گیاه خوشرنگ و زیبای قلب ارغوانی رو چطور نگهداری کنم که شکوفه‌های قشنگش خراب نشن؟


این گیاه بسیار خوشرنگ و زیبا را در منزل خود برای تزیین طاقچه، پشت پنجره و بالکن استفاده کنید و زیبایی خیره‌کننده‌ای به محیط هدیه کنید.

گیاه قلب ارغوانی که نام علمی آن گیاه “Setcreasea purpurea” است، از گیاهان گلدار خانواده برگ بیدی و بومی کشور مکزیک است و برگ‌های بسیار خوشرنگ و زیبای ارغوانی شکلش، باعث شده که به نام گیاه قلب ارغوانی معروف شود. اکثر گیاهان برگ بیدی گل سفید یا شیری رنگی می‌دهند که بیشتر در اواخر فصل بهار رشد می‌کنند اما در مناطق معتدل گرم، در اواخر بهار گل می‌دهند. در این مطلب با راهنمای نگهداری و مراقبت از گیاه قلب ارغوانی (Purple Heart) همراه شما هستیم.

بیشتر بخوانید: راهنمای مراقبت از گیاه آنتوریوم کلارینرویوم (آنتوریوم برگ مخملی) در خانه

گیاه خوشرنگ و زیبای قلب ارغوانی رو چطور نگهداری کنم که شکوفه‌های قشنگش خراب نشن؟گلدان دیواری گیاه قلب ارغوانی

راهنمای نگهداری گیاه قلب ارغوانی

علت بنفش بودن این گیاه این است که گیاه قلب ارغوانی فاقد کلروفیل است و به همین دلیل در طیف رنگی بنفش تا ارغوانی دیده می‌شود و گل‌های سفید، صورتی و ارغوانی دارد. این گیاه خوشرنگ رشد سریعی دارد و در فضای آزاد به خصوص در فصل بهار و تابستان به خوبی پرورش یافته و رشد می‌کند. این گیاه و تمامی گیاهان برگ بیدی ساقه‌های رونده و برگ‌های کشیده، نوک تیز و بیضی شکل دارند که برگ‌هایی زیبا با رنگ‌هایی جذاب دارند و یکی از زیباترین انواع گیاهان آپارتمانی به شمار می‌روند.

بیشتر بخوانید: دنیای رنگارنگ دیفن باخیا | با ۴ گونه از این گیاه زیبا آشنا شوید

یکی از نکات جالب درمورد گیاه قلب ارغوانی این است که این گیاه در آب هم ریشه‌دار می شود و مدت‌ها می تواند در آب رشد کند و حتی گلدهی داشته باشد. در تابستان، می‌توانید انتظار داشته باشید که گل‌های ۳ گلبرگی کوچک و صورتی این گیاه شکوفا شوند. آنها در کنار برگ رشد می‌کنند و تضاد خیره کننده ای با شاخ و برگ تیره رنگ این گیاه ایجاد می‌کنند.

گیاه خوشرنگ و زیبای قلب ارغوانی رو چطور نگهداری کنم که شکوفه‌های قشنگش خراب نشن؟شکوفه گیاه قلب ارغوانی

نیازهای مراقبتی گیاه قلب ارغوانی

نور

گیاه قلب ارغوانی نیاز به محیط روشن با نور غیر مستفیم خورشید را دارد و هرچند در سایه مقاومت حدودی دارد، اما کارشناسان توصیه می‌کنند کمتر گیاه قلب ارغوانی را در معرض سایه قرار دهید چون نور کم باعث گلدهی کمتر گیاه می‌شود. به طور کلی به خاطر بسپارید که گیاهانی که رنگ‌های قرمز تا بنفش دارند، در شرایط نور کم، رنگ گیاه به سبز تغییر می‌کند. همچنین در صورت کمبود نور، فاصله ساقه‌های گیاه از هم بیشتر شده و گیاه رشد علفی پیدا می‌کند و نیاز به هرس شدن دارد. فاصله‌های طولانی بین برگ‌ها نشان می‎‌دهد که گیاه قلب ارغوانی به نور خورشید بیشتری نیاز دارد.

نکته: در صورت قرار دادن گیاه زیر نور شدید خورشید، روی برگ‌های آن لکه‌های قهوه‌ای رنگی پدید آمده که به مرور زمان گسترش یافته و باعث مرگ گیاه می‌شوند. اگر روی گیاه قلب ارغوانی خود لکه قهوه‌ای رنگ دیدید، گیاه را سریعا به محیطی با نور غیر مستفیم منتقل کنید.

دما:

دمای مناسب برای گیاه قلب ارغوانی بین ۱۸ تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد است و در دمای زیر ۱۰ درجه، برگ‌ها جمع شده و در نهایت گیاه از بین می‌رود.

آبیاری:

هفته‌ای دو بار آبیاری برای گیاه قلب ارغوانی کافی است. به سطح خاک دقت کنید و اگر لایه‎‌ی روی خاک خشک شده بود، گیاه را آبیاری کنید. دقت کنید که کم بودن آب گیاه باعث بی حالی و ضعف گیاه می‌شود. در فصل زمستان بخاری و سیستم حرارتی خانه باعث می‌شوند خاک گیاه زودتر خشک شود، پس باید دفعات آبیاری را افزایش دهید.

بیشتر بخوانید: راهنمای بهترین شرایط رشد و نگهداری گیاه ماهی قرمز (Goldfish)

رطوبت:

رطوبت متوسط اتاق (حدود ۴۰ درصد رطوبت نسبی) برای گیاه قلب ارغوانی ایده‌آل است. به خاطر بسپارید که نوک برگ‌های قهوه‌ای رنگ گیاه نشانه هوای خشک است.

خاک:

برای گیاه قلب ارغوان بهتر است از خاک‌های سبک مانند پرلیت+ پیت موس+ شن+ خاک برگ استفاده کنید. استفاده از خاک برگ و شن باعث می‌شوند گلدان زهکشی بهتری داشته‌باشد و ریشه‌ها دچار پوسیدگی نشوند. اگر احساس کردید نیازهای نوری، دمایی و آبیاری گیاه قلب ارغوانی شما مشکلی ندارد اما با این حال، گیاه شما رشد کافی ندارد و یا ساقه‌هایش شکننده شده‌اند، بهتر است از کود مایع مخصوص گیاهان آپارتمانی استفاده کنید.

هرس:

برای هرس کردن گیاه قلب ارغوانی، گیاه را از انتهای ساقه‌های بلندش حدود ۱۰ سانتی‌متر کوتاه کنید تا رشد گیاه عرضی شده و فضاهای خالی که میان ساقه‌ها ایجاد شده، پر شود.

گیاه خوشرنگ و زیبای قلب ارغوانی رو چطور نگهداری کنم که شکوفه‌های قشنگش خراب نشن؟گلدانی زیبا از گیاه قلب ارغوانی

بیشتر بخوانید: ۱۷ ایده تزیین بالای تخت خواب با گیاهان آپارتمانی | با این گیاهان خواب آرام‌تری داشته باشید

لطفا نظرات و پیشنهادات خود را در انتهای همین مطلب با ما و کاربران محترم سایت ستاره به اشتراک بگذارید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گیاهان آپارتمانی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چهره واقعی اوس غلام ”نون خ” با استایلی شیک و امروزی رو دیده بودین ؟!