انتشار متن ایمیل قدیمی ایلان ماسک جنجال به پا کرد/ آینده نسل بشر در دست کیست؟


انتشار متن ایمیل قدیمی ایلان ماسک جنجال به پا کرد/ آینده نسل بشر در دست کیست؟

در سری ایمیل‌هایی که ایلان ماسک در اواخر ۲۰۱۸ به بنیان‌گذاران OpenAI فرستاد، این میلیاردر صراحتاً هشدار داد که رقیبی ناشناس از طریق توسعه‌ی هوش مصنوعی پیشرفته، کنترل آینده‌ی بشریت را در دست دارد.

به گزارش خبرآنلاین، ایمیل‌های مورد بحث که شرکت مادر ChatGPT به‌واسطه‌ی درگیری‌های حقوقی‌ با ماسک منتشر کرده، سیل عظیمی از حدس‌وگمان را در مورد اینکه کدام شرکت یا فردی چنین نقشه‌ی شومی را برای آینده‌ی بشریت در سر می‌پروراند به راه انداخته است.

به نقل از زومیت، در این ردوبدل‌های پرشور ایمیلی، ماسک در انتقاد به رویکرد سم آلتمن، گرگ بروکمن و ایلیا سوتسکور، هم‌بنیان‌گذاران OpenAI، تعارفی به خرج نداد. انتقادهای ماسک به دنبال نکردن استراتژی‌های افراطی او با هدف کسب سرمایه‌ی کافی انجام شده‌اند.

ماسک: «آینده‌ی بشریت در دستان [حذف شده] است»

ماسک با جدیت نوشت: «احتمال اینکه OpenAI بتواند بدون تغییر چشم‌گیر در اجرا و منابع، در برابر دیپ‌مایند/گوگل حرفی برای گفتن داشته باشد، صفر درصد است، حتی یک درصد هم نه. آرزو می‌کردم غیر از این بود.»

مدیرعامل پرحاشیه‌ی تسلا سپس با لحنی شوم ادامه داد: «متأسفانه، آینده‌ی بشریت در دستان [حذف شده] است.» پس از این جمله‌ی تکان‌دهنده، ایمیل شامل خط حذف شده‌ی دیگری است که پس از آن ماسک ظاهراً با ناامیدی اضافه می‌کند: «آن‌ها خیلی بیش‌تر از این کارها را انجام می‌دهند.»

هویت فرد یا گروه سانسورشده در این نقل‌قول‌ها، شناخته‌شده نیست و همین امر، باعث شد تا گمانه‌زنی‌ها و تئوری‌های افسارگسیخته فضای‌ مجازی را پر کنند؛ رایج‌ترین حدس‌ها به «گوگل»، «دیپ‌مایند» یا اشخاص کلیدی مانند لری پیج، مدیرعامل سابق گوگل یا دمیس هاسابیس، بنیان‌گذار دیپ‌مایند (که هردو درمورد تأثیر هوش مصنوعی بر آینده‌ی بشریت اظهار نظرهای عمومی و خصوصی کرده‌اند) اشاره می‌کنند.

باوجود اختلافات ماسک با پیج، دیپ‌مایند شاید گزینه‌ی محتمل‌تری باشد (چون در آن زمان به پیشرفت چشمگیری در حوزه‌ی هوش مصنوعی دست یافته بود). طبق ایمیل مورد بحث، ماسک دیپ‌مایند را از نظر منابع و پیشرفت در این حوزه، به طور قابل‌توجهی جلوتر از OpenAI می‌دید که هنوز سال‌ها با سرمایه‌گذاری‌های کلان مایکروسافت فاصله داشت.

برخی دیگر با توجه به ارتباط با ماسک و بنیان‌گذاران OpenAI، انگشت‌شان را به سمت پیتر تیل، یکی از بنیان‌گذاران پی‌پال و بنیان‌گذار پالانتیر تکنولوژیس (شرکت نرم‌افزاری فعال در زمینه‌ی آنالیز داده)، نشانه گرفته‌اند؛ بااین‌حال، تمرکز تیل بیشتر روی حوزه‌هایی مانند جمع‌آوری داده‌های جهانی برای دولت‌ها و (طبق شایعات) تزریق خون افراد جوان به خود است تا توسعه‌ی هوش مصنوعیِ تحول‌آفرین.

صرف‌نظر از هویت این شخص یا گروه ناشناس، ماسک به‌وضوح باور داشت که OpenAI در جلوگیری از کنترل سرنوشت بشریت توسط یک رقیب مرموز از طریق قابلیت‌های پیشرفته‌ی هوش مصنوعی، به‌طرز نگران‌کننده‌ای ناتوان است. او پس از ارائه‌ی هشدار تکان‌دهنده‌ی سانسورشده‌اش در مورد آینده، بعد از دو خط حذف‌شده‌ی دیگر نوشت: «واقعا امیدوارم اشتباه کنم.»

شاید به‌زودی ماسک به‌طور داوطلبانه نسخه‌های سانسورنشده از این ایمیل‌ها را فاش کند (که با توجه به علاقه‌ی او به افشاگری‌های غیرمنتظره‌ی آنلاین، به ویژه در مواقع نارضایتی، کاملاً محتمل است). اگر این اتفاق نیفتد، احتمالاً هرگز نخواهیم فهمید ماسک چه کسی را در سال ۲۰۱۸ عامل «کارهای خیلی بیشتر» با هوش مصنوعی می‌دانست که حتی OpenAI نیز از پس آن برنمی‌آمد.

۵۸۵۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1881940

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 با معنی و تفسیر دقیق