراوان در زمینه‌ی هوش مصنوعی مولد امسال ثروت خود را افزایش داد و اکنون به گزارش بلومبرگ، حدود ۴۰ میلیارد دلار ثروت دارد.

سو پس از ۱۲ سال فعالیت در IBM و تقریباً پنج سال در Freescale Semiconductor، در سال ۲۰۱۲ به AMD پیوست و در سال ۲۰۱۴ مدیرعامل این شرکت شد و اکنون حدود ۱٫۱ میلیارد دلار ثروت دارد.

ارزش بازار فعلی انویدیا بیش از دو تریلیون دلار است که آن را به بزرگترین شرکت حوزه‌ی تراشه در جهان تبدیل کرده است. AMD با ارزش بازار بیش‌از ۳۴۱ میلیارد دلار فاصله‌ی زیادی با انویدیا دارد، اما همچنان یکی از سرشناس‌ترین شرکت‌های دنیا است.

۵۸۵۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1881991

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کاردستی چرخه آب کلاس اول