6 مزیت «شاهین اتومات» از زبان مالکان آن


6 مزیت «شاهین اتومات» از زبان مالکان آن

شاهین اتوماتیک شتاب خوبی دارد و در سربالایی‌ها هم کشش مناسبی از خود نشان می‌دهد

در ماه گذشته مطلبی با عنوان «شاهین اتوماتیک؛ ۱۰۰روز پس از تحویل» منتشر کردیم در آن از زبان یکی از خریداران این خودرو به تجربه رانندگی با شاهین اتومات و عملکرد آپشن‌های آن پرداختیم. پس از انتشار این مطلبی، برخی دیگر از مالکان این خودرو که در چهار ماه اخیر پشت فرمان این خودرو نشسته و سواری با آن را تجربه کردند، نظرات و پیشنهادهای خود در این خصوص آن را با ما در میان گذاشتند. گفتنی است؛ شاهین‌اتومات از گیربکس CVT مجهز به تیپ‌ترونیک (دارای قابلیت تعویض دنده دستی) بهره می‌برد.

شتاب و کشش مناسب

یکی از مالکان شاهین‌اتوماتیک در این باره گفت: «این خودرو شتاب خوبی دارد و در سربالایی‌ها هم کشش مناسبی از خود نشان می‌دهد. من دو روز پس از تحویل خودرو، در شیب تند سربالایی جاده لشگرک تهران با این ماشین بدون هیچ ضعفی تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت هم سرعت رفتم. البته چون خودرو را تازه تحویل گرفته بودم و خشک بود، بیشتر از این به آن فشار وارد نکردم. ناگفته نماند مثل بسیاری از خودروهایی که مجهز به توربو هستند، وقتی توربو وارد مدار می‌شود، صدایش داخل کابین محسوس است. اما درمجموع شاهین اتومات با این قیمت بین داخلی ها ارزنده هست.»

6 مزیت «شاهین اتومات» از زبان مالکان آن

بدنه و کابین جذاب‌تر از نسخه دستی

خریدار دیگری در مورد این خودرو اظهار کرد: «آخر آذرماه ۱۴۰۲ شاهین اتومات را تحویل گرفتم. کارشناس هم نیستم و صرفا تجربیات خودم را بیان می‌کنم. اول این‌که از نظر ظاهر با تغییرات کوچکی که داشته است، مانند زه کرومی عقب، قاب کرومی جلوپنجره، دستگیره‌های کرومی در و آنتن کوسه‌ای، نسبت‌به شاهین معمولی جذاب‌تر به نظر می‌رسد. جنس داشبورد و متریال داخل کابین هم بهتر و باکیفیت‌تر از شاهین معمولی است و داشبورد و تودری‌ها دورنگ شده‌اند. ضمن این‌که در شاهین اتومات، زیرآرنجی، ابرویی داشبورد و یک پنل دسته‌دنده متفاوت داریم. کفپوش سه‌بعدی هم هنگام تحویل روی خودرو قرار داشت.»

وی افزود: «از نظر موتوری هم خودرو در موقعیت‌های مختلف کم نمی‌آورد و شتاب خوبی دارد، هرچند در زمان اوج‌گیری سرعت در جاده، صدای موتور در اتاق شنیده می‌شود. مصرف سوخت هم بستگی به نوع رانندگی شما دارد و درصورت رانندگی پرفشار بالا می‌رود.»

این مالک شاهین اتومات همچنین اظهار کرد: «گرچه شاهین اتومات در رده‌ سدان‌های اتوماتیک اقتصادی قرار دارد، اما اگر تنظیم برقی به صندلی‌های این خودرو افزوده شود، از نظر امکانات در نوع خود تقریبا کامل خواهد بود.»

موتور و گیربکس هماهنگ

پدرام نیز که شاهین اتومات را به‌صورت صفرکیلومتر از بازار تهیه کرده است، درباره آن گفت: «چون خودرو صفر بود، فروشنده اجازه تست رانندگی نمی‌داد. اما دل را به دریا زدم و آن را خریدم و بلافاصله پس از بنزین زدن به یک مسیر سربالایی رفتم و خیالم راحت شد که نسبتا چابک است. البته انتظار مزدا۳ نداشته باشید، ولی انصافا موتور و گیربکس هماهنگ عمل می‌کنند و راضی‌کننده هستند که امیدوارم در آینده هم این هماهنگی پایدار باشد. داخل کابین شاهین اتومات جادار و جذاب است؛ از جانمایی مناسب مانیتور بگیرید تا حالت اسپرت‌تر کابین شاهین نسبت به رقبا. از لحاظ رنگ‌بندی و جنس هم کمی از شاهین دنده‌ای بهتر است و کیفیت مونتاژ خوبی دارد. خلاصه این‌که سایپا سعی کرده است در این خودرو بهترین عملکرد خودش را نشان بدهد.»

استحکام بدنی بالا

این خریدار شاهین درخصوص استحکام بدنی آن نیز بیان کرد: «من دور تا دور شاهین با دست ضربه زدم و فشار آوردم و به نظرم استحکام بالایی دارد.»

وی افزود: «به نظر من، صدایی که در دور بالای موتور و موقع تخت‌گاز به صدا می‌رسد هم در بیشتر موتورهای زیر حجم ۲۴۰۰ سی‌سی و خطی چهارسیلندر تقریبا وجود دارد که البته باید اذعان داشت تا آن‌جا که می‌شده، سایپا با عایق‌بندی خوب از میزان آن کاسته است.»

آپشن پیشنهادی این خریدار برای افزودن به این خودرو در خط تولید، گرمکن صندلی و کیسه‌هوای جانبی است، ولی دوربین ۳۶۰درجه را با توجه به کلاس و ابعاد شاهین اتومات لازم نمی‌داند و معتقد است؛ دوربین دنده عقب برای آن کفایت می‌کند.

فرمان‌پذیری خوب و فنربندی نرم

نکته دیگری که خریداران شاهین اتومات به آن اشاره کردند، فرمان‌پذیری خوب و فرمان برقی بسیار نرم آن است. سیستم تعلیق و فنربندی شاهین اتومات هم از نظر مالکان این خودرو نرم است و در دست‌اندازها مناسب عمل می‌کند. به گفته آن‌ها، کابین خودرو هم نویز و صدای اضافه‌ای نداشته و عملکرد ترمز آن نیز خوب است. از نظر آن‌ها، مانیتور ۱۰اینچی این خودرو هم از لحاظ تاچ (لمس) و رزولوشن (شفافیت و کیفیت تصویر) نمره خوبی می‌گیرد.

تفاوت‌های نسخه اتومات نسبت به نسخه دستی

تفاوت‌های شاهین اتومات نسبت شاهین دستی نیز از نظر مالکان مثبت بوده است. همان‌طور که صحبت‌های خریداران اشاره شد، سایپا در نسخه اتوماتیک شاهین، قاب جلوپنجره و دستگیره‌ها را کرومی کرده و یک نوار کرومی هم به لبه صندوق عقب افزوده که تا زیر چراغ‌ها کشیده شده است.

همچنین در انتهای سقف آنتن کوسه‌ای را می‌بینیم که در شاهین دستی وجود ندارد. در نمای داخلی خودرو نیز علاوه‌بر تریم دورنگ جدید، متوجه قطعات هیدروگرافی کابین شامل زیرآرنجی، ابرویی داشبورد و پنل دسته‌دنده می‌شویم. ضمن این‌که کفپوش سه‌بعدی نیز به‌صورت استاندارد در اختیار خریداران شاهین اتومات قرار می‌گیرد.

این خودرو همچنین به کروزکنترل و اسپید لیمیتر (محدودکننده سرعت) مجهز است که کلیدهای مرتبط به آن، روی غربیلک فرمان، دیده می‌شود. مانیتور ۱۰اینچی شاهین اتومات نیز از مانیتور ۷اینچی شاهین دستی بزرگ‌تر و باکیفیت‌تر است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


معما / زیر 10 ثانیه نسبت فامیلی ما رو حدس بزنید !!