توسعه گردشگری هرمزگان با ایجاد مسیرهای جدید


توسعه گردشگری هرمزگان با ایجاد مسیرهای جدید

معاون گردشگری کشور به توسعه گردشگری دریایی هرمزگان با ایجاد مسیرهای جدید به جزایر اشاره و تصریح کرد: ستاد خدمات سفر استان به این موضوع توجه ویژه داشته باشد چرا که توزیع پذیری گردشگر به جزایر با نگاه معیشت جزایر نشینان باید شکل بگیرد.

معاون گردشگری کشور به توسعه گردشگری دریایی هرمزگان با ایجاد مسیرهای جدید به جزایر اشاره و تصریح کرد: ستاد خدمات سفر استان به این موضوع توجه ویژه داشته باشد چرا که توزیع پذیری گردشگر به جزایر با نگاه معیشت جزایر نشینان باید شکل بگیرد.

به گزارش «دنیای سفر» به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، پنجمین جلسه ستاد اجرایی خدمات سفر استان هرمزگان با حضور علی اصغر شالبافیان، معاون گردشگری و رئیس ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر کشور، مهدی دوستی استاندار و رئیس ستاد خدمات سفر هرمزگان، محمد محسنی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان و دبیر ستاد اجرایی خدمات سفر استان و روسای کمیته های عضو ستاد در سالن جلسات استانداری هرمزگان برگزار شد.

علی اصغر شالبافیان، معاون گردشگری و رئیس ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر کشور در این جلسه ضمن تشکر از زحمات روسای کمیته ها و استاندار هرمزگان گفت: استاندار هرمزگان در حوزه گردشگری با ابتکارات و خلاقیت ها، اقدامات بسیار زیادی انجام شده که زمینه تحول حوزه گردشگری استان هرمزگان را فراهم کرده است.

رئیس ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر کشور بابیان اینکه استان هرمزگان زمینه ساز تحول جدی در حوزه گردشگری است، افزود: سال گذشته استاندار و رئیس ستاد خدمات سفر استان به عنوان استاندار برتر در ستاد خدمات سفر کشور انتخاب شد.

او اظهار کرد: امسال تقارن ماه رمضان و عید نوروز کاملاً یک هم پوشانی دارد و یک فرصت است که می شود از ظرفیت های این دو رویداد استفاده کرد و بسیاری از ارزش ها را منتقل کرد.

شالبافیان بابیان اینکه مبنای عمل استان ها همان ابلاغیه ای باشد که شورای فرهنگ عمومی کشور تصویب کرده افزود: به این جهت که در این ابلاغیه نکات و ابعاد مختلف در آن دیده شده است.

معاون گردشگری کشور بیان کرد: در سال گذشته ناهماهنگی هایی در بعضی استان ها دیده شد، اما امسال یک انتظام بخشی انجام شده و امیدواریم همین مبنای امورات قرار بگیرد.

رئیس ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر کشور با اشاره به اینکه استان هرمزگان یکی از استان هایی است که در تعطیلات نوروز مسافران بسیاری به آن سفر می کنند، ادامه داد: این استان چالش های خودش را دارد که با زحمات دوستان تلاش شده که مرتفع شود.

او به موضوع فعال شدن ظرفیت جزایر اشاره کرد و افزود: خوشبختانه سال گذشته یک برنامه ریزی بهتری انجام شد امسال هم در گزارشی که گرفتم این برنامه با قوت بیشتری در هرمزگان ادامه پیدا خواهد کرد.

شالبافیان اظهار کرد: استان هرمزگان شاید مهم ترین و متمایزترین ویژگی آن ظرفیتی است که کمتر به آن توجه شده استفاده از جزایر است.

معاون گردشگری کشور به توسعه گردشگری دریایی هرمزگان با ایجاد مسیرهای جدید به جزایر اشاره کرد و افزود: ستاد خدمات سفر استان به این موضوع توجه ویژه داشته باشد چرا که توزیع پذیری گردشگر به جزایر با نگاه معیشت جزایر نشینان باید شکل بگیرد.

او ادامه داد: ذهنیت این بود که ظرفیت جزایر استان معطوف به قشم است که در دوره مدیریت جدید استان به گونه ای کنار گذاشته شد که الحمدالله در اذهان عموم مردم سفر به جزایر مختلف موردتوجه قرارگرفته است.

رئیس ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر کشور با اشاره به اینکه امسال هم اگر بتوانید این برنامه را در سایر جزایری که ظرفیت دارند اجرا کنید، ادامه داد: حتی برنامه ریزی و نظام مند کردن برخی از جزایر خاص مثل جزیره شیدور و مارو را با سازمان محیط زیست انجام دهید.

شالبافیان افزود: آن طرحی که در جزیره آشوراده استان گلستان اجرا شد و دغدغه های محیط زیستی اش مرتفع شد، در این جزیره اجرا شود. در زمینه وحدت رویه و انسجام عملی در حوزه گردشگری و محیط زیست ما آمادگی این راداریم که در مورد جزیره شیدور هم پیگیری کنیم.

معاون گردشگری کشور تأکید کرد: با توجه به موقعیت جغرافیایی و جذابیت های محیط زیستی جزیره شیدور را هم به عنوان یکی از جزایر مورد توجه قرار دهیم.

آمادگی استانداری برای ارائه طرح ها در قالب طرح به سرمایه گذار بخش خصوصی

مهدی دوستی استاندار هرمزگان در این جلسه گفت: چند مسئله در استان هرمزگان وجود دارد که یکی از آن ها محدودیت های محیط زیستی است که بسیار سخت گیرانه برخورد می شود.

او با اشاره به اینکه طرح های ما در حوزه گردشگری خیلی خرد و کوچک هستند طرحی هم به عنوان مطالعات اقتصادی به جزایر انجام ش ده متأسفانه با رویکرد زیرساختی است، افزود: برای گردشگری دریایی کشور، مشاور بین المللی گرفته شود و مطالعات انجام شود. به توان ملی اعتقاد داریم ولی برخی چیزها باید از ظرفیت بین المللی استفاده شود.

دوستی ادامه داد: این خلأ احساس می شود، ما در استان حاضریم این مشارکت را انجام دهیم و برخی از مراحل اش را هم از منابع داخلی استان و مسئولیت اجتماعی تأمین کنیم.

او افزود: با توجه به اینکه گردشگری دریایی ایران و با تمرکز جزایر در استان هرمزگان است ما این آمادگی را داریم که از مشاور بین المللی استفاده کنیم و طرح ها را در قالب طرح به سرمایه گذار بخش خصوصی بدهیم و زیرساخت ها هم متعهد می شویم از منابع داخلی استان تأمین کنیم.

محمد محسنی در این جلسه با اشاره به دستورالعمل ها و تکالیف وزارت میراث فرهنگی در مورد ستاد خدمات سفر گفت: تمام تکالیف و وظایف و الزاماتی وزارت میراث فرهنگی به پشتیبانی مقام عالی استان با رویکرد ارائه خدمات مطلوب و افزایش کیفیت به جامعه هدف و مسافران و گردشگرانی که استان هرمزگان را به عنوان مقصد گردشگری انتخاب می کنند تا الان به خوبی انجام شده است.

۱۵۸ سرویس بهداشتی در مسیرهای تردد مسافران و گردشگران در استان هرمزگان شناسایی شده است

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان ادامه داد: برتری استان هرمزگان در سال گذشته در حوزه خدمات رسانی مؤید این ادعاست و با تلاش و سعی مدیران استانی توانستیم رتبه برتر کشوری را کسب کنیم.

او افزود: استان هرمزگان وضعیت متفاوتی با کل استان های کشور دارد، تنها استانی است که به سه آب مهم بین المللی و منطقه ای عمان، خلیج فارس و اقیانوس هند متصل است.

محسنی در ادامه به برنامه های ستاد اجرایی خدمات سفر در نوروز ۱۴۰۳ اشاره و تصریح کرد: زیرساخت گردشگری در مناطق مختلف استان ایجاد و تکمیل شده که این زیرساخت ها شامل ایجاد پیاده رو، برق رسانی، آب رسانی، تکمیل بازارچه صنایع دستی، مرمت معابر و کف سازی، ایجاد برج پرنده نگری در روستاهای گردشگر پذیر جزیره قشم، جزیره هرمز، پارسیان (گاوبندی)، سیریک و بندرکنگ بوده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان در خصوص ساماندهی سرویس های بهداشتی گفت: ۱۵۸ سرویس بهداشتی (بالغ بر ۸۰۰ چشمه) در مسیرهای تردد مسافران و گردشگران شناسایی شده که ۴۰ تابلو راهنمای سرویس بهداشتی و ۱۶۰ برچسب سامانه رسیدگی به شکایات در مسیرهای تردد مسافران و گردشگران نصب شده است.

او در خصوص اقدامات انجام شده در جزیره هرمز گفت: بحث تاب آوری جزایر به خصوص هرمز در دستور کار این اداره کل قرار گرفت که در همین راستا پلتفرم خدمات گردشگری به جزیره هرمز آماده شد که ان شاءالله ظرف ۱۰ روز دیگر زمینه آن آماده است.

محسنی اظهار کرد: هرکسی که می خواهد جزیره هرمز را برای سفر انتخاب کند تحت این پلتفرم خدمات را شناسایی می کند که این خدمات شامل بلیت، مرکز اقامتی و سایر خدمات گردشگری که در جزیره هرمز وجود دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان بابیان اینکه تاب آوری جزیره هرمز ۶ هزار نفر است اما پیک ۲۰ هزارنفری را نیز در این جزیره داشته ایم، افزود: قطعاً این حجم از مسافر با نارضایتی و چالش روبرو خواهد شد که با ظرفیت های موجود این پلتفرم را تهیه کردیم.

او افزود: همچنین فراخوان ساماندهی اماکن اقامتی در جزیره هرمز انجام شده که بیش از ۱۲۰ اماکن اقامتی شناسایی شدند و مراحل صدور مجوزهای خود را طی می کنند.

محسنی با اشاره به اینکه تمام راهنمایان و بلدهای محلی در جزیره هرمز طی فراخوانی شناسایی شدند، ادامه داد: همچنین زیرساخت های متعددی در منطقه نمونه گردشگری جزیره هرمز ایجاد کردیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان ادامه داد: همچنین مدرسه جری پولاک (شریعتی) که یک برند در جزیره هرمز بود به پیمانکار واگذارشده که تبدیل به اقامتگاه بوم گردی خواهد شد.

او بابیان اینکه اقدامات خوبی در حوزه بنادر، جزایر و سواحل اتفاق افتاده افزود: افزایش ۲۰ درصدی در حوزه کاپوتاژ خودرو و مسافری و حمل ونقل دریایی اتفاق افتاده که این می تواند به کمک کند.
محسنی اظهار کرد: کار بزرگی توسط شهرداران شهرهای ساحلی انجام می شود و اینکه بوستان ها و مانَک های ساحلی را از چادر خوابی حذف کنیم که اگر بخواهیم نوروز امسال این موضوع اتفاق بیفتد، کمپ های هفت گانه را در شهر بندرعباس شناسایی کرده ایم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان افزود: تشکیل تیم های نظارتی بازدید از تأسیسات گردشگری، آموزش جوامع محلی، استقرار ستاد استقبال در مبادی ورودی شهرستان ها، برپایی غرفه های صنایع دستی در ورودی شهرها، صدور مجوز شناور تفریحی، برپایی سفره هفت سین در نقاط ورودی و اماکن تاریخی، برگزاری جشنواره های فرهنگی و نوروز گاه در اماکن تاریخی و ... از دیگر برنامه های ستاد اجرایی خدمات سفر در نوروز ۱۴۰۳ است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بلایی که ناخن کاشت سرتان می آورد / راهکار پیشگیری و درمان قارچ کاشت ناخن + فیلم