طرح اتهامات جدید علیه رئیس سابق کمیته روابط خارجی سنای آمریکا


سناتور باب منندز رئیس سابق کمیته روابط خارجی سنای آمریکا و همسرش در پرونده‌ای جدید به ممانعت از اجرای عدالت متهم شدند.

طرح اتهامات جدید علیه رئیس سابق کمیته روابط خارجی سنای آمریکا

به گزارش راهبرد معاصر، سناتور باب منندز رئیس سابق کمیته روابط خارجی سنای آمریکا و همسرش در پرونده‌ای جدید با 18 مورد اتهامی به ممانعت از اجرای عدالت متهم شدند.

این در حالی است که چند ماه پیش نیز دادستان های آمریکا سناتور منندز و همسرش را به دریافت رشوه از سه تاجر ثروتمند اهل نیوجرسی متهم کردند.

دفتر دادستانی منهتن در این باره گفت: منندز 69 ساله، صدها هزار دلار پول نقد و قطعات طلا را از سه تاجر ثروتمند دریافت کرده تا در ازای آن از قدرت و نفوذ خود به عنوان یک سناتور ارشد نیوجرسی به نفع دولت مصر و دخالت در پرونده های قانونی مربوط به این تاجران استفاده کند.

این اتهام پس از آن مطرح شد که قطعات طلا از منزل شخصی منندز و نیز پاکت های حاوی پول نقد درون ژاکت های این سناتور در داخل کمد لباسش کشف شد. دادستان ها مدعی شدند آنها بیش از 480 هزار دلار پول نقد را از منزل وی کشف کردند.

براساس این گزارش، دادستان ها در دادخواستی خواستار مصادره برخی اموال منندز از جمله منزل شخصی اش در نیوجرسی و خودروی لوکس وی و حدود 566 هزار دلار پول نقد، قطعات طلا و توقیف حساب های بانکی اش شدند.

در همین حال نادین منندز 56 ساله همسر سناتور منندز ارتکاب هر گونه جرم را انکار و اظهار کرد که از اتهامات مطرح شده علیه خودش قاطعانه دفاع خواهد کرد.

قاضی فدرال نیویورک اعلام کرد دادگاه رسیدگی به اتهامات سناتور باب منندز درباره فساد مالی و دریافت رشوه، در 6 ماه مه سال جاری آغاز می شود.

دادستان های فدرال در اتهامات جدید علیه سناتور منندز و همسرش، اظهار کردند که وکلای قبلی منندز به آنها گفته اند که منندز تا سال 2022 از هزینه های پرداخت شده توسط دو تاجر برای اجاره یا خرید خودرو برای همسرش اطلاعی نداشته و زمانی که از این موضوع با خبر شده، تصور می کرده که این هزینه ها در قالب وام بوده است.

دادستان های تصریح کردند در حقیقت منندز پیش از سال 2022 نیز از این موضوع مطلع بوده و می دانسته که این هزینه ها وام نیستند و در قالب رشوه به همسر او داده شده است.

در همین حال سناتور منندز در بیانیه ای اتهام ممانعت از اجرای عدالت را رد کرد و گفت: دادستان ها تلاش می کنند تا او را تسلیم کنند. دولت مدت ها بود می دانست که من از بازپرداخت اقساط وام های-نه رشوه- همسرم آگاه هستم. من بیگناه هستم و آن را ثابت خواهم کرد.

در همین حال خوزه اورایب یکی از تاجرانی که در پرونده خودروی همسر منندز متهم است، هفته گذشته به جرم کلاهبرداری و اتهامات مربوط به پرداخت رشوه، گناهکار شناخته شد.

این سناتور پرنفوذ و قدرتمند، پیشتر در ژانویه 2018 ، متهم به دریافت رشوه های مختلف از یک پشتیبان ثروتمند در ازای انجام یک کار اداری شده بود. منندز همچنین در سال های 2017 و 2006 نیز تحت تحقیقات مربوط به این نوع اتهامات قرارگرفته بود. با این حال وی هرگز تاکنون محکوم نشده است.

پس از طرح این اتهامات، فیل مورفی فرماندار دموکرات نیوجرسی و نیز برخی دیگر مقامات دموکرات این ایالت، و برخی اعضای مجلس نمایندگان آمریکا از منندز خواستند تا از حضور در سنا کناره گیری کند.

با این حال این سناتور قدرتمند و پرنفوذ آمریکایی تصریح کرد که این کار را نخواهد کرد و در سنا باقی می ماند.

چاک شومر رئیس اکثریت سنا در بیانیه ای اظهار کرد پس از طرح این اتهام سناتور منندز که رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکاست، به طور موقت و تا زمان رسیدگی به پرونده از ریاست این کمیته کناره گذاشته شد و وی حق برخورداری از فرآیند دادرسی منصفانه را دارد.

این در حالی است که وی اعلام کرده که قصد دارد بار دیگر در انتخابات مجلس سنا در سال 2024 شرکت کند.

این اتهامات علیه سناتور منندز می تواند بر تلاش جمهوری خواهان برای حفظ اکثریت در مجلس سنا در انتخابات 2024 تاثیر به سزایی داشته باشد. همچنین این اتهامات برای جو بایدن هزینه خواهد داشت. منندز در کنار بایدن در تلاش برای جلب هر چه بیشتر کمک های کنگره به اوکراین و به دنبال رهبری آمریکا بر موضوعات مختلف جهانی از تغییرات آب و هوایی تا مساله چین است.

علاوه بر این منندز دوستی مهم برای بایدن در تمام اولویت های سیاست خارجی دولتش است. وی روند تایید صلاحیت نمایندگان معرفی شده از سوی بایدن برای پنتاگون در سنا را رهبری می کرد و از زمان آغاز تهاجم روسیه با اوکراین به رئیس جمهور آمریکا برای دریافت کمک های بشردوستانه، اقتصادی و نظامی بیشتر برای کی یف کمک می کرد.

منندز به عنوان رئیس کمیته روابط خارجی سنا به امور مهمی از جمله قانون نویسی، در نظر گرفتن موضوعات مختلف برای بررسی در کمیته، بررسی و ارزیابی نمایندگان معرفی شده رئیس جمهور برای پاره‌ای از سمت های امنیت ملی و ارزیابی اغلب قراردادهای بین المللی فروش سلاح، می پردازد.

لازم به ذکر است این سناتور آمریکایی مخالف توافق هسته‌ای امضا شده باراک اوباما با ایران در سال 2015 و هر گونه گفتگو برای احیای این توافق است.

براساس قوانین سنا هر یک اعضای این مجلس که جرائمی به آنها نسبت داده شود، باید از سمت خود کناره گیری کند با این حال به طور رسمی از منندز خواسته نشده تا از سنا کناره گیری کند و وی می تواند در صورتی که از این اتهامات تبرئه شود، بار دیگر به سمت خود برگردد./ تسنیم

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی