یار جدید ناتو با آمریکا دست دوستی داد


یار جدید ناتو  با آمریکا دست دوستی داد

اقتصادنیوز: آنتونی بلینکن پس از پیوستن سوئد به ناتو، پیوستن این کشور را «شکست استراتژیک» برای روسیه خواند و گفت که «اتحاد ناتو اکنون قوی‌تر و بزرگ‌تر از همیشه است»

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی در کنار نخست وزیر سوئد گفت: «با دریافت این سند الحاق، اولین کسی خواهم بود که از سوئد به عنوان یکی از طرفین پیمان واشنگتن و سی و دومین عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی استقبال می کنم.»

وزیر خارجه دولت جو بایدن افزود: « این یک لحظه تاریخی برای سوئد است. این لحظه برای اتحاد تاریخی است. این یک تاریخچه برای روابط فراآتلانتیک است. اتحاد ناتو اکنون قوی‌تر و بزرگ‌تر از همیشه است.»

وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی اسناد الحاق سوئد به پیمان ناتو را در محل وزارت خارجه این کشور در واشنگتن، از نخست وزیر سوئد دریافت کرد و این کشور اروپایی، اکنون بطور رسمی، سی و دومین عضو ناتو است.

خبر مرتبط
فوری/ سوئد رسما به عضویت ناتو درآمد

اقتصادنیوز:آمریکا امروز اعلام کرد سوئد امروز به طور رسمی به ناتو پیوست.

بر اساس اساسنامه پیوستن به پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، یک کشور پس از ارائه اسناد عضویت خود به دولت آمریکا، به عضویت این ائتلاف در می‌آید. این اسناد در وزارت امور خارجه آمریکا نگهداری می شود که به عنوان امانت دار معاهده برای ناتو عمل می کند.

وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی اعلام کرد: «در هفتم مارس شرایط برای ورود پادشاهی سوئد به نیروی پیمان آتلانتیک شمالی تامین شد.بنابراین پروتکل عضویت سوئد در تاریخ ۷ مارس ۲۰۲۴ اجرا شد.»

خبر مرتبط
درخواست فرجام‌خواهی «حمید نوری» توسط دیوان عالی سوئد رد شد

اقتصادنیوز: دیوان عالی سوئد گفت: درخواست فرجام خواهی شهروند ایرانی رسیدگی نمی‌ شود.

همزمان «اولف کریسترسون» نخست وزیر سوئد برای تحویل اسناد نهایی عضویت کشورش به ناتو در واشنگتن به سر می برد که کاخ سفید در بیانیه ای اعلام کرد: وجود سوئد به عنوان متحد ناتو، امریکا و متحدان ما را حتی امن تر خواهد کرد.

به گزارش شبکه خبری ان بی سی نیوز آمریکا، نخست وزیر سوئد گفته است: ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو به او اطلاع داده است که پس از پذیرفتن پروتکل الحاق این کشور از سوی همه کشورهای عضو، به طور رسمی از سوئد برای پیوستن دعوت شده است.

قانونگذاران مجارستان در ۲۶ فوریه (هفتم اسفند) به عضویت سوئد در ناتو رای مثبت دادند و «لازلو کوور» رئیس پارلمان این کشور روز شنبه تصویب الحاق سوئد به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی را امضا و این قانون را برای ابلاغ به دفتر ریاست جمهوری این کشور ارسال کرد.

پس از حمله روسیه به اوکراین، سوئد و فنلاند برای عضویت در ناتو درخواست دادند. فنلاند در آوریل (فروردین/اردیبهشت) گذشته به عضویت این پیمان نظامی درآمد.

مجارستان آخرین عضو ائتلاف نظامی آتلانتیک شمالی بود که در برابر درخواست سوئد برای پیوستن به آن مقاومت می‌کرد؛ روندی که نیاز به حمایت همه اعضای این ائتلاف دارد.

این درحالی است که پارلمان ترکیه در ژانویه امسال با پیوستن سوئد به ناتو پس از مدت‌ها تاخیر و اختلاف، موافقت کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان