راهنمای مراقبت از گیاه آنتوریوم کلارینرویوم (آنتوریوم برگ مخملی) در خانه


این گیاه آپارتمانی خیره‌کننده برگ‌های بزرگ، طرح‌دار زیبا و قلبی شکل دارد که آن را به یکی از هیجان‌انگیزترین گیاهان آپارتمانی تبدیل کرده‌است و مراقبت از آن نیز به ملایمت نسیم است.

برگ‌های مخملی و سبز تیره با رگه‌‌های پررنگ جسورانه، آنتوریوم کلارینرویوم (Anthurium clarinervium) را گیاهی خیره‌کننده برای محیط آپارتمان تبدیل کرده‌است. این برگ‌های خوشرنگ و زیبا که به شکل قلب هستند، ارتفاعی حدود ۶۰ سانتی‌متر و عرضی در حدود ۳۰ سانتی‌متر در زیستگاه بومی خود خواهند داشت اما وقتی در داخل خانه رشد می‌کنند، کوچک‌تر می‌مانند. در این مطلب با راهنمای کامل مراقبت از این گیاه بومی گرمسیر همراه شما هستیم.

بیشتر بخوانید: پرورش گیاه آدنیوم | چجوری از آدنیوم مراقبت کنیم تا سالم بمونه؟

راهنمای مراقبت از گیاه آنتوریوم کلارینرویوم (آنتوریوم برگ مخملی) در خانهآنتوریوم کلارینرویوم

راهنمای مراقبت از گیاه آنتوریوم برگ مخملی

خاستگاه این گیاه خوشرنگ جنوب مکزیک و آمریکای مرکزی است و بومی مناطق گرمسیر به شمار می‌رود. آنتوریوم‌ها صدها گونه را شامل می‌شوند و برای دهه‌ها است که دوستداران گیاهان آپارتمانی را مجذوب خود کرده‌اند. در زیستگاه جنگل‌های بارانی بومی خود، آنتوریوم به صورت اپی فیت (گیاهی که روی گیاهان دیگر رشد می‌کند) رشد می‌کند و با ریشه‌های هوایی خود به شاخه‌های درختان می‌چسبد. رطوبت بالا، باران‌های مکرر و جریان هوای آزاد به هیدراته نگه داشتن این گیاه بدون خیس ماندن کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید: خداحافظی با آپارتمان‌های بی‌روح: ۶ گیاه آپارتمانی برای خلق فضایی جنگلی!

شرایط نگهداری گیاه آنتوریوم برگ مخملی

نور

این گیاه به نور روشن، اما بدون تابش نور خورشید به طور مستقیم نیاز دارد. نور مستقیم و گرم خورشید می‌تواند باعث ایجاد علائم سوختگی روی برگ‌ها شود که شبیه لکه‌های خشک و قهوه‌ای هستند.

آب

به طور کامل گیاه را آبیاری کنید تا مطمئن شوید که تمام ریشه‌ها آبیاری شده اند. به یاد داشته باشید که سینی زهکشی را خالی کنید. آنتوریوم خاک خیس را تحمل نمی‌کند. قبل از آبیاری مجدد صبر کنید تا چند سانتی‌متر بالای مخلوط گلدان خشک شود. در پاییز و زمستان این گیاه را کمتر آبیاری کنید، اما اجازه ندهید محیط گلدان خشک شود. برگ‌های زرد نشان‌دهنده آبیاری بیش از حد است.

رطوبت

این گیاه بومی گرمسیری رطوبت متوسط تا زیاد را دوست دارد. اگر رطوبت نسبی به کمتر از ۵۰ درصد رسید، گیاه را روی سینی رطوبت قرار دهید یا از دستگاه مرطوب‌کننده اتاق استفاده کنید. از مه‌پاشی گیاهی خودداری کنید زیرا برگ‌های نرم و ضخیم آن مستعد ابتلا به قارچ هستند. هوای داخل خانه می‌تواند در طول ماه‌های فصل زمستان به شدت خشک شود بدون اینکه ما متوجه آن شویم. بهتر است به جای حدس زدن رطوبت، از مانیتور رطوبت در نزدیکی گیاه خانگی خود استفاده کنید. هوای خشک ممکن است باعث قهوه‌ای شدن نوک برگ‌ها شود.

دما

دمای متوسط تا گرم (۱۸ تا ۲۷ درجه سانتی‌گراد برای این گیاه ایده‌آل است. آنتوریوم کلارینرویوم با دمای یکسان در طول سال بهترین رشد را دارد. قرار دادن آن در دمای کمتر از ۱۰ درجه سانتیگراد می‌تواند باعث زرد شدن برگ‌های آن شود.

خاک

مخلوط گلدانی با زهکشی سریع و اسیدی برای رشد این گیاه آپارتمانی ضروری است.

کود

هر ۲ هفته یکبار در بهار و تابستان گیاه خود را با یک کود متعادل محلول در آب تغذیه کنید. در پاییز و زمستان که رشد کندتر است، تغذیه را متوقف کنید.

تکثیر

قلمه‌های ساقه را بردارید و آنها را جداگانه در گلدان‌های کوچک بچینید. یا پاگیاه‌های جداگانه‌ای که در اطراف گیاه رشد می‌کنند را درون گلدان‌های جدا بکارید.، مطمئن شوید که پاگیاه حداقل ۲ برگ و ریشه متصل دارد. بهار بهترین زمان برای تکثیر گیاهان جدید است.

بیشتر بخوانید: ۱۷ ایده تزیین بالای تخت خواب با گیاهان آپارتمانی | با این گیاهان خواب آرام‌تری داشته باشید

راهنمای مراقبت از گیاه آنتوریوم کلارینرویوم (آنتوریوم برگ مخملی) در خانهگیاه آنتوریوم کلارینرویوم (آنتوریوم برگ مخملی)

مشکلات و راه حل‌های رفع مشکلات نگهداری گیاه آنتوریوم کلارینرویوم

برگ‌های زرد؟

احتمالا گیاه خود را زیاد آبیاری کرده‌اید. برای جلوگیری از پوسیدگی ریشه از گلدانی با سوراخ‌های زهکشی و خاک مخلوطی با زهکشی سریع استفاده کنید. همچنین قرار گرفتن در معرض سرما نیز ممکن است باعث زرد شدن برگ‌ها شود. این گیاه بومی گرمسیری همان دماهای گرمی که ما دوست داریم را دوست دارد. آنتوریوم را در این مورد آزمایش نکنید! – شرایط سرد و مرطوب برای مدت طولانی آن را از بین می‌برد.

نوک برگ‌های قهوه‌ای؟

نشانه هوای خشک است. آنتوریوم کلارینرویوم برگ‌های ضخیم‌تری نسبت به بسیاری از گیاهان آپارتمانی استوایی دیگر دارد که باعث می‌شود تا حدودی در برابر رطوبت کم مقاوم باشند، اما این گیاه بومی استوایی در هوای مرطوب سالم‌تر خواهد بود. در صورت تمایل می‌توانید نوک قهوه‌ای برگ گیاه آنتوریوم کلارینرویوم را با قیچی تیز کوتاه کنید.

لکه‌های قهوه‌ای روی برگ‌ها؟

این مشکل ممکن است نشانه چند چیز باشد. برگ‌های نرم و مخملی آنتوریوم کلارینرویوم مستعد ایجاد لکه‌های قهوه‌ای رنگ هستند که با حلقه‌ای زرد احاطه شده‌اند. این مشکل توسط یک قارچ باکتریایی ایجاد می‌شود. اگر روی برگ‌ها آب می‌چکید، به آرامی با یک پارچه نرم آن‌ها را خشک کنید. نور مستقیم و داغ خورشید باعث ایجاد لکه‌های خشک و قهوه‌ای می‌شود. برگ‌های آسیب دیده را بهتر است قطع کنید چون بهبود نمی‌یابند.

چه زمانی باید تعویض گلدان را انجام دهید؟

اگرچه آنتوریوم کلارینرویوم کند رشد می‌کند، احتمالا هر ۲ تا ۳ سال یکبار نیاز به تعویض گلدان دارد. اگر گیاه شما از لبه گلدان بالاتر رفته است یا اگر ریشه‌هایی را می‌بینید که از سوراخ‌های زهکشی بیرون آمده‌اند، وقت آن است که گیاه آپارتمانی خود را به گلدان بزرگ‌تری منتقل کنید. از گلدانی استفاده کنید که فقط چند سانتی‌متر بزرگتر باشد. چرا؟ گلدانی که خیلی بزرگ باشد آب زیادی را در خود نگه می‌دارد که منجر به پوسیدگی ریشه می‌شود. هنگام تعویض گلدان آنتوریوم، تاج گیاه را در همان سطح قبلی نگه دارید. دفن ساقه منجر به پوسیدگی ساقه می‌شود.

چیزی گیاه شما را آزار می دهد؟

حشرات فلس دار، شپشک‌های آرد آلود و کنه‌های عنکبوتی از آفات احتمالی گیاه آنتوریوم کلارینرویوم هستند. بهتر است هر چند وقت یکبار به گیاهان آپارتمانی خود نگاه کنید. زیر برگ‌ها و امتداد ساقه‌ها، جایی که حشرات تمایل به جمع شدن دارند، را بررسی کنید. گیاه آلوده را جدا کنید و فورا آن را درمان کنید.

بیشتر بخوانید: هفت مورد از بهترین گیاهان پر شاخ و برگ برای روشن کردن هر فضایی از منزل شما

لطفا نظرات و پیشنهادات خود را در انتهای همین مطلب با ما و کاربران محترم سایت ستاره به اشتراک بگذارید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گیاهان آپارتمانی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا