طرح مالیات برعایدی سرمایه چه تاثیری بر بازار سرمایه دارد؟


طرح مالیات برعایدی سرمایه چه تاثیری بر بازار سرمایه دارد؟

دلالی و سوداگری رقیب فعالیت مولد اقتصادی است و طرح مالیات برعایدی سرمایه به دنبال کنترل این موضوع است اما این طرح چه اثری روی بازار سرمایه و بورس دارد؟

به گزارش تجارت‌نیوز، طرح مالیات بر عایدی سرمایه با هدف کنترل سوداگری و دلالی در حال بررسی و تصویب در مجلس شورای اسلامی است، اما برخی با القای برخی تحلیل های اشتباه باعث نگرانی بخشی از مردم شده اند که در بازارهای مالی سرمایه گذاری کرده اند. از این رو محمد حسین عسگری کارشناس ارشد بورس و بازارهای مالی در گفت و گو با ایسنا با ارائه توضیحاتی در این خصوص به منافع سرمایه گذاری و مزایای معافیت‌های مالیاتی سرمایه گذاری در بازار سهام و قراردادهای مبتنی بر کالا در بازار سرمایه اشاره کرد.

خرید و فروش کدام دارایی‌ها شامل مالیات برعایدی سرمایه می‌شود؟

وی اظهار کرد: طبق ماده ۱۲ طرح مالیات بر سرمایه که در حقیقت طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی است، کلیه اشخاص درخصوص انتقال دارایی هایی که در این قانون مشخص شده در کلیه مناطق کشور از جمله مناطق آزاد تجاری و مناطق ویژه اقتصادی مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می شوند. وی افزود: یعنی وقتی اختلافی میان قیمت خرید و فروش یک دارایی برای دارایی هایی که در این قانون مشخص شده ایجاد گردد، بسته به اینکه چه مدت دارایی تحت تملک بوده و چه میزان سود حاصل شده، باید مالیات جدیدی تحت عنوان مالیات عایدی بر سرمایه را پرداخت کنند. داراییهای مورد اشاره در این قانون، شامل املاک با انواع کاربری، انواع وسایل نقلیه، طلا و سایر فلزات گرانبها و انواع ارزهای خارجی و رمزارزها می‌شود.

این کارشناس بورس بیان کرد: نکته قابل توجهی که قانون گذار و سیاست گذار در این موضوع مد نظر داشته این است که در صورت کسب سود و منفعت ناشی از معامله در بورس اوراق بهادار شخص سرمایه گذار معاف از بحث پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه است.

عسگری با تاکید بر اینکه اگر سهام یا اوراق بهادار مبتنی بر کالایی که در بازار سرمایه مورد معامله قرار می گیرد را خریداری کنید اگر در هنگام فروش آن سودی به شما تعلق بگیرد آن سود معاف از بحث مالیات عایدی بر سرمایه است،

وی یادآور شد: با توجه به اینکه پیش بینی می شود که این قانون در سال آینده تصویب و اجرایی شود و با توجه به اینکه سازمان امور مالیاتی و دولت مصمم هستند که سهم بیشتری از درآمدهای خود را ناشی از جمع آوری مالیات تامین کنند، این موضوع باعث می شود سرمایه گذاری در بازار سرمایه جذاب تر شده و خیلی از منابع و پول های سرگردان در جامعه از سایر بازارهای غیر مولد وارد بازار سهام شود که علاوه بر رونق این بازار باعث رونق بازار ثانویه سهام، اقتصاد کشور و شکوفایی صنعت در کنار تامین مالی بنگاه ها هم می شود.

مردم خودشان را درگیر سفته بازی نکنند

به گفته این کارشناس ارشد بورس، نکته ای در مورد مالیات متعلقه به معاملات بازار سهام وجود دارد این است که در هنگام خرید و فروش و معاملات در بازار بورس، مالیات به صورت مقطوع و در زمان فروش دریافت می شود که آن هم معادل نیم درصد از ارزش فروش است و مالیات دیگری از جمله عایدی بر سرمایه تعلق نمی گیرد.

عسگری گفت: علاوه بر بازار سهام افرادی که تا قبل از این هم تمایل داشتند که در یک سری از دارایی ها مانند مسکن، سکه یا ارز سرمایه گذاری کنند، می توانند به جای اینکه خودشان را درگیر بحث سفته بازی و نوسانات در این بازارها کنند و مشمول مالیات بر عایدی سرمایه شوند می توانند واحدهای متناظر (صندوق) را در بازار سرمایه خریداری کنند.

مزایای بازار سرمایه

وی متذکر شد: این کالاها خیلی سریع به فروش می رسد و سرمایه گذار خودش را درگیر نگهداری دارایی فیزیکی و ریسکهای ناشی از سرقت و تقلبی بودن داراییها هم نمی کند، بلکه اوراق بهادار مبتنی بر کالای مورد نظر را از طریق بازار بورس خریداری کند و هر زمان هم خواست به سهولت می فروشد و شامل مالیات عایدی بر سرمایه هم نمی شود. برای مثال، افرادی که با تحلیل خود تصمیم بر سرمایه گذاری روی طلا و سکه دارند به راحتی واحدهای صندوق طلا را از طریق بازار سرمایه خریداری می کنند و علاوه بر سهولت در خرید و فروش خود را درگیر ریسکهای ناشی از تقلبی بودن سکه و یا ریسک نگهداری و سرقت آن نمی کنند.

این کارشناس بورس تاکید کرد: همچنین کسانی که می خواهند در حوزه های مسکن و زمین سرمایه گذاری کنند می توانند واحدهای صندوق زمین و ساختمان را خریداری کرده و شامل مالیات بر عایدی سرمایه هم نشوند.

منبع : ایسنا
به اشتراک گذاری

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مالیات

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خداحافظی معلم با دانش آموزان