بررسی فصل دوازدهم کاوش های باستان شناس تل آجری


بررسی فصل دوازدهم کاوش های باستان شناس تل آجری

«فصل دوازدهم کاوش های باستان شناسی مشترک ایران - ایتالیا در تل آجری پارسه، فارس» و «فصل پنجم کاوش باستان شناسی در محوطه تاریخی بازه هور، آتشکده قلعه دختر» بررسی شد.

«فصل دوازدهم کاوش های باستان شناسی مشترک ایران - ایتالیا در تل آجری پارسه، فارس» و «فصل پنجم کاوش باستان شناسی در محوطه تاریخی بازه هور، آتشکده قلعه دختر» بررسی شد.

به گزارش «دنیای سفر» از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، علیرضا عسکری چاوردی در این نشست به ارائه بخشی از فعالیت های صورت گرفته در فصل دوازدهم کاوش های باستان شناسی ایران - ایتالیا در تل آجری پارسه، فارس پرداخت و گفت: برنامه فصل دوازدهم کاوش در محوطه تل آجری به مدت ۲ ماه با حضور هیأت مشترک ایرانی ایتالیایی به سرپرستی نگارنده و پی یر فرانچسکو کالیری انجام شد.

وی افزود: در نتیجه کاوش فصل های پیشین ساختمانی با جهت شمال غربی جنوب شرقی در این محوطه به دست آمد، با کشف کتیبه های میخی بابلی و ایلامی و باتوجه به کارکرد بنا مشخص شد این بنا یک دروازه یادمانی بوده است. این بنا در دوره هخامنشی متروک شد، سپس در اثر زمین لرزه ای بزرگ تخریب و در دوره های بعد دیوارهای آن به غارت رفت. در این فصل برج های شمال غربی، بخشی از راهروی شمال غربی و امتداد ضلع شمالی بنا کاوش و نمایان شد.

فصل پنجم کاوش باستان شناسی در محوطه تاریخی بازه هور

در ادامه میثم لباف خانیکی گزارشی از فصل پنجم کاوش باستان شناسی در محوطه تاریخی بازه هور، آتشکده قلعه دختر (روستای رباط سفید شهرستان مشهد استان خراسان رضوی) ارائه کرد و گفت: مطالعات میدانی باستان شناسی که از سال ۱۳۹۳ در محوطه تاریخی بازه هور دنبال شده، نشان داده است که در جبهه جنوبی این محوطه و بر فراز بلندی موسوم به کوه دختر، مجموعه معماری مهمی قرار داشته که از فضاهای متعدد معماری و ستون ها و دیوارهای مزین به گچ بری های زیبا برخوردار بوده است.

این باستان شناس افزود: باتوجه به ظرافت و نفاست گچ بری های مکشوفه، مقدمتاً چنان فرض شد که در این مکان، عمارتی باشکوه برپا بوده که در احداث آن هزینه و نیروی زیادی صرف شده است (لباف خانیکی ۱۳۹۸). در نتیجه کاوش سال ۱۳۹۸ تردیدی در کاربری این مجموعه به عنوان یک آتشکده مهم باقی نماند (لباف خانیکی ۱۳۹۹). به منظور شناخت بیش تر فضای ستون دار مجاور چهارتاقی و نیز ماهیت فضاهای خشتی جبهه جنوبی محوطه، پس از اخذ مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کاوش باستان شناسی در قلعه دختر بازه هور انجام شد و اهداف مورد نظر کاوش تا حدود زیادی تحقق یافت.

برنامه میدانی بررسی باستان شناسی حریم محوطه لیان

در ادامه نوروز رجبی به ارائه گزارش کوتاه از برنامه میدانی بررسی باستان شناسی حریم محوطه لیان؛ منطقه هلیله و هزارمردان جزیره بوشهر پرداخت و گفت: برنامه میدانی باستان شناسی «گمانه زنی به منظور تعیین عرصه و حریم تُل پی تُل (لیان)» در شبه جزیره بوشهر با مجوز پژوهشگاه و پشتیبانی و حمایت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر آغاز شد. «تُلِ پی تُل» یکی از کلیدی ترین و شناخته شده ترین محوطه های باستانی ایران به ویژه در هزاره سوم و دوم پ.م (دوره های عیلام قدیم و میانه) است که امروزه در محدوده پایگاه نیروی دریایی ارتش قرار دارد.

وی تصریح کرد: «تُل پی تُل» با تمام شناختگی و اهمیتی که در باستان شناسی و تاریخ ایران دارد، با شماره ۲۷۷۲ در سال ۷۹ در فهرست آثار ملّی به ثبت رسیده است. برنامه گمانه زنی «تُل پی تُل» با رویکردی حفاظتی از راه شناخت پیکره تپه و گستره لایه ها و نهشت های فرهنگی آن (عرصه) و شناساندن چشم انداز و بستر محیطی و تاریخی (حریم) و پیشنهاد چارچوب و ضوابطی برای اطمینان از سلامت اثر انجام شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ژست های منشوری و نشستن ناجور شیرین بازیگر نون خ در مکان عمومی !