پوتین: آمریکا نتوانست با مسئولیت تنها ابرقدرت بودن جهان کنار آید


پوتین: آمریکا نتوانست با مسئولیت تنها ابرقدرت بودن جهان کنار آید

رئیس‌جمهور روسیه در جمع جوانان خارجی درباره تضعیف دلار بدست خود مقامات آمریکایی، پیش‌بینی تغییرات اساسی در نظام سیاسی اروپا، استثمار سایر مردم توسط غرب، جذابیت بریکس برای بسیاری از کشورها، غلبه بر تحریم‌ها، نقش زنان در روسیه و تراژدی جنگ صحبت کرد.

پوتین: آمریکا نتوانست با مسئولیت تنها ابرقدرت بودن جهان کنار آید

به گزارش راهبرد معاصر؛ به نقل از خبرگزاری «تاس»، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه شب گذشته در جمع شرکت کنندگان خارجی در جشنواره جهانی جوانان که در سوچی برگزار شده، ابراز عقیده کرد که نخبگان ایالات متحده نتوانستند با بار مسئولیت تنها ابرقدرت باقی مانده در جهان پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی کنار بیایند.

او خطاب به یکی از شرکت کنندگان آمریکایی در این جشنواره یادآور شد: «تنها یک ابرقدرت و آنهم کشور شما باقی مانده است. ولی سوال اینجاست نخبگان شما چگونه از این انحصار تسلط بر جهان بهره بردند؟ من معتقدم که ایالات متحده نتوانست با این بار مسئولیتی که بر دوش او افتاده کنار بیاید.»

پوتین با اشاره به اینکه آمریکا تنها ابرقدرت باقی مانده است، افزود: «ایالات متحده در نوع خود یک کشور بزرگ و منحصر به فرد است. و در بیش از 300 سال گذشته و به لطف استعداد مردم آمریکا، به یک ابرقدرت تبدیل شده و این یک واقعیت آشکار است.»

وی در عین حال به این نکته توجه کرد که تلاش برای تقویت انحصارگری آمریکا مورد پسند اکثریت قریب به اتفاق کشورها از جمله متحدان کاخ سفید نیست و گفت: «البته منظور من مردم آمریکا نیست، بلکه نخبگان حاکم است، آنها با تقویت این انحصار، خیلی سریع با چیزی مواجه شدند که اکثریت قریب به اتفاق کشورهای جهان واقعاً آن را دوست ندارند.»

پوتین یادآور شد: واشنگتن خود با دور زدن شورای امنیت سازمان ملل متحد در یوگسلاوی و سایر کشورها، "جن را از بطری خارج کرد". مثال بارز آن رویدادهای عراق است. رئیس جمهور این سوال را مطرح کرد که اگر واشنگتن اجازه انجام این اقدامات را دارد، پس چرا کشورهای دیگر اجازه ندارند از منافع اصلی خود به همین طریق محافظت کنند؟

تضعیف موقعیت دلار تقصیر مقامات آمریکایی است

ولادیمیر پوتین معتقد است که خود مقامات آمریکایی اقتدار دلار را تضعیف کردند و سیاست های آنها در استفاده ابزاری از دلار اشتباه است. وی گفت: موقعیت دلار در بازارهای جهانی همچنان در حال تضعیف است. خوب، آنها پرداخت به دلار را ممنوع کردند چرا رهبران شما این کار را می کنند؟ ... خوب، واضح است: آنها می خواهند به یک نتیجه سریع برسند، اما به خواسته خود نرسیده و فقط قدرت دلار را هرچه بیشتر تضعیف می‌کنند.

و افزود: مقامات آمریکایی نتیجه معکوس و متفاوتی با آنچه "در بسیاری از زمینه ها" انتظار داشتند، دریافت کردند.​

اشاره پوتین به رفاه غرب از طریق استثمار سایر مردم

رئیس جمهور روسیه در دیدار با شرکت کنندگان خارجی جشنواره جهانی جوانان تاکید کرد که شکوفایی کشورهای غربی عمدتاً مبتنی بر استثمار سایر مردم از جمله آفریقا است. ولادیمیر پوتین گفت: «هم در آمریکای شمالی، هم در ایالات متحده و هم در اروپا، بسیاری از مردم، افراد جدی، باسواد و عمیق به خوبی میدانند که رفاه کشورهایشان تا حد زیادی مبتنی بر استثمار مردمان دیگر است. شکوفایی امروز تا حد زیادی مبتنی بر استثمار آفریقا است.»

وی افزود که آنها هم از منابع طبیعی دیگران و هم از منابع انسانی استفاده می ‌کنند و در عین حال اصلاً این اقدام را پنهان نکرده و خود را محق میدانند.

پیش بینی پوتین درباره تغییرات اساسی در نظام سیاسی اروپا

رئیس جمهور روسیه تغییرات اساسی در نظام سیاسی اروپا را پیش بینی کرد و مشکلات کنونی در آلمان را نتیجه فقدان حاکمیت دانست و ابراز اطمینان کرد که دیر یا زود منافع ملی آلمان منجر به ظهور سیاستمدارانی خواهد شد که برای بهبود روابط با روسیه تلاش خواهند کرد.

او گفت: من فکر می‌کنم که منافع منافع عمیق ملی آلمان و مردم این کشور، ناگزیر به سیاستمدارانی خواهد رسید که دقیقاً به این دیدگاه پایبند خواهند بود.

پوتین خواستار جلوگیری از احیای نازیسم شد

ولادیمیر پوتین همچنین یادآور شد که شهروندان فعلی آلمان نباید در قبال جنایاتی که در گذشته توسط نازی‌ها مرتکب شده اند، مسئول شناخته شوند. وی گفت: «نسل‌های کنونی آلمانی‌ها مسئول کارهایی که نازی‌ها و فاشیست‌ها انجام دادند - هم در خود آلمان، هم در کل جهان و هم در اروپا، نیستند، اما همه ما باید هر کاری انجام دهیم تا اطمینان حاصل کنیم که چنین چیزی در آینده هرگز اتفاق نمی‌افتد.»

وی تاکید کرد که مسئولیت آلمان ها فقط جلوگیری از تکرار گذشته نازی‌هاست. به عقیده او، کار مشترک روسیه و آلمان در آن سال‌هایی که برای یک هدف مشترک متحد می‌شدند، همیشه مؤثر بود و این همکاری باز هم میتواند ادامه یابد.

جذابیت بریکس برای کشورهای مختلف جهان

رئیس جمهور روسیه معتقد است که انجمن غیررسمی بین دولتی کشورهای دارای اقتصادهای در حال توسعه پویا - گروه بریکس، نیروی جذابی برای کشورهای مختلف جهان دارد و مانند آهنربایی بسیاری از کشورهای جهان را به خود جذب می‌کند و این واقعیتی است که تعداد این کشورها به سرعت در حال افزایش است.

پوتین: وقتی مردم می جنگندند، همیشه یک تراژدی است

ولادیمیر پوتین تاکید کرد که شرایط و مشکلات در سراسر جهان سخت شده است و نقاط داغ زیادی وجود دارد و وقتی مردم با یکدیگر می جنگندند، این مسئله همیشه یک تراژدی است. به عنوان مثال، او به درگیری کنونی بین روسیه و اوکراین اشاره کرد که مردم زیادی در جریان آن کشته شده، مجروح میشوند و خانه‌های خود را از دست میدهند و این وضعیت هیچکس را خرسند نمی‌کند. وی در عین حال با اشاره به اینکه «عملاً همین اتفاق در طول تاریخ بشریت بارها افتاده است»، تاکید کرد: بنابراین در چنین شرایطی، شما جوانان باید تلاش کنید تا شرایطی ایجاد شود که درگیری‌ها کمتر و همکاری بیشتر باشد.

اتحاد مجدد معنوی روسیه و اوکراین اجتناب ناپذیر است

پوتین در عین حال معتقد است که مردم اوکراین و روسیه دیر یا زود در سطح معنوی دوباره متحد می‌شوند، چنین نتیجه ای اجتناب ناپذیر خواهد بود. به گفته او، البته لازم است هر چیزی که در این امر دخالت دارد، ریشه کن شود.


وی افزود: مظاهر ناسیونالیسم، که شهروندان اوکراینی اکنون در معرض تأثیر آن هستند، سمی است که زندگی بسیاری از مردم از جمله امروز در اوکراین را مسموم کرده است و باید با این پدیده جنگید و روسیه در حال حاضر در حال مبارزه با ملی گرایی افراطی در این کشور همسایه است، جایی که افرادی که در گذشته با نازی‌ها همکاری داشتند اکنون به درجه قهرمانان ملی ارتقا یافته اند.

دولت روسیه با موفقیت با تحریم‌ها مقابله کرده است

ولادیمیر پوتین همچنین در دیدار با شرکت کنندگان جشنواره جهانی جوانان، اعلام کرد که دولت روسیه در مبارزه با تحریم ها کاملاً موفق عمل کرده است. رئیس جمهور روسیه گفت: می‌خواهم تاکید کنم که ما چنین رویدادهایی را برگزار می‌کنیم و این جشنواره جوانان ابزاری برای مقابله با تحریم‌ها نیست. دولت ما در حال مبارزه با تحریم‌ها است و کاملاً هم موفق عمل کرده و شما که به روسیه سفر کرده‌اید، میتوانید این مسئله را ببینید.

او توضیح داد که روسیه رویدادهایی از این دست را برگزار نمی کند نه برای اینکه چیزی را به کسی ثابت کند و با کسی بحث کند، بلکه برای یافتن دوستان و ایجاد شرایطی برای ارتباط بین جوانان به طوری که آنها اطلاعات بیشتری در مورد روسیه دریافت کنند.

پوتین به نقش منحصر به فرد زنان در روسیه اشاره کرد

ولادیمیر پوتین به مناسبت قرار گرفتن در آستانه "روز جهانی زن- 8 مارس" یادآور شد که نقش زنان در روسیه منحصربه‌فرد است: آنها در عین حفظ جذابیت و لطافت خود، بدون از دست دادن موهبت طبیعی تولید مثل، در عرصه کار، تولید و تخصص هم با موفقیت فعالیت می‌کنند. به گفته او، بی دلیل نیست که تعداد قابل توجهی از زنان روسی در مناصب رهبری و تصمیم گیری‌ها هستند، زیرا زنان روسی با سطح بالایی از انضباط و توجه به جزئیات متمایز هستند./ تسنیم

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روسیه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | واکنش تحسین‌برانگیز راننده‌های ایرانی هنگام شنیدن صدای آژیر آمبولانس