ضیافت نوروز در سفارت ایران در قزاقستان


ضیافت نوروز در سفارت ایران در قزاقستان

اقتصادنیوز: به مناسبت فرارسیدن ماه مارس که در قزاقستان به عنوان ماه نوروز شناخته می شود، جمعی از سفرای کشورهای حوزه نوروز و شخصیت‌های علمی و فرهنگی در ضیافت ناهار سفیر کشورمان در محل رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران حضور یافتند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، در این مراسم ضیافت که هفدهم اسفند جاری برگزار شد، علی اکبر جوکار سفیر کشورمان ضمن اظهار خرسندی از دیدار با میهمانان و مدعوان، تقارن نوروز و ماه مبارک رمضان را الهام بخش دانست و اظهار داشت: مهمترین ویژگی و سنتهای نوروزی این است که کشورهای منطقه و همه ما را به هم پیوند می زند و دوستی ما را عمیق می‌کند. در این راستا، می‌خواهم پیشاپیش فرا رسیدن نوروز را به همه شما تبریک بگویم.

وی در ادامه در خصوص برخی سنت های نوروزی از جمله خانه‌ تکانی اشاره کرد و اظهار داشت: مهم‌تر از خانه تکانی منازل، خانه تکانی دل است که از جمله مهمترین سنت‌های نوروز است. همان طور که ایرانی‌ها نو شدن و طراوت و سرسبزی بهار و طبیعت را جشن می گیرند، این مردمان پاک نهاد رسم دارند تا خانه دل خود را نیز از هر کینه و نفرتی بزدایند و به جای آن عشق، دوستی و محبت را پرورش دهند؛ به همین دلیل دوستان و آشنایان و خصوصاً کسانی که از یکدیگر کدورتی به دل دارند در ایام نوروز به دید و بازدید یکدیگر می‌روند. سفیر کشورمان در ادامه ضمن قرائت اشعاری از سعدی شیرازی، حافظ و نظامی گنجوی در باب نوروز، توضیحاتی در خصوص دعای زیبای تحویل سال که ایرانی ها وفق سنت خود قرائت می کنند ارائه نمود.

گفتنی است با ابتکارعمل سفارت کشورمان، ایران نخستین کشوری بود که مراسم نوروزی را در پایتخت قزاقستان برگزار کرد.

لازم به ذکر است دولت و مردم قزاقستان اهتمام جدی در برگزاری باشکوه مراسم نوروزی دارند. رئیس جمهور قزاقستان در مصاحبه با روزنامه ایگمن در اوایل ژانویه ۲۰۲۴ در خصوص اهمیت نوروز گفته بود:«ما نباید فراموش کنیم که ما نیز سال نو خود – نوروز را داریم که نشان‌دهنده آغاز چرخه زندگی جدید طبیعت است.

وی افزوده بوأک نوروز - نمادی از تجدید است و همچنین باید به روشی جدید جشن گرفته شود: معنی‌دار، خلاقانه، با معرفی عناصر متمایز جدید. من مطمئن هستم که این امر به تحکیم جامعه و تقویت هویت ملی ما کمک خواهد کرد.»

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کتک زدن وحشتناک دزد توسط صاحب خودرو + عکس پس از بازداشت